Frankenstein's lj80

Hier kan je verslag doen (met foto's) van de totale restauratie van je LJ80, of een gedeelte daarvan. Vragen stellen kan natuurlijk ook.
Plaats reactie
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Contacteer:

Frankenstein's lj80

Bericht door Frankenstein » 14 sep 2009 23:42

28 Maart 2009 was het zover, eindelijk een lj80! Hij komt uit Duitsland en is van 1983 dus 1 van de laatste. Ik heb hem gekocht op ebay en dan is het best spannend om een auto te kopen die je nog niet van dichtbij gezien hebt. Maar gelukkig is het een goeie gok geweest en is het een leuke basis om wat moois van te maken. Hij rijdt goed op een nare ratel bij het achteruitrijden en wat kleine mankementen na. De ratel komt zo goed als zeker bij de versnellingsbak vandaan maar bij de koop zat een goeie extra bak dus die gaat er gelijk onder. Het plaatwerk is redelijk goed, de body is keihard op een paar kleine deukjes en 2 lelijk gerepareerde plekken na. De deuren en achterklep zijn nog heel mooi, de motorkap heeft wat deukjes en wordt waarschijnlijk vervangen door een betere. Aan het raamkader en de spatborden is erg lelijk gelast dus waarschijnlijk maar op zoek naar een paar goeie delen. Het plan is om hem helemaal uit elkaar te halen en netjes op te bouwen. Hij hoeft niet in nieuwstaat terug (lukt toch bijna niet) maar het moet gewoon een mooi en goed bruikbaar karretje worden.
Bijlagen
De lj is thuis!
De lj is thuis!
Het Suzuki 4x4 wagenpark op dit moment.
Het Suzuki 4x4 wagenpark op dit moment.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Contacteer:

Re: Frankenstein's lj80

Bericht door Frankenstein » 14 sep 2009 23:53

Na wat aanloopproblemen eindelijk begonnen aan de lj80! Ben druk bezig om hem uit elkaar te halen. Alles wat er af komt wordt gelijk bekeken of het vervangen moet worden en gaat in een zakje met de boutjes en dergelijke erbij. Kost nu wat tijd maar scheelt een berg bij het in elkaar zetten. De kabelboom is bijna los en gelabeld wat waaraan hoort. Ook dat scheelt weer een berg tijd bij het afmonteren. De vorige eigenaar heeft hem helaas erg slordig in elkaar gezet (kwam zelfs houtschroeven tegen bij de voorknipperlichten :shock: ) dus er gaan een hoop nieuwe boutjes en schroeven in. Tot nu toe maar 1 schroef uit moeten boren dus dat valt me heel erg mee! Hij heeft niet veel gereden sinds de laatste keer dat hij in elkaar is gezet dus dat scheelt een berg. Sommige delen vallen helaas wat tegen en er komen toch wat mankementen boven water. De parkeersper schakelt niet in (kan wat kleins zijn) en de motor komt slecht op toeren vanaf stationair (acceleratiepomp op de carb?) Als hij op toeren is heb je er geen last van. Ben denk nog een paar uurtjes bezig voordat hij helemaal uit elkaar ligt. Ik ga er geen haastklus van maken (moet wel hobby blijven) dus zie wel hoe lang het allemaal gaat duren. Hoop wel dat hij af is voor de volgende meeting maar het normale leven is ook al druk zat dus we wachten het wel af.
Bijlagen
Klaar voor de start in het hobbyhok!
Klaar voor de start in het hobbyhok!
Snel zichtwerk met die grote delen eraf!
Snel zichtwerk met die grote delen eraf!
Hij ziet er nu wel zielig uit zonder smoel...
Hij ziet er nu wel zielig uit zonder smoel...
En nou rijdt hij echt niet meer. Wel een goeie startonderbreker!
En nou rijdt hij echt niet meer. Wel een goeie startonderbreker!
Eerst koffie...

lemor5
Kenteken: GY-16-TR
Bouwjaar: 0- 0-1981

Bericht door lemor5 » 15 sep 2009 17:00

leuk karretje, de foto,s komen me op de een of andere manier bekend voor :D
let the sunshine in

Offroadrunner
Beheerder
Kenteken: 63-ZB-67
Bouwjaar: 18 apr 1981
Contacteer:

Bericht door Offroadrunner » 15 sep 2009 18:15

Bijna klaar! :mrgreen:
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

lj80Robbie
Kenteken: 98-XRL-2
Bouwjaar: 19 feb 1982

Bericht door lj80Robbie » 15 sep 2009 20:00

was de org kleur wit ?

