project "Razer".

Hier kan je verslag doen (met foto's) van de totale restauratie van je LJ80, of een gedeelte daarvan. Vragen stellen kan natuurlijk ook.
Plaats reactie
Razer-One
Kenteken: 89-SB-26
Bouwjaar: 27 jun 1980

Re: project "Razer".

Bericht door Razer-One » 09 feb 2014 16:22

Dus, na de nodige uurtjes bikken heb ik de flex voorzien van een roterende roestborstel en uren aan het stuiven geweest. Ja, met mondkapje deze keer, en de garagedeuren vol open. :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet , al een fors stuk aan verlast. en slordig ook nog. Ik ben voornemens deze stukken er weel helemaal uit te halen. Lastige is alleen dat de inzetstukken op de wilekast zijn vastgelast, en dat wordt nog even puzzelen hoe ik dat er netje uit haal. Een uitdaging zullen we maar zeggen. :?

Afbeelding

De golfjes zijn weer zichtbaar, het roestgat ook. Dit is weer zo'n typisch ongelukkig plekje, moeilijk om mooi bij te werken. Ik neem er de tijd dan ook voor dit verder te bekijken alvorens te gaan slijpen en lassen.

Afbeelding

Nog zo'n lastig stuk.

En de radioruimte verdient ook de nodige aandacht....

Afbeelding

Gelukkig zijn de velgen al helemaal klaar. (zo gekocht... :D )
Afbeelding

Komende week ga ik verder met het kaal trekken van deze body, en wacht even de "verzetervaringen"van kluscompaan Bram af. Dan stap ik in de auto en haal RX5, RX 10 , een flash laskap en een verzettang met pons.

zal weer even duren dus voor er nieuws te melden is. Maar ik ben op gang, en dat is al weer heel wat.

Gelukkig is het hout kloven eerst klaar. :mrgreen:

Afbeelding

ernabenno
Bouwjaar: 0- 6-1983

Bericht door ernabenno » 09 feb 2014 20:51

Razer-One schreef:Gelukkig is het hout kloven eerst klaar. :mrgreen:

Afbeelding
Ik weet niet hoe jij je kachel stookt, maar wij kloven ons hout toch nog iets anders :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Goodgoan! , Erna & Benno

We don't get lost, we just change where we want to go...

brammie
Kenteken: BB-02-BD
Type: LJ80V
Bouwjaar: 01 dec 1981

Bericht door brammie » 09 feb 2014 21:15

En wij stoken geen douglass :mrgreen:
mooie klus heb je voor je janronald
Pas op nonpurist in actie
Ooit trots eigenaar van drie mrb vrije oldtimers

Razer-One

Bericht door Razer-One » 18 feb 2014 23:04

Vandaag begonnen de binnenkant kaal te maken, gaat zeker een weekje duren. Gezien de stofbende eerst een paar afzuigventilatoren in het raam van het klushok gemaakt, en dat werkt boven verwachting. Echt een tijdvretend k.klusje, dat verf, plamuur en coating verwijderen. Ik heb besloten om ook de onderkant volledig kaal te trekken. Pas daarna ga ik uitstukken.

Vandaag nog een bod gedaan op een donor lj, kww. 50 euro komt vast niet serieus over.... :mrgreen:

Razer-One

Bericht door Razer-One » 21 feb 2014 12:54

Gisteravond de "kiloprijs"body binnen gekregen met een gave reserve benzinetank, en een hele harde tankbeschermer. De body is niet veel meer, maar je weet maar nooit waar het nog goed voor is. :mrgreen:

Verder een pnuematische verzet-ponstang besteld bij Vocor, en een nieuwe lashelm bij Rubenco, ik ben dat geklungel met zo'n kap nu echt zat. Die helmen kosten tegenwoordig geen fluit meer en werken 100x prettiger. :facebook
Tevens ook 2 liter RX5 en RX 10 gekocht.

Vanmorgen tijdens het kaal trekken van de body een fijn stuk staalborsteldraad onder de beschermbril doorgeschoten en in het oog gekregen. Daar wordt je ook niet vrolijker van. :evil:

Morgen komt de plaatwerkboer even langs om de bestelling op te nemen.
Onder het motto : goede voorbereiding is het halve werk, zal ik maar zeggen.

Offroadrunner
Beheerder
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Contacteer:

Bericht door Offroadrunner » 21 feb 2014 13:52

RX5 en RX10 is echt goed spul! Heb 2 jaar geleden de voor- en achteras ermee behandeld en je ziet er nog niets van slijtage aan!
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

Tinus
Contacteer:

Bericht door Tinus » 21 feb 2014 20:12

wat ik me nou afvraag met de rx spul
Begrijp me niet verkeerd hoor het zal best goed spul zijn
Maar op een terrein auto die lekker door het zand en bagger enz enz rijd
Zal het dan ook zo netjes op blijven zitten ?

Of is het dan zonde van het geld en kan je beter een pot zwarte verf van de action er op smeren.

