Vilten en rubber keerring vervangen

Technische aanpassingen gedaan aan je LJ80? Doe in dit topic verslag (met foto's) en deel je kennis met andere LJ80-owners, of stel vragen als je het even niet meer weet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zoefsuki
Berichten: 2029
Lid geworden op: 16 dec 2007 23:52
Kenteken: BN-04-LV
Type: LJ80V
Bouwjaar: 09 mei 1979
Locatie: Mooiste dorp aan de rand van de Wieringermeer

Vilten en rubber keerring vervangen

Bericht door zoefsuki » 15 mei 2009 21:25

Hier dan effe wat fotootjes van mijn strubbelingen met de halve bol.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Bijlagen
De bewuste rubberen vetring
De bewuste rubberen vetring
Voorzichtig!! Beetje vettigheid kan geen kwaad. Wel later weer schonen, anders pakt de pakking niet.
Voorzichtig!! Beetje vettigheid kan geen kwaad. Wel later weer schonen, anders pakt de pakking niet.
Restosoes14-05 010 (Medium).jpg
Plaatsen van de as met ankerplaat. Best wel tricky in het begin. De nieuwe lagers lijken wel wat hoger te liggen, maar na even voorzichtig heen en weren lukt het op de tiende mm . . .
Plaatsen van de as met ankerplaat. Best wel tricky in het begin. De nieuwe lagers lijken wel wat hoger te liggen, maar na even voorzichtig heen en weren lukt het op de tiende mm . . .
Even borgen met de kingpins en meteen de juiste shims plaatsen. Straks kan het ook nog maar zonder ring is het beter voelbaar.
Even borgen met de kingpins en meteen de juiste shims plaatsen. Straks kan het ook nog maar zonder ring is het beter voelbaar.
Hier zijn de eerst halve maantjes in de pakking tegen de kop aan gezet.
Hier zijn de eerst halve maantjes in de pakking tegen de kop aan gezet.
Viltringen in afdekplaat vastzetten met vloeibare pakking.
Viltringen in afdekplaat vastzetten met vloeibare pakking.
Een zit er al tegen de rubberring, de andere nog even wat pakking op de aansluiting
Een zit er al tegen de rubberring, de andere nog even wat pakking op de aansluiting
Zo allebei geplaatst. Nu voorzichtig kruislings aandraaien. De pakking mag er best een beetje uit lopen. Later lekker dichtsmeren op de randen.
Zo allebei geplaatst. Nu voorzichtig kruislings aandraaien. De pakking mag er best een beetje uit lopen. Later lekker dichtsmeren op de randen.
Voor het definitief plaatsen van de Kingpins even wat pakking rond het dikke deel en de boutgaten. Komt geen spatje water meer door
Voor het definitief plaatsen van de Kingpins even wat pakking rond het dikke deel en de boutgaten. Komt geen spatje water meer door
Groetz, Fred
Love my big red Landscorpio.
But . . . LJ80: The smaller, the Better!!!!

Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9747
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Re: "Halve bol" vooras

Bericht door Offroadrunner » 15 mei 2009 22:00

Ziet er weer puik uit Fred, alleen vraag ik me af of de rubberen keerring niet als eerste tegen de bol aan moet en daarna pas de 1e halve maantjes?! :shock: :? (dan gevolgd door de filten ring en de laatste halve maantjes)

Ik kan me vergissen (en dat hoop ik ook voor je), en in het werkplaatshandboek kan ik er niets over vinden, maar ik heb zo'n vermoedden dat ik toch gelijk heb... die keerring wil je tenslotte zo strak mogelijk tegen de halve bol aan hebben... :roll:

En ik neem ook aan dat je de nieuwe fuseelagertjes voldoende in het vet hebt gezet alvorens ze te hebben gemonteerd? :wink:
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

Gebruikersavatar
zoefsuki
Berichten: 2029
Lid geworden op: 16 dec 2007 23:52
Kenteken: BN-04-LV
Type: LJ80V
Bouwjaar: 09 mei 1979
Locatie: Mooiste dorp aan de rand van de Wieringermeer

Re: "Halve bol" vooras

Bericht door zoefsuki » 15 mei 2009 22:46

Ik kan me vergissen (en dat hoop ik ook voor je), en in het werkplaatshandboek kan ik er niets over vinden, maar ik heb zo'n vermoedden dat ik toch gelijk heb... die keerring wil je tenslotte zo strak mogelijk tegen de halve bol aan hebben...
blz212 fig 17-13 goed naar het tekeningetje kijken

Van links naar rechts: afdekplaat, viltring, rubber (is donkerder), halvemaantjes binnenkant
De ring valt met het dikke gedeelte in het randje van de halve maantjes.
Groetz, Fred
Love my big red Landscorpio.
But . . . LJ80: The smaller, the Better!!!!

Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9747
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Re: "Halve bol" vooras

Bericht door Offroadrunner » 15 mei 2009 23:14

Jup, you're right! :thumright:

't Was ook weer veel te lang geleden dat ik dat heb los gehad... ik kon het me allemaal niet meer goed voor de geest halen. :oops:

Nah, we nemen maar een biertje in het café op het feit dat je het niet alsnog los hoeft te halen :wink:
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

Gebruikersavatar
j.zwet3
Berichten: 136
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:06
Type: Overig
Bouwjaar: 0- 0-1983
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: "Halve bol" vooras

Bericht door j.zwet3 » 15 mei 2009 23:19

Duidelijke foto's, zo te zien is het allemaal wel te doen.
Geen speciale moeilijke dingen, gewoon een beetje sleutelen en niet rommelen.

