geen lj80 onderdeel te krijgen wat is het alternatief

Technische aanpassingen gedaan aan je LJ80? Doe in dit topic verslag (met foto's) en deel je kennis met andere LJ80-owners, of stel vragen als je het even niet meer weet.
Gebruikersavatar
lj80Robbie
Berichten: 3280
Lid geworden op: 10 mei 2007 17:13
Kenteken: 98-XRL-2
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 19 feb 1982
Locatie: Zutphen

geen lj80 onderdeel te krijgen wat is het alternatief

Bericht door lj80Robbie » 27 mei 2007 10:06

in deze topic vraag ik aan iedereen die tips
en andere mogelijk heden zien wat er inplaats voor kan komen
kan van andere suzuki zijn of (merk)
mocht er in de toekomst geen onderdelen meer te krijgen zijn
of zelf maken kan ook ,
ben benieuwd

1 is dat je de remschijfen van sj410 kan gebruiken ,dit lijkt mij eerder een verbetering dat mag ook als je lj er beter door remt en of rijdt
laat maar horen,

Gebruikersavatar
lemor5
Berichten: 1346
Lid geworden op: 18 mei 2007 11:36
Kenteken: GY-16-TR
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 0- 0-1981
Locatie: Leeuwarden

remmen

Bericht door lemor5 » 27 mei 2007 18:41

dat lijkt me ook wel wat die schijfremmen maar heeft dat ook gevolgen voor de apk enz,
let the sunshine in

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8202
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Bericht door Frankenstein » 27 mei 2007 19:14

Dat heeft geen gevolgen voor je apk, behalve als ze niet werken. Ik denk dat hij zelfs makkelijker door de remmentest komt.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Grabber

Bericht door Grabber » 27 mei 2007 19:56

Maar voor schijfremmen moet je toch nog meer aanpassingen doen? Lagers etc.?

Gebruikersavatar
lemor5
Berichten: 1346
Lid geworden op: 18 mei 2007 11:36
Kenteken: GY-16-TR
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 0- 0-1981
Locatie: Leeuwarden

remmen

Bericht door lemor5 » 27 mei 2007 20:24

miss een leuk onderwerpje voor how too ik ben namelijk erg nieuwsgierig hoe dit gaat want beter remmen ben ik helemaal voor :D
let the sunshine in

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8202
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Bericht door Frankenstein » 27 mei 2007 23:50

Dit stond nog op het oude forum gepost door Walter:

"Moet lukken, ik rij er al jaren mee, tot grote tevredenheid.
Je hebt het middenstuk vd org LJ80 as nodig, incl de steekassen.
En de linker en rechter naaf vd SJ410, incl steekassen.
Dan combineren. De buitenkant past zo, geen probleem.
Maar je hebt de buitenste helft vd SJ steekassen nodig, met het midden vd LJ steekassen.
Dat combineer je in de CV koppelingen. buitenkant SJ, binnenkant LJ.
De SJ steekassen slijp je voorzichtig door vlak langs het hart vd CV joints, want grote kans dat ze niet los gaan, 1 richtings sluiting..
Het hart draai je nu een halve slag, kogels er uit, restje as er uit slaan.
Hart vd LJ CV er in, met de beste kogels.
Nu is 't een kwestie van invetten en opbouwen.
En je hebt remslangen nodig van een Nissan Patrol, jaar weet ik niet.
Die van de SJ zijn te kort, omdat 't chasis van een SJ breder is.
De org LJ hoofdremcylinder levert genoeg olie, mits in goede staat natuurlijk."

Hoofdzakelijk heb je dus een sj410 as met schijfremmen nodig. Je kan eventueel gelijk de hoofdremcilinder van de 410 overzetten, volgens mij levert die meer druk dan de lj cilinder. Trouwens nog een bijkomend voordeel van schijfremmen zijn de vrijloopnaven die je dan kan plaatsen!
Ik zou best een how to willen schrijven maar dan moet ik eerst een lj hebben waarop ik alles toe kan passen... Iemand die zijn lj wil doneren aan mij???
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
suzfan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2728
Lid geworden op: 09 mei 2007 12:07
Kenteken: HK-04-TG
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 jan 1982
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Bericht door suzfan » 28 mei 2007 09:13

ik heb wel een lj vooas voor je om op te oefenen!!!
Roest?? NEE, HIJ IS VAN POLYESTER !!!!

