Schijven

Technische aanpassingen gedaan aan je LJ80? Doe in dit topic verslag (met foto's) en deel je kennis met andere LJ80-owners, of stel vragen als je het even niet meer weet.
Offroadrunner
Beheerder
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Contacteer:

Schijven

Bericht door Offroadrunner »

Wie kan me helpen... ik heb me zelf tot nu toe nog totaal niet in deze materie verdiept, maar wil meer info vergaren om wellicht in de toekomst over te stappen op remschijven. Hoe dat op de vooras moet worden toegepast weet ik inmiddels, maar nu de vraag over de achteras:

Weet iemand of het Uberhaupt mogelijk is op de achteras schijfremmen te plaatsen?
Weet iemand of het mogelijk is om daarvoor een setje te gebruiken dat men ook gebruikt om op een Samurai (SJ-model) schijven achter te plaatsen? Of past zo'n set absoluut niet? Of past zo'n setje wellicht met enige aanpassingen?
Afbeelding
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Andorra, Belgium, Denmark, France, Germany, Italy, Luxembourg, Monaco, Norway, Poland

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Kenteken: KD-315L
Bouwjaar: 26 mei 1983
Contacteer:

Bericht door Frankenstein »

Alstublieft: http://www.lj10.com/forum/viewtopic.php?t=3135
Wat ik ervan begrepen heb past het allemaal, maar ik zou voor de zekerheid even je eigen auto´s naast elkaar zetten en vergelijken. Je hebt tenslotte je eigen referentiemateriaal! Makkelijker kan niet, toch? Ik zou vooral kijken of de boutgaten in de ronde achterplaat hetzelfde zijn. Ik zou trouwens eerst voor doen en dan kijken hoe het remmen gaat en daarna eventueel achter.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Offroadrunner
Beheerder
Contacteer:

Kijk, dat zijn nog eens antwoorden waar je wat mee kan! :thumright:

Het idee achter schijven rondom is dat als je ze alleen voor zou toepassen de rembalans niet goed meer is. Die is tenslotte afgesteld op rondom trommels.
Mijn gedachte is dan weer dat als ik dan rondom schijven monteer, de rembalans niet verstoord wordt en je dus in principe vrij simpel door de APK komt.
Of sla ik hier de plank mis? :?
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Andorra, Belgium, Denmark, France, Germany, Italy, Luxembourg, Monaco, Norway, Poland

Suzie Q

Bericht door Suzie Q »

Heel veel auto's zijn nog steeds uitgerust met voor schijven en achter trommels. Waarom zou het op de LJ dan niet kunnen?!

gr ruud

Offroadrunner
Beheerder
Contacteer:

M.i. is het remsysteem zo uitgevoerd dat de remdrukverdeling tussen voor en achter iets van 60/40 is. Monteer je nu schijven aan de voorkant dan remt 'ie daar te goed, en doet 'ie achter weinig meer. Nu kan je dus kiezen om een een remdrukverdeler tussen te zetten die je (handmatig) kunt regelen, maar volgens mij is het probleem ook opgelost als je achter ook schijven monteerd. :wink:

Mensen die schijven op hun Samurai monteren erkennen deze problemen ook vaak, en dus heeft D&G Tuning ook zo'n verstelbare remdrukverdeler in hun assortiment opgenomen. Ze zijn wel prijzig!
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL

Pike
Bouwjaar: 13 mei 1982
Contacteer:

Bericht door Pike »

Schijfremmen rondom bij een LJ is 200% mogelijk.
Ik heb me er al enige tijd in verdiept.
Het is achter zelfs makkelijker dan bij een SJ of Samurai!

Pike
Contacteer:

Bericht door Pike »

Offroadrunner schreef:Nu kan je dus kiezen om een een remdrukverdeler tussen te zetten die je (handmatig) kunt regelen, maar volgens mij is het probleem ook opgelost als je achter ook schijven monteerd. :wink:
Volgens mijn informatie is wel een remdrukverdeler nodig. Deze kosten rond de EUR 60/70.
Daarnaast gebruik je de schijfremmenkit die ook gebruikt wordt voor een SJ of Sam.
Bij Suzi's hebben ze een budget set liggen voor EUR 119.
Dan nog een vooras met schijfremmen van een SJ410 en je bent klaar.
Kost bij elkaar wel rond de EUR 300,-!!