Ik snap nu ook waarom ze zeggen in det boek dat je moet doorknippen.
Dat is makkelijker voor de garage bedrijven, want dan hoeft niet alles los.

TOPPIE
Kruising SJ410 / SJ413

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8200
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: "Halve bol" vooras

Bericht door Frankenstein » 15 mei 2009 23:50

Goeie beschrijving! Die kan zo in de howto sectie :D
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
lj80Robbie
Berichten: 3280
Lid geworden op: 10 mei 2007 17:13
Kenteken: 98-XRL-2
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 19 feb 1982
Locatie: Zutphen

Re: "Halve bol" vooras

Bericht door lj80Robbie » 16 mei 2009 18:15

ziet er goed uit ,
ik heb de boel toen ook los gehad ivm steekas vervangen ,
maar heb toen geen nieuwe vilt op gezet alleen nieuwe vloeibare pakking tussen fuseepen ,
maar als je het doet moet je het goed doen zie foto boven toppie Fred :thumright:

rubkuh
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 aug 2011 19:41
Type: LJ80V
Bouwjaar: 0- 0-1979
Locatie: eindhoven

Re: Vilten en rubber keerring vervangen

Bericht door rubkuh » 06 jun 2012 17:16

dit is wel duidelijk,

maarrrr waar kan ik het vet aanvullen wat in die bol hoort?

Gebruikersavatar
lj80Robbie
Berichten: 3280
Lid geworden op: 10 mei 2007 17:13
Kenteken: 98-XRL-2
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 19 feb 1982
Locatie: Zutphen

Re: Vilten en rubber keerring vervangen

Bericht door lj80Robbie » 06 jun 2012 17:44

rubkuh schreef:dit is wel duidelijk,

maarrrr waar kan ik het vet aanvullen wat in die bol hoort?

het zijn halve bollen , dus als je de boel eraf heb pennen eruit via het gat van 1 van die fuseepennen kan ook .
Laatst gewijzigd door lj80Robbie op 06 jun 2012 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8200
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Vilten en rubber keerring vervangen

Bericht door Frankenstein » 06 jun 2012 17:44

rubkuh schreef:dit is wel duidelijk,

maarrrr waar kan ik het vet aanvullen wat in die bol hoort?
Gewoon er in vrotten voordat je alles weer dicht schroeft. Of even het hele zaakie voorzichtig uit elkaar halen en dan goed vullen.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
ernabenno
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 mei 2008 08:37
Bouwjaar: 0- 6-1983
Locatie: Achterhoek

Re: Vilten en rubber keerring vervangen

Bericht door ernabenno » 06 jun 2012 19:16

rubkuh schreef:dit is wel duidelijk,

maarrrr waar kan ik het vet aanvullen wat in die bol hoort?
..... en bij gebrek aan vet doet "Blue Band" margarine het ook. Jaren geleden waren we met pinksteren in Sclayn (Chateau Cherimont) We hadden met Sjefke geregeld dat we de hele week mochten blijven, maar al op 1e pinksterdag brak er een steekas. Er stonden nog een paar lj-s weg te roesten en van Sjefke mocht ik wel een vooras van een van de wagentjes af halen. Bij gebrek aan vet hebben we toen de boel maar gevuld met Blue band margarine. :mrgreen:
Heeft het toch zeker 5 jaar uitgehouden. Toen hebben we de as maar vervangen voor eentje van een 410; met schijven.....
Laatst gewijzigd door ernabenno op 06 jun 2012 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Goodgoan! , Erna & Benno

We don't get lost, we just change where we want to go...

rubkuh
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 aug 2011 19:41
Type: LJ80V
Bouwjaar: 0- 0-1979
Locatie: eindhoven

Re: Vilten en rubber keerring vervangen

Bericht door rubkuh » 06 jun 2012 19:18

o dus als ik hem in elkaar zet, vullen met vet. dan is da voldoende... ?

Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9747
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Re: Vilten en rubber keerring vervangen

Bericht door Offroadrunner » 06 jun 2012 19:20

De bol zelf hoeft niet vol vet, alleen de homokineet moet je vol vet douwen. Toch zijn er veel mensen die de bol zelf ook volledig vol proppen met vet. Ik zie zelf het voordeel niet zo...
Mocht je die bol vol willen proppen, dan kan je na montage het beste de bovenste fuseepen even verwijderen. In dat gat past precies het mondstuk van de vetspuit, dus gewoon een kwestie van doorspuiten totdat het vet er bij de vilten/rubberen ringen uit komt zetten. Maar voordat je dat doet moet je wel zorgen dat de homokineet zelf goed vol vet zit. Dat doe je door de homokineet alle kanten op te bewegen en dan van alle kanten goed veel vet erin de douwen. Heerlijk schoon werkje! :mrgreen:
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8200
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Vilten en rubber keerring vervangen

Bericht door Frankenstein » 06 jun 2012 20:18

Volgens het werkplaatshandboek moet de bol voor 30% vol met vet voordat de homokineet er in gaat. Ik heb ze zelf ook lekker vol gedouwd, kan geen kwaad en waar vet zit kan geen water zitten.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 660
Lid geworden op: 13 mei 2007 22:06
Locatie: Langeraar
Contacteer:

Re: Vilten en rubber keerring vervangen

Bericht door Tinus » 10 jun 2012 09:09

dat is ook mijn mening
Ik heb zelfs een vetnippel er op gemaakt zodat ik hem vol kan pompen
Afgekeken bij een patrol
Afbeelding

Plaats reactie