Sleurhut achter de LJ??!!

Algemene zaken, huisregels, mededelingen, tips, op- en aanmerkingen voor het gebruik van Suzuki-LJ80 en zaken die alle Suzuki-LJ80 gebruikers betreffen.
SWuzuki
Berichten: 731
Lid geworden op: 11 mei 2007 08:45
Locatie: kollum

Sleurhut achter de LJ??!!

Bericht door SWuzuki » 05 jan 2008 22:02

Wie heeft er ervaring met een caravan achter de LJ?
Ik ben benieuwd of de LJ dit kan hebben. Gezien mijn rijbewijs en het gewicht van de LJ weet ik op voorhand al dat ik niet een caravan wil hebben waarvan de toegestande maximum massa meer is dan de LJ dus onder de 750 kilo.

Ik ben ook benieuwd wat de rijeigenschappen van de Lj dan worden.
Suzuki LJ80, a way of life.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9749
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Bericht door Offroadrunner » 05 jan 2008 22:12

Ik heb afgelopen jaar de caravan mee getrokken naar een evenement van de ANVT in de buurt van Emmen.
Mijn caravan: een hele lichte polyester ( :lol: ) Predom
Afbeelding

Caravan is onder de 750 kg, dus geen eigen kenteken. Een witte plaat volstaat! :wink:

En het rijden> JIk kan de 90 km/h gewoon rijden, het duurt even voor je er bent maar het kan makkelijk. Inhalen is wel een probleem, ik blijf dan ook gewoon achter de vrachtwagens hangen. Scheelt ook nog 's benzine in de slipstream :lol:
Wel oppassen met remmen, de trommelremmetjes zijn niet echt berekend op het totale gewicht dat je mee sleurt.

Voor tripjes in Nederland is het dus goed te doen, naar het buitenland wordt een ander verhaal omdat daar meestal grote hoogteverschillen zijn. En dát gaat niet goed!! :shock:

Bij de komende voorjaarsmeeting gaat de caravan ook weer mee, net zo makkelijk :lol:
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

Gebruikersavatar
Henri Berends
Berichten: 1219
Lid geworden op: 20 mei 2007 00:32
Kenteken: 85-RB-70
Bouwjaar: 01 feb 1980
Locatie: Doorwerth, Gelderland
Contacteer:

Re: Sleurhut achter de LJ??!!

Bericht door Henri Berends » 05 jan 2008 22:20

SWuzuki schreef:Wie heeft er ervaring met een caravan achter de LJ?
Ik ben benieuwd of de LJ dit kan hebben. Gezien mijn rijbewijs en het gewicht van de LJ weet ik op voorhand al dat ik niet een caravan wil hebben waarvan de toegestande maximum massa meer is dan de LJ dus onder de 750 kilo.

Ik ben ook benieuwd wat de rijeigenschappen van de Lj dan worden.
Mmmm..... remmen, sturen... :oops:
Volgens mij wel zaak om de remmen goed af te stellen. Heb de ervaring dat ook bij solo-rijden je altijd moet anticiperen en waakzaam moet zijn. Laat staan met een combinatie. Zal tricky blijven....

Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9749
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Bericht door Offroadrunner » 05 jan 2008 22:25

Tuurlijk, je moet je ten alle tijden heel goed realiseren dat je een caravan achter je aan hebt :!:
Het sturen gaat prima, als je er maar voor zorgt dat de kogeldruk goed is (tussen de 50 en 75 kg).
Remmen gaat op zich ook prima, je voelt alleen dat de hele combinatie meer doordrukt dan normaal! Je hebt dan dus ook meer remweg nodig dan normaal, dus meer anticiperend rijden en goed vooruit kijken en de combi vroegtijdig uit laten rollen. :wink: Het zal ff wennen zijn, maar eenmaal gewend is er goed mee te rijden.
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

SWuzuki
Berichten: 731
Lid geworden op: 11 mei 2007 08:45
Locatie: kollum

Bericht door SWuzuki » 05 jan 2008 22:28

Inderdaad begrijp ik dat het rijden met een caravan achter de LJ niet gelijk is als een luxe auto maar het optrekken gaat door de caravan nog trager ??? :lol:
Suzuki LJ80, a way of life.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9749
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Bericht door Offroadrunner » 05 jan 2008 22:33

Tuurlijk, je hebt nou eenmaal meer gewicht mee te sleuren :wink:
Iets verder doortrekken in toeren en vlot doorschakelen. Dan komt 't allemaal goed!
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8202
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Bericht door Frankenstein » 06 jan 2008 02:51

Je kan ook gaan denken over een vouwwagen. Er zijn merken zoals camplet die je in 10 minuten op kan zetten. Het geeft minder luchtweerstand, lager gewicht en meer ruimte dan een caravan.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
erwin
Berichten: 920
Lid geworden op: 14 aug 2007 22:08
Kenteken: 32 zb 99
Locatie: etten leur

