Toffe LJ-gadgets

Algemene zaken, huisregels, mededelingen, tips, op- en aanmerkingen voor het gebruik van Suzuki-LJ80 en zaken die alle Suzuki-LJ80 gebruikers betreffen.
Offroadrunner
Beheerder
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Contacteer:

Bericht door Offroadrunner » 30 mei 2007 20:21

frisian-outlaw schreef:Thomas had het over een automaat in een LJ.

Maar volgens mij is de 413/samurai er ook uitbracht in een automaat.......
ik heb ze zelf nog nooit in het echt gezien, maar in het haynes (volgens mij) werkplaatshandboek staat er zelfs een klein stukje over in.

Is dat misschien een optie??? ALS ze te vinden zijn!!!
____
Hans
Ik denk niet dat die in Nederland verkocht zijn. Die automaten zullen wel voor de Amerikaanse en/of Canadese markt bestemd zijn geweest, landen waar ze nou eenmaal dol zijn op alles wat met auto's te maken heeft, zolang het maar een automatische transmissie heeft.
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

Grabber

Bericht door Grabber » 30 mei 2007 20:44

Hoekbeschermers achter
Rocksliders
lockers

Okay... :shock: leg ff uit voor de nieuwe offroaders onder ons (ik bijvoorbeeld :roll: )

Thomas

Bericht door Thomas » 30 mei 2007 22:17

Hoekbeschermers zijn eigenlijk niet meer dan gebogen platen staal/aluminium die je op de achterste hoeken van je auto popt/bout. Die hoeken zijn vrij kwetsbare plekken en de kans dat je ze raakt is statistisch gezien iets groter. Is dus gewoon extra stevigheid op je hoeken.

Rocksliders zijn ook vormen van bescherming, maar dan voor je flanken (de ruimte tussen de wielkasten aan de zijkant). Die zijn te krijgen/maken als rechte platen staal of aluminium die je om de body heen vouwt, of als diezelfde platen met een buisje eraan (lijkt op een sidestep). die hebben als functie dat grote keien en andere ellende je flank niet beschadigen als je eroverheen rijdt, of, in het geval met buisjes eraan, dat je bij een krappe bocht geen boom in je plaatwerk hebt staan.

Lockers bouw je in je differentieel. In het terrein wil je nog wel eens zien dat er een wiel vaststaat, en het andere wiel als een gek slipt. Niks ergs aan, heeft elke auto, anders wordt het lastig om bochten te maken (binnenste wiel moet dan langzamer draaien). Een locker zorgt ervoor dat als er een wiel slipt ten opzichte van de ander, de kracht anders verdeeld wordt en beide wielen even snel gaan draaien. Met andere woorden: je differentieel kiest in principe de weg van de minste weerstand. De locker dwingt het differentieel dan om ook aandacht te besteden aan het andere wiel, waardoor de auto misschien wel loskomt. Dus eigenlijk hebben we het hier over een soort krachtverdeler. Je kunt lockers in verschillende uitvoeringen kopen, automatisch, handmatig, etc.

Beetje duidelijk zo? Voeg even wat foto's toe van deze aanpassingen aan een SJ.

Grt Thomas
Bijlagen
Rockslider
Rockslider
calminislider.jpg (10.44 KiB) 1529 keer bekeken
Rockslider met zo'n sidestep achtig buisje
Rockslider met zo'n sidestep achtig buisje
Hoekbeschermers
Hoekbeschermers

Grabber

Bericht door Grabber » 30 mei 2007 22:25

Perfecte uitleg en foto's! Bedankt... :thumright:

suzfan
Site Admin
Site Admin
Kenteken: HK-04-TG
Bouwjaar: 18 jan 1982
Contacteer:

Bericht door suzfan » 31 mei 2007 09:06

die bovenste foto is dat een 413 met linnen deuren???
Roest?? NEE, HIJ IS VAN POLYESTER !!!!

Thomas

Bericht door Thomas » 31 mei 2007 17:15

Of het een 413 is weet ik niet, maar zo te zien zijn het inderdaad linnen deuren! Die zijn te krijgen, en ik hoorde laatst ergens dat ze voor de lj ook te krijgen zijn. Kan alleen nergens vinden waar je ze kunt krijgen. Misschien zijn ze zelf te maken van rondijzer en canvas?

Foto's komen trouwens van http://www.lowrangeoffroad.com/. Dit is een Amerikaans bedrijf met allemaal leuke spulletjes voor je SJ. LJ stond niks bij, had ik al gekeken, maar zoals die sliders en hoekbescherming is denk ik wel aan te passen aan de lj of misschien wel zelf te maken.

