bladveren

Technische aanpassingen gedaan aan je LJ80? Doe in dit topic verslag (met foto's) en deel je kennis met andere LJ80-owners, of stel vragen als je het even niet meer weet.
xt600
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:31
Bouwjaar: 0- 0-1983

bladveren

Bericht door xt600 » 21 jan 2012 23:29

heeft iemand ervaring met het verplaatsen van de bladveren?????
ik wil de assen onder de bladveren plaatsen in plaats van erboven heeft iemand dit al gedaan.

Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 660
Lid geworden op: 13 mei 2007 22:06
Locatie: Langeraar
Contacteer:

Re: bladveren

Bericht door Tinus » 22 jan 2012 11:18

Ja heb ik :wink:
wat wil je weten ?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9749
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Re: bladveren

Bericht door Offroadrunner » 22 jan 2012 11:48

Volgens mij moet je je assen aanpassen (bladveerbevestiging aan de bovenkant maken, ipv de onderkant), en je zult een passtuk tussen je aandrijfas en je as moeten monteren omdat je aandrijfas anders te kort is.
Voor de rest volgens mij verder weinig aanpassingen, maar mocht ik nog wat vergeten dan kan Tinus je dat waarschijnlijk haarfijn uitleggen :wink:
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

Gebruikersavatar
lj80Robbie
Berichten: 3280
Lid geworden op: 10 mei 2007 17:13
Kenteken: 98-XRL-2
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 19 feb 1982
Locatie: Zutphen

Re: bladveren

Bericht door lj80Robbie » 22 jan 2012 16:40

en de spoor/stuurstangen ook wat aanpassen volgens mij ,

Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9749
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Re: bladveren

Bericht door Offroadrunner » 22 jan 2012 17:25

lj80Robbie schreef:en de spoor/stuurstangen ook wat aanpassen volgens mij ,
Bij de SJ en de Samurai idd wel ja, maar bij de LJ weet ik het niet... is ander systeem.
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

rubkuh
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 aug 2011 19:41
Type: LJ80V
Bouwjaar: 0- 0-1979
Locatie: eindhoven

Re: bladveren

Bericht door rubkuh » 23 jan 2012 17:14

heeft er iemand nog een setje liggen voor voor?? bladveren?
als ik een lier erop zet kan er wel een extra bladveer bij denk ik....

xt600
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:31
Bouwjaar: 0- 0-1983

Re: bladveren

Bericht door xt600 » 23 jan 2012 17:29

ik weet dat je die blokken aan de boven kant van de assen moet lassen maar dat is geen probleem .
wat moet ik verder nog veranderen?

Gebruikersavatar
lj80Robbie
Berichten: 3280
Lid geworden op: 10 mei 2007 17:13
Kenteken: 98-XRL-2
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 19 feb 1982
Locatie: Zutphen

Re: bladveren

Bericht door lj80Robbie » 23 jan 2012 20:04

Offroadrunner schreef:
lj80Robbie schreef:en de spoor/stuurstangen ook wat aanpassen volgens mij ,
Bij de SJ en de Samurai idd wel ja, maar bij de LJ weet ik het niet... is ander systeem.
ik kwam het bij mijn lj tegen toen ik hem kocht zaten de assen onder de bladveren hadden ze de stangen wat verbogen

Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 660
Lid geworden op: 13 mei 2007 22:06
Locatie: Langeraar
Contacteer:

Re: bladveren

Bericht door Tinus » 24 jan 2012 00:01

Langere remslangen
voor en achter

Stuurstang en spoorstang van een 410 nemen
en een z link maken of een bevestings punt verhogen op je fussee boutjes

Afbeelding

Zo had ik het eerst maar t is op verschillende manieren te doen
Ik heb nu een bevestings methode die op de 4 boutjes zit van je fusse lager
en op de 2 bouten van de remklauwhouder

Persoonlijk vind ik deze methode beter dan de z link

Idd de aandrijfassen moeten spacers tussen

Achterdiff kan je meteen in lijn zetten van je aandrijfas
Voordiff niet gewoon zo laten anders komt je stuur niet meer automatisch terug naar de middenstand

en Ik zou een setje wielspacers nemen
want hij wordt (vind ik) erg onstabiel
Afbeelding

Gebruikersavatar
frisian-outlaw
Berichten: 242
Lid geworden op: 14 mei 2007 12:37
Kenteken: HK-77-HS
Locatie: Zwaagwesteinde
Contacteer:

Re: bladveren

Bericht door frisian-outlaw » 24 jan 2012 20:46

SPOA roeleert!!!