Offroadrunner
Beheerder
Contacteer:

Patrick4x4 schreef:Bij Suzi's hebben ze een budget set liggen voor EUR 119.
Ik heb hier zelf ook nog het één en ander liggen :wink:
Patrick4x4 schreef: Dan nog een vooras met schijfremmen van een SJ410 en je bent klaar.
Daar heb je dus bijna niets aan...
De vooras van een 410 is (uit m'n hoofd) breder, en het diff zit niet in het midden!
Je moet alleen de steekassen hebben met de komplete remmerij. Steekassen uit elkaar peuteren bij de homokineten en gedeeltelijk weer in elkaar peuteren met de delen van een LJ80 as. Dan de steekassen in een LJ- as monteren met de remmerij van de 410 (die weer op de gedeeltelijke steekassen van de 410 passen) :wink:

Je kunt natuurlijk ook een komplete as kopen voorzien van schijfremmen, en laat ik nu zo'n as op het oog hebben :lol:

Ik zit er zelf nog aan te denken om dan meteen een hoofdremcilinder te monteren van een Samurai, maar of dat allemaal kan weet ik ook nog niet...
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL

Pike
Contacteer:

Bericht door Pike »

Offroadrunner schreef: Daar heb je dus bijna niets aan...
De vooras van een 410 is (uit m'n hoofd) breder, en het diff zit niet in het midden!
Je moet alleen de steekassen hebben met de komplete remmerij.
Dat weet ik, maar zo worden ze niet op Marktplaats aangeboden :wink:
Daarom vertel ik dat je een vooras van een 410 nodig hebt.

Ook een hoofdremcylinder plaatsen kan.

Ik schreef al eens eerder op dit forum dat ik schijven rondom en rembekrachtiging wilde gaan plaatsen.

Toen kreeg ik veel reacties dat het 'niet origineel' was.
Dat klopt, maar wel veilig!
Laatst gewijzigd door Pike op 08 okt 2007 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Contacteer:

Hoofdremcilinder van een 413 zou ik zeker doen! De lj80 cilinder staat bekend om zijn te kleine capaciteit en zou ik zeker vervangen. Ik denk dat een 410 cilinder ook heel goed te doen is.

Wat de 410 as betreft, je moet inderdaad de lj as ombouwen maar het is gewoon makkelijker om een complete as te kopen dan de losse onderdelen.

Wat remverdeling betreft is een remdrukverdeler ook heel goed te doen, dus schijfremmen achter hoeft niet. Ik denk zelfs dat de remdrukbegrenzer die standaard op de lj zit hetzelfde is als op de 410 met schijfremmen dus dan zou het helemaal geen probleem zijn. De problemen beginnen dan pas als je schijven achter plaatst omdat die te goed remmen en dan snel zullen blokkeren met de lichte achterkant van een lj. Dsu schijven voor zou ik zeker doen, schijven achter is leuk als je veel het terrein ingaat maar niet noodzakelijk voor de verdeling.
Eerst koffie...

Johan
Contacteer:

Bericht door Johan »

Nou is bij mij aan 1 kant me homikineet gebroken en ik heb een as met schijfremmen. Klopt het nu dat ik de homikineten van een 410 moet hebben.?? Ik ben vandaag bij een zetje wezen kijken van een samurai
maar die passen niet. Die zijn veel dikker.

Wie weet er anders nog een homikineet voor mij??
Want ik heb het idee dat dit moeilijk te vinden is.

Groetjes Johan
Johan met de lj80.

Offroadrunner
Beheerder
Contacteer:

Je moet idd een homokineet van een Sj410 hebben. Dan wél één van een 410 met schijfremmen, anders heb je er nog niets aan! Da's dus een 410 van het latere type... (nou wéét ik nog een zilvergrijze 410 metaltop te staan... :twisted: )
Succes met zoeken!
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Contacteer:

Offroadrunner schreef:(nou wéét ik nog een zilvergrijze 410 metaltop te staan... :twisted: )
Dat is in ieder geval niet die van mij... Die is matzilver met bruin :?
Eerst koffie...

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Contacteer:

410 homokineet is volgens mij zelfs nog nieuw te krijgen, kost alleen een paar centen. Je kan beter voor een complete 410 vooras met schijven kijken, ben je goedkoper uit en je hebt gelijk meer reservedelen...
Eerst koffie...

frisian-outlaw
Kenteken: HK-77-HS
Contacteer:

Bericht door frisian-outlaw »

hey johan,

Als jij met schijfremmen op een lj as rijdt, dan heb je de "kommen" waar de homokineet invalt ook van een 410.

En inderdaad 410 homo`s zijn kleiner dan 413/samurai homo`s.

Maar het past wel, persoonlijk zou ik ze er wel inzetten, want ze zijn sterker.

(uit ervaring, rij met 413 homokineten in 410 assen.

____
Hans

Plaats reactie