Grt Thomas

suzfan
Site Admin
Site Admin
Kenteken: HK-04-TG
Bouwjaar: 18 jan 1982
Contacteer:

Bericht door suzfan » 31 mei 2007 17:53

zijn er mensen die ze na zouden willen maken?
Roest?? NEE, HIJ IS VAN POLYESTER !!!!

Offroadrunner
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Offroadrunner » 31 mei 2007 18:05

Er bestaan linnen deurtjes voor de LJ, en die zijn er ook zeker een aantal in NL.
Je hebt daar echter ook de scharnieren bij nodig, die wijken iets af van de normale scharnieren. Met enige aanpassingen kan je denk ik ook wel gebruik maken van de normale scharnieren. Hoe het met de sluitplaat zit weet ik niet exact. Ik weet wel dat je een hendel achter de sluitplaat moet 'steken' om de deur te sluiten, maar hoe dat er precies uitziet weet ik zo niet.
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL

frisian-outlaw
Kenteken: HK-77-HS
Contacteer:

Bericht door frisian-outlaw » 31 mei 2007 18:39

Volgens mij heeft Walter van Ginkel (wallytax) nog een setje linnen deuren te koop!!

Weet ik niet helemaal zeker.....

WALTER????!!!!!

____
Hans

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Kenteken: KD-315L
Bouwjaar: 26 mei 1983
Contacteer:

Bericht door Frankenstein » 31 mei 2007 20:37

Zijn niet meer te koop. Armin heeft ze gekocht samen met de spiegels...
Hij moet ze nog wel ophalen...
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

lj80Robbie
Kenteken: 98-XRL-2
Bouwjaar: 19 feb 1982

Bericht door lj80Robbie » 31 mei 2007 21:44

ik heb ze ook die linnen deuren in perfecte staat bijna ,
zijn vast wel na te maken als je er tijd en geduld voor heb , dunne buisjes,
ik meen dat ze van de J..p ook passen in de lj80 (heb ooit ik gehoord )??

Thomas schreef:Of het een 413 is weet ik niet, maar zo te zien zijn het inderdaad linnen deuren! Die zijn te krijgen, en ik hoorde laatst ergens dat ze voor de lj ook te krijgen zijn. Kan alleen nergens vinden waar je ze kunt krijgen. Misschien zijn ze zelf te maken van rondijzer en canvas?

Foto's komen trouwens van http://www.lowrangeoffroad.com/. Dit is een Amerikaans bedrijf met allemaal leuke spulletjes voor je SJ. LJ stond niks bij, had ik al gekeken, maar zoals die sliders en hoekbescherming is denk ik wel aan te passen aan de lj of misschien wel zelf te maken.

Grt Thomas

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Contacteer:

Bericht door Frankenstein » 31 mei 2007 23:22

lj80Robbie schreef:ik heb ze ook die linnen deuren in perfecte staat bijna ,
zijn vast wel na te maken als je er tijd en geduld voor heb , dunne buisjes,
ik meen dat ze van de J..p ook passen in de lj80 (heb ooit ik gehoord )??
Je zal ze denk wel aan moeten passen. Lijkt mij sterk dat de vorm precies hetzelfde is. Dan zou je ook stalen deuren van een J**p kunnen gebruiken.
Eerst koffie...

Grabber

Bericht door Grabber » 19 aug 2007 21:06

Iemand gaf me onlangs de tip om 'n keer van die lekker verende vrachtwagenstoelen in de LJ te lepelen zodat je zelf minder hobbelt. Wat denken de chauffeurs onder ons; zou dat kunnen?

Offroadrunner
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Offroadrunner » 19 aug 2007 21:10

Dan moet je hele oude gasgeveerde stoelen zien te vinden, en die zijn vaak lomp groot...
En buiten dat, je verteld net dat je vrij lang bent... als er nog eens een geveerd onderstel onder de stoel gemonteerd wordt kan je het dak verwijderd laten en boven de voorruit uit kijken denk ik :lol:
Wel ff een bril opzetten dan, en mondje dicht tegen de vliegen :wink:
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Contacteer:

Bericht door Frankenstein » 19 aug 2007 21:10

Denk het niet. In de lj passen alleen kleine stoelen en die zitten niet in vrachtwagens. Ik denk dat je het beter in het onderstel van de lj kan zoeken, jouw vering is aardig aangepast en dat komt meest het veergedrag niet ten goede. Armin zijn lj leek wel een boot, hij deinde alle kanten op. We hebben toen de te lange veerschommels vervangen door goeie veerschommels en het werd gelijk een stuk beter.
Eerst koffie...

Plaats reactie