Bericht door erwin » 08 jan 2008 00:02

Het kan inderdaad, met lj en sleurhut op pad. In 2004 hebben wij geholpen bij het terrein treffen dus met lj en caravan van breda naar eindhoven en terug.
Onze caravan is een Mostard Yvonne HD304 uit 1969.
Heb alleen geen foto van de combinatie

Arjan

Bericht door Arjan » 08 jan 2008 18:24

Offroadrunner schreef: En het rijden> Ik kan de 90 km/h gewoon rijden, het duurt even voor je er bent maar het kan makkelijk.
Euhm... ben ik de enige die hier een probleem ziet? :?
Hoewel het mogelijk een heeel oud autootje is, loop je volgens mij toch jááááááren voor op de nederlandse wetgeving...


.
.
.
.
.
.
.
.
.

JE MAG MAAR 80 HOOR!! :lol:

Maar ja, vrachtwagenchauffeur he... die rijden 'allemaal' 90 of 100 terwijl ze maar 80 mogen... je ziet het verschil niet meer! :Rude: (ja, ik ben aan het pesten... ik weet het...)

Maar is dit misschien een ideetje voor iedereen die volgend voorjaar met de LJ80 naar de Internationale LJ-80 meeting komt?
http://www.kampeerwinkel.nl/bijzettenten.htm

Past achterin, is sneller klaar dan een caravan en slaapt ook prima!

Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9749
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Bericht door Offroadrunner » 08 jan 2008 18:32

Bij die 'tent-dingen' lig je op de grond hé... en je kan een 'oude man' als ik toch niet meer op de grond laten liggen? :lol: Zeker niet in april, dan is het me nog veel te koud :wink:
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8202
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Bericht door Frankenstein » 08 jan 2008 18:47

En Harold gaat natuurlijk koken voor de hele club dus hij heeft zijn keukentje hard nodig :wink:
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
lj80Robbie
Berichten: 3280
Lid geworden op: 10 mei 2007 17:13
Kenteken: 98-XRL-2
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 19 feb 1982
Locatie: Zutphen

Bericht door lj80Robbie » 08 jan 2008 18:50

in een paar seconden opgezet
en in een paar seconden weggewaait :lol:
april kan nog heel koud zijn ook mei nog
dat weet ik nog wel in belgie tent opgezet na het terrein rijden
maar het was zo koud dat we gauw weer naar huis gingen

SWuzuki
Berichten: 731
Lid geworden op: 11 mei 2007 08:45
Locatie: kollum

Bericht door SWuzuki » 02 feb 2008 22:55

Ik heb sinds vandaag een "nieuwe" caravan, speciaal gekocht voor de Suzuki LJ80. Dit om eventuele Suzuki weekenden bij te kunnen wonen.

De caravan weegt ledig 400 kilo en is geremd. Maximaal beladen mag hij 650 kilo wegen.

Omdat ik nog nooit met caravan had gereden was ik erg benieuwd hoe dat was, en zeker ik combi met de LJ80. Ik heb een stuk er mee gereden en dat viel mij reuze mee. Op het moment dat ik afremde van 80 naar 0 km per uur voelde ik meteen vanaf het moment dat ik ging remmen dat de caravan ook meeremde. Werkt super goed en de LJ80 remt net zo goed als zonder caravan.

Het optrekken vergt even wat een andere schakelwijze maar het gaat goed. Het duurt wat langer voordat hij de 80 km per uur bereikt maar dat is ook wel prima.

Onbeladen staat de caravan geheel waterpas achter de LJ80 gekoppeld. Ben ik ook erg blij mee. Dit geeft toch een hoop voordelen.

Ik heb nu alleen met de achterwielaandrijving gereden. Is dat ook beste manier om met een caravan te rijden of kan ik beter met de vierwielaandrijving rijden?
Bijlagen
bewerkt2.JPG
bewerkt1.JPG
Suzuki LJ80, a way of life.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9749
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Bericht door Offroadrunner » 02 feb 2008 23:06

Wow, da's een nette caravan zeg! :thumright: Gefeliciteerd ermee! Jij slaapt in april als een koning tijdens de meeting, zeker weten! :lol:

enuuh, NOOIT in 4wd rijden op de verharde weg, ook niet als je een (zware) aanhanger trekt! Je hebt in je tussenbak geen differentieel zitten en dus trek je de boel kapot als je op verharde wegen in 4wd rijdt!

Auto's met permanente 4wd hebben wel zo'n tussendifferentieel, dus die hebben dat probleem niet...
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

SWuzuki
Berichten: 731
Lid geworden op: 11 mei 2007 08:45
Locatie: kollum

Bericht door SWuzuki » 02 feb 2008 23:48

:shock: .....Oh.... :shock: ....euh..... niet meer doen dus... :?

Zo leren we weer wat.... :)
Suzuki LJ80, a way of life.

Afbeelding

Plaats reactie