Gatenkaas

Hier kan je verslag doen (met foto's) van de totale restauratie van je LJ80, of een gedeelte daarvan. Vragen stellen kan natuurlijk ook.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zoefsuki
Berichten: 2070
Lid geworden op: 16 dec 2007 23:52
Kenteken: BN-04-LV
Type: LJ80V
Bouwjaar: 09 mei 1979
Locatie: Mooiste dorp aan de rand van de Wieringermeer

Re: Gatenkaas

Bericht door zoefsuki » 17 okt 2011 08:33

Toppiee!!!!
Groetz, Fred
Love my big red Landscorpio.
But . . . LJ80: The smaller, the Better!!!!

Goldwinger
Berichten: 205
Lid geworden op: 11 dec 2010 07:39
Kenteken: 1OYA144
Bouwjaar: 13 jul 1979

Re: Gatenkaas

Bericht door Goldwinger » 17 okt 2011 22:44

Gefeliciteerd, mooi werk, heren !

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8256
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Gatenkaas

Bericht door Frankenstein » 09 nov 2011 23:27

Vanavond gatenkaas weer teruggezet in de klusgrot om te kijken naar het olieverbruik. Vuldop eraf met lopende motor en geen abnormale druk in het carter dus dat wijst op de klepseals. Toen een compressietest gedaan en de waardes waren: 152, 60, 90 en 120psi... Nieuwwaarde is 192 en servicelimiet ligt op 170. Nou is dat niet zo erg maar verschil wel en dat is hier echt extreem groot! Wijst nu dus niet op de klepseals maar op schade of vergaande slijtage ergens in de motor. Wel vreemd dat het lijkt of het niet via de zuigers druk geeft in het carter. Koelvloeistof blijft trouwens keurig op pijl dus koppakking is iig niet lek op een koelkanaal. Kom er even niet uit wat het nou is.

De mogelijke oorzaken:

lek op de zuigers (geen druk in het carter dus niet waarschijnlijk)
koppakking (geen verlies koelvloeistof)
klepseals (hele foute waardes bij compressiemeter)
klep blijft hangen (zag geen klep te laag zitten tov de tuimelaar)
Blok gescheurd (???)

Iemand nog een idee?
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
lemor5
Berichten: 1363
Lid geworden op: 18 mei 2007 11:36
Kenteken: GY-16-TR
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 0- 0-1981
Locatie: Leeuwarden

Re: Gatenkaas

Bericht door lemor5 » 10 nov 2011 06:39

zuigerveren?
let the sunshine in

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8256
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Gatenkaas

Bericht door Frankenstein » 10 nov 2011 10:12

lemor5 schreef:zuigerveren?
Dan zou hij naar mijn weten met draaiende motor aardig wat druk in het carter op moeten bouwen. Elke ontsteking geeft dan druk langs de zuigerveren het carter in, maar daar heeft dit blok geen last van. Ben bang dat we dalijk het blok vervangen terwijl er iets simpels aan de hand is...

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9807
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Re: Gatenkaas

Bericht door Offroadrunner » 10 nov 2011 18:32

Misschien een combinatie van zuigerveren en klepseals?
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Denmark, Germany, Belgium, Luxembourg, Monaco, Andorra

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8256
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Gatenkaas

Bericht door Frankenstein » 10 nov 2011 18:42

Zit steeds meer te denken aan de koppakking, die schijnt dus ook alleen te kunnen lekken tussen een cilinder en een oliekanaal... Waarschijnlijk zijn we al een ander blok op het spoor en ik zit er aan te denken om de kop van dit blok af te halen en dan te kijken wat het is. Misschien is het idd alleen de koppakking en hoeft het blok er toch niet uit en anders is dit blok toch niks meer. Nadeel is alleen dat de klusgrot aardig vol staat en we niet verder kunnen aan de andere projecten. Daarom willen we gatenkaas rijdend houden tot we zeker weten dat we snel een ander blok hebben.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8256
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Gatenkaas

Bericht door Frankenstein » 13 nov 2011 16:02

Zaterdag een ander blok en versnellingsbak opgehaald. Plan is nu om van het oude blok eerst de kop af te halen en te kijken of daar wat mee aan de hand is. Alles daarvoor moet toch los en een half uurtje extra om de kop er af te halen kan een hoop werk schelen. Hopen dat het de koppakking is, dan blijft het oude blok gewoon zitten en dan kunnen we weer rijden. Er mankeert verder helemaal niks aan, loopt netjes, lekt niet dus eigenlijk zonde om hem aan de kant te zetten. Alles wat we gemeten en gezien hebben vind ik steeds meer richting de kop wijzen. Dus of koppakking lek op een paar oliekanalen, kleppen die niet goed sluiten in combinatie met de klepsteeldichtingen of een gescheurde kop. Koelvloeistof er uit gehaald en die was nog helder blauw dus er zit in ieder geval geen olie doorheen.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8256
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Gatenkaas

