Groot onderhoud

Is je LJ80 toe aan een reguliere onderhoudsbeurt? Hier kan je vragen stellen hoe te werk te gaan, en verslag uit brengen (met foto's) van je werkzaamheden.
Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8202
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Groot onderhoud

Bericht door Frankenstein » 26 mar 2019 01:15

Maar wel weer een verse apk!!! :facebook Ik mag eerdaags ook weer aan het remmen stellen. Achter een lekke keerring in de as dus doorweekte remschoenen. Daarom kreeg hij met mijn apk de remmen bijna niet gelijk. Wel grappig, de voorremmen hadden een verschil van 3% bij de apk en dat voor een amateur met een schroevendraaier :mrgreen: Lukt ook geen tweede keer meer denk...
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
zoefsuki
Berichten: 2030
Lid geworden op: 16 dec 2007 23:52
Kenteken: BN-04-LV
Type: LJ80V
Bouwjaar: 09 mei 1979
Locatie: Mooiste dorp aan de rand van de Wieringermeer

Re: Groot onderhoud

Bericht door zoefsuki » 26 mar 2019 08:27

Goedemorgen!
Update. Hadden Komt, als hebben geweest is. Dit blijkt bij mij ook het geval. Had ik maar als eerste de bougies eruit getrokken . . . . Dan was ik het euvel gelijk tegengekomen en was de schade misschien te overzien geweest.
Bougie van 1e cilinder is ontploft!
Maar door het proberen uit te sluiten van mogelijke oorzaken en steeds weer op nieuw starten zijn porceleinen deeltjes aan het schrapen gegaan. Nu olie uit de uitlaatpoort.
Heb nog een blok staan, gelukkig. Maar dat moet eerst in de revisie.
Staat al een tijd stil en er zal hier en daar wel wat verdroogd zijn. Ook de lagers maar eens nakijken.
Voorlopig genoeg werk aan de winkel.
Groetz, Fred
Love my big red Landscorpio.
But . . . LJ80: The smaller, the Better!!!!

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8202
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Groot onderhoud

Bericht door Frankenstein » 26 mar 2019 12:40

Dat is balen Fred. Diepe groeven of kan je wat doen met opnieuw honen of iets dergelijks?
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
zoefsuki
Berichten: 2030
Lid geworden op: 16 dec 2007 23:52
Kenteken: BN-04-LV
Type: LJ80V
Bouwjaar: 09 mei 1979
Locatie: Mooiste dorp aan de rand van de Wieringermeer

Re: Groot onderhoud

Bericht door zoefsuki » 26 mar 2019 18:38

Hoi Frank! Joh dat weet ik nog niet. Ik vermoed alleen zulke schade. Er komt olie uit de uitlaatpoort en het keramiek van de bougie is aan flenters dus vermoed ik het gevolg. Als het andere blok erin zit en de boel draait normaal trek ik dit blokje wel uit elkaar. Ben blij dat ik nog wat heb staan!
Groetz, Fred
Love my big red Landscorpio.
But . . . LJ80: The smaller, the Better!!!!

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8202
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Groot onderhoud

Bericht door Frankenstein » 26 mar 2019 21:17

Ff een compressie test doen en dan weet je al wat meer. Ik kan me bijna niet voorstellen dat alleen het porselein zoveel schade geeft. Bij gatenkaas was een stuk van de kop zelf afgebroken en in de cilinder gevallen, dat gaf wel een hoop rotzooi :? Zit er nu een 800 of een 1000 in en wat is dat andere blok? Dat andere blok reviseren zou ik zeker wel een keer doen, ben je als het goed is voor jaren klaar!
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
zoefsuki
Berichten: 2030
Lid geworden op: 16 dec 2007 23:52
Kenteken: BN-04-LV
Type: LJ80V
Bouwjaar: 09 mei 1979
Locatie: Mooiste dorp aan de rand van de Wieringermeer

Re: Groot onderhoud

Bericht door zoefsuki » 26 mar 2019 21:43

Frankenstein schreef:
26 mar 2019 21:17
Ff een compressie test doen en dan weet je al wat meer. Ik kan me bijna niet voorstellen dat alleen het porselein zoveel schade geeft. Bij gatenkaas was een stuk van de kop zelf afgebroken en in de cilinder gevallen, dat gaf wel een hoop rotzooi :? Zit er nu een 800 of een 1000 in en wat is dat andere blok? Dat andere blok reviseren zou ik zeker wel een keer doen, ben je als het goed is voor jaren klaar!
Er zit nu een 800 in. Ben van plan om de 1000 erin te lepelen. Kan zijn dat het een 1000 onderblok is met een 800 kop. Ga het wel zien allemaal. Dit weekend maar eens rustig aan doen. Heb m'n rug flink verrekt afgelopen weekend.
Groetz, Fred
Love my big red Landscorpio.
But . . . LJ80: The smaller, the Better!!!!

