Opheffing MRB vrijstelling oldtimers

Algemene zaken, huisregels, mededelingen, tips, op- en aanmerkingen voor het gebruik van Suzuki-LJ80 en zaken die alle Suzuki-LJ80 gebruikers betreffen.
Plaats reactie
ernabenno
Bouwjaar: 0- 6-1983

Re: Opheffing MRB vrijstelling oldtimers

Bericht door ernabenno »

zoefsuki schreef:Tja, of je moet er nog een lj bij nemen, vijftien duizend gedeeld door twee is toch ook maar 7500 km per auto. Dat zal denk ik wel zo'n beetje de richtlijn gaan worden. Net als bij de klassiekerverzekeringen . . .
Of wat dacht je van een 60 dagen kaart. Dan heb je dus 6 LJ-s nodig ))) :))): )))
Goodgoan! , Erna & Benno

We don't get lost, we just change where we want to go...

zoefsuki
Kenteken: BN-04-LV
Type: LJ80V
Bouwjaar: 09 mei 1979

Bericht door zoefsuki »

Nou, dan ben ik op de goede weg. :D :D

Ik moet ze alleen nog in elkaar zetten . . . . :(
Groetz, Fred
Love my big red Landscorpio.
But . . . LJ80: The smaller, the Better!!!!

Offroadrunner
Beheerder
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Contacteer:

Bericht door Offroadrunner »

Ik ga mezelf er nog maar even niet druk over maken. Wat voor regeltjes ze ook zullen bedenken, geld kosten gaat het toch! Is het niet linksom, dan wel rechtsom...
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Denmark, Germany, Belgium, Luxembourg, Monaco, Andorra

erwin
Kenteken: 32 zb 99

Bericht door erwin »

zoefsuki schreef:Tja, of je moet er nog een lj bij nemen, vijftien duizend gedeeld door twee is toch ook maar 7500 km per auto. Dat zal denk ik wel zo'n beetje de richtlijn gaan worden. Net als bij de klassiekerverzekeringen . . .
Iets meer op de fiets naar je werk :mrgreen:

Maar alle gekheid op een stokje, er zal wel een dure onwerkbare regeling komen met een nieuwe maas in de wet. We wachten af.

Erwin
feb 1992-jul 2015 23jaar Suzuki SJ/Samurai
jan 2002-nog steeds Suzuki LJ 80

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Kenteken: KD-315L
Bouwjaar: 26 mei 1983
Contacteer:

Bericht door Frankenstein »

Offroadrunner schreef:
Henri Berends schreef:De Kamer vindt dat de regering nu moet gaan nadenken om het dagelijks gebruik van de klassieker te ontmoedigen.'
Dus ik moet er maar een moderne auto bij kopen omdat ik straks niet meer dan zoveel dagen met mijn klassieker mag rijden? :shock:
Denk dat je er voor kan kiezen om gewoon mrb te betalen zodat je het hele jaar door kan rijden, blijft voor jou veel goedkoper dan er een moderne auto naast te zetten!
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Henri Berends
Kenteken: 85-RB-70
Bouwjaar: 01 feb 1980
Contacteer:

Bericht door Henri Berends »

Offroadrunner schreef:Ik ga mezelf er nog maar even niet druk over maken. Wat voor regeltjes ze ook zullen bedenken, geld kosten gaat het toch! Is het niet linksom, dan wel rechtsom...
Je wilt niet weten wat er hier al naar "Apeldoorn" wordt weggebracht :?
Wie bewaart, die heeft wat.....

zoefsuki

Bericht door zoefsuki »

Bij onze vrienden van Modderpoel zijn ze ook in actie gekomen.
Ondestaande mail kreeg ik vandaag binnen:

Onderstaande e-mail werd naar jou gestuurd door een beheerder van "MODDERPOEL". Als dit bericht ongewenste gegevens bevat, neem dan contact op met de beheerder van dit forum op het volgende e-mailadres:

mrb@modderpoel.nl

Sluit de volledige mail (inclusief header) bij.