Bericht door Frankenstein » 17 nov 2011 23:23

Ok, beetje last gehad met de bout van de nokkenaspoulie maar een bandtang en een slagmoersleutel doen wonderen! Heerlijk om in een ijzerwarenhandel te werken :twisted: Kop is er af en geen echt rare dingen te zien aan de koppakking. Kleppen zijn wel echt smerig en aangekoekt dus zou me niks verbazen als die niet goed meer sluiten en dat daar het compressieverlies vandaan komt. De bougies waren ook dik aangekoekt dus hij heeft al een tijdje flink olie verbruikt. Lijkt wel steen wat er op zit. Zuigers waren ook smerig en lag wat losse rommel op maar dat is waarschijnlijk koolaanslag geweest wat er in is gevallen met de kop lossen. We hebben de zuigers op gelijke hoogte gezet en de cilinders vol met olie gezet en het zakt niet of nauwelijks weg wat dus zou betekenen dat het onderblok dus gewoon goed is. Probleem zou dan dus toch in de kop zitten dus misschien een combinatie van versleten klepdichtingen en slecht sluiten door vervuiling in de klepzitting. Of er moet ergens een scheur zitten die we niet gezien hebben maar het lijkt mij dat hij dan ook koelvloeistof moet gebruiken. Plan is nu om deze kop uit elkaar te halen, alles schoonmaken, kleppen schoon, klepdichtingen vervangen, kleppen opnieuw inslijpen voor optimale dichting en dan alles weer in elkaar.

1 raar dingetje was nog dat we 1 zo'n dikke ring tekort komen die onder de kopbouten zitten. Geen idee of dat ook nog met het olieverbruik te maken kan hebben? Misschien dat hij toch nog ergens ligt maar we hebben hem tot nu toe nog niet kunnen vinden. Zal morgen een paar foto's plaatsen van de kop...
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
mauser sniper
Berichten: 113
Lid geworden op: 25 dec 2010 15:09
Kenteken: 85tb06
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 25 jun 1980
Locatie: smilde

Re: Gatenkaas

Bericht door mauser sniper » 18 nov 2011 21:40

zo te zien aan je uitleg van je verhaal van de cylinderkop duidelijk versleten klephoedjes nu maar hopen dat de klepgeleders niet te veel zijn uigesleten

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8256
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Gatenkaas

Bericht door Frankenstein » 19 nov 2011 01:24

Hoop ook dat de klepgeleiders nog goed zijn. We hebben een klepveertang en kleppolijstspullen besteld dus komende week de kleppen er uit en dan alles nakijken en schoonmaken. Ik heb eventueel nog de kop van mijn oude sj410 blok liggen maar die is ook niet echt super maar kan misschien nog gebruikt worden. Maar eerst maar eens goed kijken of en wat de schade is!
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8256
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Gatenkaas

Bericht door Frankenstein » 19 nov 2011 01:34

Oh ja, foto's van de kop! Aanslag lijkt wel steen op sommige plekken. Heb nu ook mijn twijfels of de vorige eigenaar wel de juiste bougies gebruikt heeft. Ze zijn van bosch dus moet nog even kijken of dat de juiste vervanger is van de bekende ngk's. Die dingen zat ook van dat steenachtige spul op...
Bijlagen
IMAG0122.jpg
IMAG0126.jpg
Let op de uitlaatklep bovenaan de foto...
Let op de uitlaatklep bovenaan de foto...
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9807
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Re: Gatenkaas

Bericht door Offroadrunner » 19 nov 2011 08:00

What a mess!! :shock: :shock:

Overigens heb ik wel eens gehoord dat de Suzuki blokjes eigenlijk alleen goed lopen op NGK bougies... Die Bosch dingen kunnen wellicht dus de boosdoeners zijn...
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Denmark, Germany, Belgium, Luxembourg, Monaco, Andorra

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8256
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Gatenkaas

Bericht door Frankenstein » 19 nov 2011 12:06

Denk een combinatie van... Slechte ontsteking door andere bougies, lekke klepsteeldichtingen geeft olielekkage, slaat op de kleppen neer, bakt vast, kleppen sluiten steeds slechter dus rare compressiemeting. Zuigers zien er netjes uit, ook totaal geen rand bovenin de cilinders en geen druk in het carter als de motor loopt dus probleem zou dan echt in de kop moeten zitten.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8256
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Gatenkaas

Bericht door Frankenstein » 20 nov 2011 16:02

Vandaag even gekeken en de olie in de cilinders staat nog steeds net zo hoog als donderdagavond! Komende week de kop uit elkaar en dan kijken wat we allemaal tegenkomen.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Plaats reactie