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8202
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Groot onderhoud

Bericht door Frankenstein » 26 mar 2019 22:07

Naar mijn weten zijn de koppen allemaal hetzelfde op de coupe na. En de Carry maar dat is alleen de nokkenas. Is het porselein om de elektrode weg of ook het ijzeren bochtje onder aan de bougie?
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

suzuki.pickup
Berichten: 424
Lid geworden op: 23 okt 2016 15:02
Kenteken: 34-skd-1
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 23 apr 1981

Re: Groot onderhoud

Bericht door suzuki.pickup » 26 mar 2019 22:58

erna en benno mooi weer nieuwe apk, kan je er weer twee jaar tegen. zware tegenvaller fred, maar daar hebben we het al over gehad. frankenstein ik heb een 800 coupe blokje liggen; wat is nu het verschil met de nokkenas? kan wel zien dat er een andere carterpan onder zit .
lj 80 d '80
lj 80 '81
sj 410 Q '82
sj 410 v '84
sj 413 k '86
sam Q '92
Volvo 240 '90
grand vitara 5drs '99

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8202
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Groot onderhoud

Bericht door Frankenstein » 27 mar 2019 00:04

Coupe is een 1000cc en zou grotere kleppen en een andere nokkenas hebben voor wat meer vermogen. Het blok uit de carry heeft een ander tandwiel voor de ontsteking op de nokkenas. Ontsteking komt bij die aan de andere kant (boven en onder) op de nokkenas dus het tandwiel is de andere kant op getand.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

suzuki.pickup
Berichten: 424
Lid geworden op: 23 okt 2016 15:02
Kenteken: 34-skd-1
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 23 apr 1981

Re: Groot onderhoud

Bericht door suzuki.pickup » 27 mar 2019 09:16

ok. dan ga ik dat uitzoeken. Zou de vervanger zijn voor blok in gatenkaasje, maar heb nu via een kennis het reserve blok van hans uit den helder ervoor liggen.
lj 80 d '80
lj 80 '81
sj 410 Q '82
sj 410 v '84
sj 413 k '86
sam Q '92
Volvo 240 '90
grand vitara 5drs '99

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8202
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Groot onderhoud

Bericht door Frankenstein » 27 mar 2019 09:58

Hans kwam er toen achter dat de carry kop een ander tandwiel op de nokkenas heeft maar dat blok zit nu bij Armin in zijn lj. Als het gat van het ontstekingshuis in de zelfde positie zit als de lj of sj heb je de normale nokkenas. Blok staat 800 of 1000 op en de kop staat naar mijn weten 800 op bij de 800cc en de niet coupe 1000 blokken. Uitzonderingen daar gelaten, zelfs Arno Baauw van suzi's place wist nog niet alles en die heeft al wat van die blokjes in zijn handen gehad.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
zoefsuki
Berichten: 2030
Lid geworden op: 16 dec 2007 23:52
Kenteken: BN-04-LV
Type: LJ80V
Bouwjaar: 09 mei 1979
Locatie: Mooiste dorp aan de rand van de Wieringermeer

Re: Groot onderhoud

Bericht door zoefsuki » 28 mar 2019 19:15

Ik heb 1 f8a blok met de ontsteking zijwaarts. Het andere blok, de f10a, heeft de ontsteking naar links boven. Dat kan ik toch vervangen door het huis-inclusief-benzinepomphuis van mijn 800 blok?
Groetz, Fred
Love my big red Landscorpio.
But . . . LJ80: The smaller, the Better!!!!

Gebruikersavatar
zoefsuki
Berichten: 2030
Lid geworden op: 16 dec 2007 23:52
Kenteken: BN-04-LV
Type: LJ80V
Bouwjaar: 09 mei 1979
Locatie: Mooiste dorp aan de rand van de Wieringermeer

Re: Groot onderhoud

Bericht door zoefsuki » 28 mar 2019 19:20

Frankenstein schreef:
26 mar 2019 22:07
Naar mijn weten zijn de koppen allemaal hetzelfde op de coupe na. En de Carry maar dat is alleen de nokkenas. Is het porselein om de elektrode weg of ook het ijzeren bochtje onder aan de bougie?
Het porselein is weg en het bochtje staat nu rechtop en is flink rafelig.
Kun jij ff in Jip en Janneke taal uitleggen hoe ik met mijn telefoon foto's op het forum krijg?
Groetz, Fred
Love my big red Landscorpio.
But . . . LJ80: The smaller, the Better!!!!

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8202
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Groot onderhoud

Bericht door Frankenstein » 28 mar 2019 21:02

Als het goed is kan je hem zo vervangen. Ontsteking rechtop past niet onder de motorkap zonder bodylift.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8202
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Groot onderhoud

Bericht door Frankenstein » 28 mar 2019 21:06

Foto's bijvoegen: onder dit vak op bijlagen drukken en dan bestand toevoegen. Dan naar documenten en als het goed is geeft hij dan bij recent alle nieuwste foto's. Op de foto drukken en dan zou hij hem toe moeten voegen. Staan je foto's niet bij recent staan ze waarschijnlijk bij camera.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Plaats reactie