Verzonden bericht:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Beste Modderpoeler,

Sorry dat we weer een beroep op je doen, maar het zal je niet ontgaan zijn dat de overheid voornemens is de vrijstelling van belasting voor oldtimers op te heffen.

Achter de schermen zijn we bezig om als 4x4-tak een gezamenlijke stem te laten horen, aangezien we de indruk hebben een grote groep mogelijke gedupeerden te vertegenwoordigen.

Om aansluiting met de overige belangenverenigingen te vinden en een duidelijker beeld te hebben van waar we staan willen we middels deze weg inventariseren welke (hoeveelheid) oldtimers er zich onder de Modderpoelers bevinden.

Wil je, in het geval je in het bezit bent van een oldtimer*, reageren op dit bericht met de volgende gegevens;

1. Bouwjaar, merk, model en type auto (incl. brandstofsoort!); 2. Auto als 2e auto of meer & Aantal kilometers per jaar op de openbare weg; 3. Geldige APK, vrijgesteld of geschorst; 4. Origineel Nederlandse auto of import.

*=Heb je meerdere oldtimers? Dan graag elke oldtimer apart aangeven.

Voorbeeld:
1. 1984 Nissan Patrol 3.3 diesel
2. Auto als 2e auto, maximaal 5.000km p.j.
3. Geldige APK
4. Import

Het gaat in deze dus niet om standpunten, maar puur om een inventarisatie!

Samen staan we sterk! Bij voorbaat dank voor je hulp.

Met vriendelijke groet,

team MODDERPOEL
Groetz, Fred

Offroadrunner
Beheerder
Contacteer:

Die mail kreeg ik ook, maar ik ga daar niet op reageren!
Ze willen alleen maar inventariseren, maar ik wil eerst wel eens meer weten wat of ze verder met die gegevens gaan doen voordat ik al die gegevens ga opsturen naar ze.

Modderpoel als forum is best aardig, maar de stichting erachter vind ik persoonlijk maar bar weinig doen voor 4x4 Nederland. En daar is die stichting destijds wel voor opgericht. Ze vangen ieder jaar een heel aardig bedrag aan donaties van heel veel leden, maar die krijgen er mijns inziens maar bar weinig voor terug...
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Denmark, Germany, Belgium, Luxembourg, Monaco, Andorra

zoefsuki

Bericht door zoefsuki »

Offroadrunner schreef: Ze vangen ieder jaar een heel aardig bedrag aan donaties van heel veel leden, maar die krijgen er mijns inziens maar bar weinig voor terug...
Wist ik niet eens . . . maar ja, ik ben maar een kijkerlid . . .
Groetz, Fred

Offroadrunner
Beheerder
Contacteer:

Ik post daar ook niet (meer). Sinds ze die stichting in het leven hebben geroepen hebben ze mijn interesse verloren en lees ik zo nu en dan nog eens wat... maar ze zullen aan mij niets verdienen! :wink:
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL

Offroadrunner
Beheerder
Contacteer:

Van de KNAC website. Allemaal even invullen! :wink:
KNAC schreef:Enquête klassieker

Het is een pak van ons en – waarschijnlijk ook uw – hart: de voorgestelde afschaffing van de MRB-vrijstelling voor klassiekers vindt geen doorgang. Althans niet in de vorm zoals de nieuwe regering die voor ogen had.

Er komt wel een andere regeling dan de huidige. De ANWB, KNAC, FEHAC, BOVAG, RAI, FOCWA en het ministerie van Financiën voeren daarover zeer spoedig gesprekken. De KNAC wil daarom graag van u weten waarvoor u uw klassieker gebruikt, hoe vaak u ermee rijdt en wat volgens u het beste alternatief is voor de MRB-vrijstelling van klassiekers zoals die nu geldt. Daartoe heeft de KNAC onderstaande enquête opgesteld.