Rij al jaren met SPOA en bevalt mij super (met een sj, niet met lj overigens)
____
Hans
______________________
www.suzuki4x4friesland.tk

brammie
Berichten: 1073
Lid geworden op: 10 dec 2011 21:58
Kenteken: BB-02-BD
Type: LJ80V
Bouwjaar: 01 dec 1981
Locatie: langweer

Re: bladveren

Bericht door brammie » 16 feb 2012 17:33

hiephoi spoa!!
dat maakt in het terrein echt het verschil

maar let op!! een slecht gebouwde spoa is een doodskist op de weg
het principe is makkelijk
haal de assen onder je auto weg en plaats ze onder de veren weer terug
dit doe je met een paar losse pads tussen as en blad zodat je de as nog wat kan draaien zonder het pad te verdraaien
meet voor je de vooras los maakt eerst de camber(of was het castor)hoek op van je fusee die is heel belangrijk en moet je niet veranderen
als alles naar wens zit(meten is weten) tik je de pads vast en haal je alles los om het vast te lassen
dan monteren remleidingen verlengen en met een grijns van oor tot oor rijden

de achteras kan je een beetje kantelen om je aandrijfaskruisjehoek klein te houden
de vooras moet je niet kantelen want dat zwabbert alle kanten op ook in het terrein als je tegen bulten oprijd of hellingen af

wat er verder bij een lj aangepast moet worden weet ik zo niet
ik zou waarschijnlijk meteen de hele as voor sam assen vervangen voor de breedte
oh ja verlaag je bumpstops anders breken je veren uiteindelijk
Pas op nonpurist in actie
Ooit trots eigenaar van drie mrb vrije oldtimers

Gebruikersavatar
man power
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 sep 2010 09:25
Kenteken: hk-82-xy
Bouwjaar: 09 jan 1981
Locatie: woensdrecht
Contacteer:

Re: bladveren

Bericht door man power » 16 feb 2012 17:43

hiep hoi spoa omvallen ja verder niets,lj 80 op grote hoge banden gewoon op orginele veren en kijken waar je rijdt hahaha.
pfff afgelopen trail wel op een paar punten verloren van een jaja sam op spoa met arb lockers,dus niet te hoog maken maar hoge banden!!
ik gebruik mijn 4wd regelmatig!!!

mr suzuki
Berichten: 566
Lid geworden op: 12 nov 2010 21:37
Kenteken: 40 NB 55
Bouwjaar: 0- 0-1978
Locatie: Heelsum

Re: bladveren

Bericht door mr suzuki » 16 feb 2012 20:59

Ik vind het niks,gewoon standaart houden
2013 Lustrum,dan zit ik al 30 jaar in de suzuki wereld.
Veel moois beleeft al die jaren pffff

Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9749
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Re: bladveren

Bericht door Offroadrunner » 16 feb 2012 21:30

mr suzuki schreef:Ik vind het niks,gewoon standaart houden
Mijn gedachte!

SPOA draagt niets bij aan de terreincapaciteiten. Je krijgt alleen meer ruimte in je wielkasten waardoor je grotere banden kwijt kunt. Mijns inziens heb je helemaal niet zulke grote banden nodig. 235/75/15 i.c.m. een bodylift van 5 cm is groot zat!
Verhogen zorgt voor enorm veel meer topzwaarte, beter kan je ervoor zorgen je voertuig zo laag mogelijk te maken, maar met zoveel mogelijk uitgaande veerweg! Daardoor blijven je wielen in alle omstandigheden aan de grond en houdt je tractie. :mrgreen:
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

brammie
Berichten: 1073
Lid geworden op: 10 dec 2011 21:58
Kenteken: BB-02-BD
Type: LJ80V
Bouwjaar: 01 dec 1981
Locatie: langweer

Re: bladveren

Bericht door brammie » 16 feb 2012 23:35

dit is het grote probleem met 4x4 eigenaren(ja ook van mij dus)
iedereen heeft zijn eigen manier van terreinrijden(iemand die spoa wil rijd terrein neem ik aan) en zijn eigen voorkeuren
de 1 neemt genoegen met standaard
de ander kan niet hoog genoeg staan
de verbouwing die je moet doen is dus ook een persoonlijk iets waar alleen de chauffeur van kan bepalen of dat de juiste is
ook heeft iedereen zijn voorkeur terrein modder/trail/challenge/zand/steile hellingen zeg het maar
maar elk terrein heeft zijn eigen voor en nadelen voor 1 bepaalde aanpassing

ik heb standaard sammies met alleen een locker voorbij zien rijden waar mijn redelijk geprepareerde sam bleef staan
maar ik heb de zelfde sammies zien klooien waar ik met 2 vingers in de neus stationair door hobbelde

als je een spoa niks vind prima
vind je een spoa geweldig ook goed
maar als je er geen eigen ervaring mee hebt moet je niet iets afkraken
een spoa auto valt niet zomaar om(mijn sam is 14"verhoogd, niet verbreed en nog nooit omgegaan) het belangrijkste is dat je met je verstand rijd en niet met een zware rechtervoet :mrgreen:
ps. spoa geeft veel bodemvrijheid onder het chassis, bij challenge rijden een groot voordeel :wink:
Pas op nonpurist in actie
Ooit trots eigenaar van drie mrb vrije oldtimers

Plaats reactie