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Contacteer:

Bericht door Frankenstein » 15 sep 2009 20:10

lj80Robbie schreef:was de org kleur wit ?
Volgens de papieren wel. Het is een special uitvoering en die zijn in het wit geleverd dus dat klopt wel.
Eerst koffie...

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Contacteer:

Bericht door Frankenstein » 28 okt 2009 00:08

Afgelopen weken in de spaarzame vrije tijd de lj verder gestript en vanavond eindelijk de body er af gehaald! Het chassis is lelijk geverfd maar er zit geen spatje roest aan dus dat is een hele grote meevaller. De tank is ook nog keihard en alle bevestigingen voor de leidingen zitten nog aan het chassis. Komende week hopelijk het onderstel uit elkaar, chassis kaalmaken en dan de eerste delen gaan behandelen met roestwerende verf en chassislak.
Bijlagen
De body is er af!
De body is er af!
Het past allemaal maar net.
Het past allemaal maar net.
Nou verder strippen, netjes maken en dan weer opbouwen!
Nou verder strippen, netjes maken en dan weer opbouwen!
Eerst koffie...

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Contacteer:

Bericht door Frankenstein » 09 nov 2009 00:55

Er begint een beetje gang in te komen. Het onderstel is nu helemaal gestript en op een paar moeilijkheden na ging dat redelijk makkelijk. De bout die de zwenkarm van de stuurinrichting vasthoudt wil er met geen mogelijkheid uit en de 2e mogelijkheid door de stuurkogels van de zwenkarm te halen gaf ook nogal wat problemen. 1 kogel ging zo los maar in de andere was geen beweging te krijgen. Bij gebrek aan een stuurkogeltrekker geprobeerd met een poulietrekker maar die heeft dus geen grip. Uiteindelijk het moertje er een stukje opgedraaid, een grote steeksleutel tussen de kogel en de arm gezet en met een hoop trekken en een paar klappen met de hamer kwam hij toch los. Verder gaf de tank, die volgens de benzinemeter bijna leeg was, een aardige klap op de grond toen hij los kwam. Bleek dus nog 30 liter benzine in te zitten dus de tankmeter moet ook nagekeken worden. Het chassis staat nu op werkhoogte en ben nu de verf er af aan het halen met een komborstel op een haakse slijper. Het is een vreselijke klus met alle beugeltjes en rare uitsteeksels waar je omheen moet maar het begint te vorderen. Ben nog geen slechte plekken tegengekomen dus nu snel alles strippen en dan het chassis in de kbs rustseal en chassislak zetten en dan verder met de assen!
Bijlagen
Het hart uit het beest gerukt...
Het hart uit het beest gerukt...
Bijna kaal...
Bijna kaal...
Het chassis op werkhoogte.
Het chassis op werkhoogte.
Het eerste stuk kaal, het metaal ziet er nog heel goed uit!
Het eerste stuk kaal, het metaal ziet er nog heel goed uit!
Eerst koffie...

Grabber

Bericht door Grabber » 17 nov 2009 09:35

lekker bezig, Frank! Het wordt vast mooi.
De overige vorderingen heb ik gevolgd in het cafe (hik)
Hopelijk krijg je alles na het geintje met die verf nog deze week afgelakt :wink:

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Contacteer:

Bericht door Frankenstein » 02 dec 2009 17:44

Hoog tijd voor een update. Het chassis staan eindelijk in de verf! Nadat alle oude verf er af was gehaald met een komborstel op een slijptol (volgende keer ga ik naar een straler maar dat is een ander verhaal) heb ik het chassis behandeld met KBS verf. Heel gaaf spul speciaal voor roestbehandeling, roestwering en metaalbehandeling. Ze hebben een heel systeem waarvan je kan gebruiken wat je nodig hebt. Omdat er geen roest aanzat heb ik het gelijk kunnen sealen met 2 lagen rustseal zijdeglans zwart. Hierna moest er eigenlijk binnen 4 dagen een deklaag overheen maar vanwege 2 slechte blikken verf achter elkaar liep dat even anders. Als je over de 4 dagen heengaat moet je een tussenbehandeling doen met fusion etsprimer en daarna kan de blacktop deklaag erop. Alles is super opgelost door de leverancier en het blik fusion heb ik zelfs gratis gehad! Het resultaat valt mij echt niet tegen maar wil je het nog strakker hebben moet je het spuiten. Als je dan de glanszwart neemt krijg je hetzelfde resultaat als poedercoat maar dan met het voordeel dat je het altijd weer bij kan werken. Ik ben nu aan de assen begonnen en die worden niet kaal gemaakt maar geschuurd en dan behandeld met een laag fusion en een laag blacktop.

Meer info over de verf op http://www.kbs-coatings.eu
Bijlagen
Halverwege de deklaag.
Halverwege de deklaag.
Klaar!
Klaar!
Eerst koffie...

Tinus
Contacteer:

Bericht door Tinus » 02 dec 2009 19:20

hij ziet er weer mooi zwart uit :thumright:
Afbeelding

lj80Robbie

Bericht door lj80Robbie » 02 dec 2009 23:13

toppie ,stralend zwart ,

lemor5
Kenteken: GY-16-TR
Bouwjaar: 0- 0-1981

Bericht door lemor5 » 02 dec 2009 23:17

beter als nieuw, geweldig.
let the sunshine in

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Contacteer:

Bericht door Frankenstein » 10 feb 2010 14:58

Tijd voor weer een paar foto's! Sinds de laatste update druk bezig geweest met delen schoonmaken, schuren en verven en het is nog steeds geen hobby van me geworden. Er gaat een hoop tijd inzitten maar het uiteindelijke resultaat is dan wel weer de moeite waard. Vanwege de kou heb ik een hoop delen meegenomen naar mijn werk waar het warm genoeg is en waar ik gelukkig de ruimte heb. Alles staat weer netjes in de lak en begint weer ergens op te lijken. De vooras is gereviseerd, alle lagers, keerringen en rubbers zijn vernieuwd en er zitten weer goeie trommels op (bedankt Hans!). De achteras zit ook weer netjes in elkaar en de lj staat weer op zijn pootjes! Ik was heel blij dat ik een extra achteras bij de lj heb gekregen. De as die er onder zat was superrot. Sommige plekken van het ashuis waren bijna doorgerot, ankerplaten zaten de gaten in en er zat geen olie in dus het diff is ook aan gort gedraaid. Als je de wielen draait gaat de ingaande as gewoon op en neer.

Ik moet eind februari uit mijn garage en voor het verhuizen en tegengaan van zoekrakende onderdelen is het het handigst als het chassis weer in elkaar staat. Dus de hele planning omgegooid en het chassis eerst beetgepakt. Er moeten nog wel wat delen op en leidingen aan maar het gaat de goeie kant op. Ik hoop eind van het weekeind de motor weer op zijn plek te hebben en dan kan ik aan de body gaan beginnen.
Bijlagen
De verfafdeling!
De verfafdeling!
De vooras weer netjes in elkaar.
De vooras weer netjes in elkaar.
En de achteras!
En de achteras!
Weer op zijn pootjes!
Weer op zijn pootjes!
Steeds meer delen weer op zijn plek.
Steeds meer delen weer op zijn plek.
Eerst koffie...

lj80Robbie

Bericht door lj80Robbie » 10 feb 2010 16:48

wordt netjes zie ik al
en we beginnen gelijk te lopen met het chassis
dit geeft wel een steuntje in de rug Frank
als het een beetje meezit dan kan ik zondag ook de motor erop zetten en vandaar uit de motor onderhanden nemen

heb je nog veel werk aan de body.

Plaats reactie