Wij en andere belangenorganisaties hebben uw input hard nodig en zijn u dan ook zeer erkentelijk als u een paar minuten de tijd neemt om de enquête in te vullen.
De enquête is hier te vinden!
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL

erwin
Kenteken: 32 zb 99

Bericht door erwin »

Offroadrunner schreef:Van de KNAC website. Allemaal even invullen! :wink:
KNAC schreef:Enquête klassieker

Het is een pak van ons en – waarschijnlijk ook uw – hart: de voorgestelde afschaffing van de MRB-vrijstelling voor klassiekers vindt geen doorgang. Althans niet in de vorm zoals de nieuwe regering die voor ogen had.

Er komt wel een andere regeling dan de huidige. De ANWB, KNAC, FEHAC, BOVAG, RAI, FOCWA en het ministerie van Financiën voeren daarover zeer spoedig gesprekken. De KNAC wil daarom graag van u weten waarvoor u uw klassieker gebruikt, hoe vaak u ermee rijdt en wat volgens u het beste alternatief is voor de MRB-vrijstelling van klassiekers zoals die nu geldt. Daartoe heeft de KNAC onderstaande enquête opgesteld.

Wij en andere belangenorganisaties hebben uw input hard nodig en zijn u dan ook zeer erkentelijk als u een paar minuten de tijd neemt om de enquête in te vullen.
De enquête is hier te vinden!
Oké, ingevuld

Erwin
feb 1992-jul 2015 23jaar Suzuki SJ/Samurai
jan 2002-nog steeds Suzuki LJ 80

Offroadrunner
Beheerder
Contacteer:

En van de KNAC Facebook pagina:
Op veler verzoek:

De huidige vrijstelling van MRB is ingesteld om het voor echte hobbyisten mogelijk te maken oude auto’s als technisch en cultureel erfgoed voor het nageslacht veilig te stellen. De KNAC komt op voor de belangen van deze hobbyisten. Dit is in lijn met de definitie van de internationale automobielfederatie FIA waarvan de KNAC één van de oprichters was.

Het mag duidelijk zijn dat er op dit moment veel “klassiekerliefhebbers” zijn die om economische motieven met een oude auto rijden. Daarbij ook nog eens met dieselmotoren die meer belastend zijn voor het milieu dan moderne diesels. De afgelopen jaren is er een spectaculair groot aantal van dit soort auto’s geïmporteerd. De overheid mist hierdoor inkomsten uit MRB en ook het milieu gaat er niet op vooruit.

Daar kun je je ogen niet voor sluiten. Waar wij momenteel aan denken is de vrijstelling MRB in lijn te brengen met de internationale FIA-definitie wanneer een auto een oldtimer is.
Dat is een auto ouder dan 30 jaar. Voor diesels willen wij de grens stellen op 35 jaar. Momenteel blijven LPG-rijders dus buiten schot in ons voorstel. Voornamelijk omdat deze brandstof gunstiger is voor het milieu.

Of dat ook zo kan blijven zal afhangen of mensen in de toekomst massaal hun oude auto met dieselmotor wegdoen en er een oude auto met LPG-installatie voor in de plaats nemen. Dit ook weer om te profiteren van de MRB-vrijstelling maar niet met het doel de auto voor de hobby te gebruiken en te behouden voor toekomstige generaties.

Wij zijn voor het in origineel staat houden van een klassieke auto. Wij zijn dan ook geen voorstander van het inbouwen van LPG-installaties in originele klassieke auto’s.
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Kenteken: KD-315L
Bouwjaar: 26 mei 1983
Contacteer:

Bericht door Frankenstein »

Ben benieuwd wanneer de plannen nu definitief worden... Heb wat ideeen in mijn hoofd maar kan niet verder tot we weten waar we aan toe zijn met de vrijstelling...
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Henri Berends
Kenteken: 85-RB-70
Bouwjaar: 01 feb 1980
Contacteer:

Bericht door Henri Berends »

De KNAC ziet nu heftige donkere wolken boven onze oldtimer-hobby hangen. Zeker nu het kabinet wederom forse bezuinigingen heeft aangekondigd. :oops:

Het zal toch niet dat de opheffing MRB vrijstelling nu een definitief van tafel wordt gezwiept.

NEE :shock:
Wie bewaart, die heeft wat.....

Plaats reactie