Ik heb ook op de SJ van speciale ondercoat spul gesmeerd dan van een ander merk (wel bij rustbuster vandaan)
Maar daar was ik niet kapot van.
Ik smeer nu het chassis en onderkant van de body met tenco zwarte ijzerverf
en dat blijft redelijk zitten en gaat het er af is een lik zwarte verf voor mij weer voldoende

Maar goed ben benieuwt met de rx spul hoe de bevindingen hier van zijn
Afbeelding

Razer-One

Bericht door Razer-One » 21 feb 2014 22:16

Ik heb het spul ook gebruikt op het chassis van de Mudcruiser, die heeft genoeg terreinervaring gehad in de periode voor de verkoop. Spul wordt hard, en slijt langzaam. Belangrijkste is dat roest beduidend minder enthousiast wordt. Ik ga dit spul voor de binnen en buitenkant gebruiken. Na voldoende uitharding wil ik er een kleurtje op zetten. Zover is het echter nog lang niet. Eerst de lol van het bouwen :mrgreen:

Maar ieder zijn ding, het kost wel een paar eurootjes. Overigens was de Flexa hoogglans van de wc deur duurder. :D

brammie

Bericht door brammie » 22 feb 2014 00:06

Owatrol door je verf douwen
taai flexibel en gaat roest tegen

Henri Berends
Kenteken: 85-RB-70
Bouwjaar: 01 feb 1980
Contacteer:

Bericht door Henri Berends » 22 feb 2014 09:37

Chassis en verdere bodemdelen van de LandCruiser heb ik behandeld met RX5 en RX10 . RX5 is een dun goedje dat je makkelijk met de spuit kan opbrengen. Kruipt ook overal langs. RX10 is een dikkere smeersel en dat heb ik met de kwast aangebracht. Jammer dat je dit goedje niet kan spuiten.
De Jimny heb ik inmiddels ook van meerdere lagen RX5 voorzien. Het RX10 laag moet er nog op komen.

Voor de holle holle ruimtes heb ik RX7 in huis. De achterklep van de LJ is voorzien van deze holle ruimte-was.

Verder is het goed controleren en bijwerken als het voertuig op een brug staat.
Met de tijd zullen er ook ervaringen moeten komen. Tot nu toe ben ik tevreden over deze materialen.
Wie bewaart, die heeft wat.....

Razer-One

Bericht door Razer-One » 12 mar 2014 22:23

Poosje stil geweest, maar niet stil gezeten!. De binnekant en buitenkant is zo goed al helemaal kaal, blank metaal, waardoor ik de feitelijke staat goed kan beoordelen. :? En daar word ik niet echt vrolijk van zoals eerder fotoos al aantonen. Maar goed, nait soez'n, deurdoun zoals ik meestal zeg. Komt tijd, komt plaat.

Ben nu met de onderkant bezig, er zit een zachte teerlaag op van 2 tot 3 mm dik, waardeloos om er af te krijgen, en toch wil ik dat. Iemand tips? Ik gebruik nu op de flex een staalborstelschijf en dat werkt wel, maar geeft een teringbende (hoe toepasselijk) en ik krijg in holtes en hoeken de bende er niet af omdak ik daar niet goed bij kan.

Ik st open voor tips. Iemand ergens goede ervaring mee?.

Offroadrunner
Beheerder
Kenteken: 63-ZB-67
Bouwjaar: 18 apr 1981
Contacteer:

Bericht door Offroadrunner » 12 mar 2014 22:45

Toevallig is er iemand op het Duitse forum die hetzelfde aan het doen is (op een 99,9% harde body!) Hij heeft met een krabber de boel zoveel mogelijk kaal gehaald, en daarna de boel laten stralen. Toen hij de body weer thuis had heeft hij de holle ruimtes begaanbaar gemaakt (open geslepen) en die ruimtes worden nu ook gestraald. Dan worden de holle ruimtes behandeld met diverse lagen anti roest, primer, en weet ik niet wat, om vervolgens weer te worden dicht gelast. Daarna wordt de hele body in één of ander goedje gezet om roest geen kans meer te geven, en dan de diverse primer- kleur- en laklagen!

Dus antwoord op jou vraag: STRALEN! :mrgreen:
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

Razer-One

Bericht door Razer-One » 13 mar 2014 15:57

Stralen, zover was ik ook, alleen als je met vriendelijk straalmateriaal op dit spul straalt, dan slurpt het er gewoon in. Je zegt het al, eerst moet de zooi er grotendeels af. :?

Morgen ben ik vrij, en ga eerst maar gewoon met de huidige aanpak verder. Ik heb nu 2 flexen in gebruik omdat het gereedschap anders gewoon verbrand van de hitte.
Je moet er wat voor over hebben, zeggen ze dan. :spank1:

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Kenteken: KD-315L
Bouwjaar: 26 mei 1983
Contacteer:

Bericht door Frankenstein » 13 mar 2014 17:47

Je kan eens informeren voor ijsstralen. Is redelijk nieuw maar weet niet of het werkt op tectyl. Of anders chemisch ontlakken maar dan is ook echt alles er af.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

brammie

Bericht door brammie » 13 mar 2014 18:03

Het mooist werkt het met 10graden vorst
en een verfmrabber en oude beitel
en dan mrabben en steken

hoe warmer je het maakt hoe kleveriger het word
slijpen maakt het warm
dus probeer een koude methode
of pak de verfbrander en stook het smeuïg en dan krabben

maar ik heb zelf weken onder de camper en de eend gelegen om tectiel eraf te krabben
er is geen makkelijke manier

Plaats reactie