Grabber

Bericht door Grabber » 28 mei 2007 11:48

Ik heb wel een hele LJ waar je op kan oefenen... ik wil hem daarna alleen graag weer terug :lol:

Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9749
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Bericht door Offroadrunner » 28 mei 2007 12:24

In principe zou je geen problemen bij de APK moeten krijgen, je moet er alleen wel rekening mee houden dat je standaard met een remdrukverdeler rijdt die is afgemeten op trommelremmen rondom. Als je nu schijven aan de vooras monteerd heb je kans dat je voor teveel remdruk krijgt en daardoor snel met blokkerende voorwielen staat.
Als je nl. schijfremmen op een achteras van een Samurai bouwt heb je hetzelfde probleem, te snel blokkerende wielen achter. Gelukkig duikt de auto bij remmen voorover en blokkeerd daardoor niet zo snel, dus wellicht heb je er geen last van...
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8202
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Bericht door Frankenstein » 28 mei 2007 12:30

Volgens mij zit op mijn 410 dezelfde verdeler als op de lj, dus dat moet geen probleem zijn. Het probleem wordt groter als je een rembekrachtiger hebt en schijfremmen achter. Geen gewicht op de achteras en een hoop remdruk.

Armin, als jij een 410 as erbij hebt knutsel ik hem wel in elkaar.

Grabber, je krijgt je lj wel weer terug alleen denk ik dat dat jaren duurt :D
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
suzfan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2728
Lid geworden op: 09 mei 2007 12:07
Kenteken: HK-04-TG
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 jan 1982
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Bericht door suzfan » 28 mei 2007 14:03

dat is mooi en dan veel fot's maken dan hebben we een hele mooie how to voor op het forum
Roest?? NEE, HIJ IS VAN POLYESTER !!!!

Gebruikersavatar
frisian-outlaw
Berichten: 242
Lid geworden op: 14 mei 2007 12:37
Kenteken: HK-77-HS
Locatie: Zwaagwesteinde
Contacteer:

Bericht door frisian-outlaw » 29 mei 2007 18:56

Wat je nog veel beter kan doen!!!!

Pak gewoon een complete 410 as met schijfremmen voor.
Hier plaats je je lj80 diff weer in!!
En het mooiste is dan ook nog eens, je kan in een 410, 413 steekassen plaatsen.
413 heeft dikkere homokineten, dus kan het in het terrein ook veel meer verduren!!
Dan heb je niet alleen je remmerij beter, maar je aandrijflijn ook gedeeltelijk versterkt.

____
Hans

Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9749
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Bericht door Offroadrunner » 29 mei 2007 18:57

Ik ben dan alleen benieuwd of je kruisjes de extremere hoeken aan kunnen. Bij de LJ80 zit het diff tenslotte in het midden, en bij de 410 niet...
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

Gebruikersavatar
frisian-outlaw
Berichten: 242
Lid geworden op: 14 mei 2007 12:37
Kenteken: HK-77-HS
Locatie: Zwaagwesteinde
Contacteer:

Bericht door frisian-outlaw » 29 mei 2007 19:13

Daar zit ook weer wat in ja.

Maar de voorste tussenas gebruik je in principe alleen in het terrein dus niet bij hoge snelheden.

Als je sommige jongens bekijkt die met SPOA rijden wat voor extreme hoeken die hebben, en blijft over het algemeen ook redelijk goed heel.

Dus over de hoeken van de kruisjes ben ik niet zo bang voor.

____
Hans

Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9749
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Bericht door Offroadrunner » 29 mei 2007 19:16

En toch ben ik er niet zeker van dat het allemaal zomaar past. Ik heb vaker gehoord dat het niet kan, en dat daardoor mensen de homokineten van de 410 overzetten op de steekassen van de LJ80... Zal niet voor niets zijn lijkt mij, waarom extra werk op de hals halen als het ook veel makkelijker kan!
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

Plaats reactie