nokkenas tandwiel

Je bent bezig met je LJ80, en je komt er niet meer uit? Hier kan je je vragen kwijt. Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden. Schroom dus niet je vraag te stellen, en schroom ook niet een vraag te beantwoorden!
hans
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 jan 2008 21:52
Kenteken: 72-JB-06
Bouwjaar: 0- 0-1979
Locatie: den helder home of the suzuki`s

nokkenas tandwiel

Bericht door hans »

hallo mensen,
ik heb in mijn lj een nokkenas tandwiel gemerkt 88 .
wie weet wat dit betekend en waar hij officieel in thuis hoort.
is dit een hete of tamme nokkenas .
nothing compares to you / hans. :?:

hans
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 jan 2008 21:52
Kenteken: 72-JB-06
Bouwjaar: 0- 0-1979
Locatie: den helder home of the suzuki`s

Re: nokkenas tandwiel

Bericht door hans »

Ik ben erachter . mark 88 is een groter tandwiel dan normaal .
Allemaal bedankt voor het meedenken.

Gebruikersavatar
frisian-outlaw
Berichten: 242
Lid geworden op: 14 mei 2007 12:37
Kenteken: HK-77-HS
Locatie: Zwaagwesteinde
Contacteer:

Re: nokkenas tandwiel

Bericht door frisian-outlaw »

Hoezo groter dan normaal??

Dan zou je krukas tandwiel ook groter moeten zijn.
Neem aan dat 88 het aanal tanden is, dus zou de krukas 44 moeten zijn.

Anders loopt de motor van tijd af, en heb je binnen de kortste keren dat hij niks meer doet.
____
Hans
______________________
www.suzuki4x4friesland.tk

Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9893
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Re: nokkenas tandwiel

Bericht door Offroadrunner »

Dit 'vraagstuk' snap ik ook niet helemaal...
Iemand enig idee hoeveel tanden er 'normaal' op een krukas- en nokkenastandwiel zitten? Dat zal al een stuk verhelderder werken...
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Andorra, Belgium, Denmark, France, Germany, Italy, Luxembourg, Monaco, Norway, Poland

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8354
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: nokkenas tandwiel

Bericht door Frankenstein »

Ik denk dat jij een later type f10a motor hebt. Ergens na 1985 toen de sj410 type 3 uitkwam zijn ze een langere distributieriem gaan gebruiken met 88 tanden. Het type ervoor, dus ook de f8a, heeft een riem met 84 tanden. Even in de gaten houden als je een nieuwe riem gaat halen!
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9893
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Re: nokkenas tandwiel

Bericht door Offroadrunner »

Maar als die poulie ook groter is dan moet er ook afwijking in de krukaspoulie zitten... anders draait het allemaal ff niet helemaal synchroon...
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Andorra, Belgium, Denmark, France, Germany, Italy, Luxembourg, Monaco, Norway, Poland

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8354
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: nokkenas tandwiel

Bericht door Frankenstein »

Krukaspoulie zal ook een andere zijn...

Hoewel... Zit ff te denken: het deel van de riem wat strak staat bepaald de timing, hoe lang het deel bij de spanner is maakt dan eigenlijk niet uit. Zolang je krukaspoulie maar 2x zo klein is en dus 2x zo snel draait als je nokkenaspoulie maakt de riemlengte geen verschil.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

hans
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 jan 2008 21:52
Kenteken: 72-JB-06
Bouwjaar: 0- 0-1979
Locatie: den helder home of the suzuki`s

Re: nokkenas tandwiel

Bericht door hans »

heren , de nokkenaspoulie is groter maar de krukaspoulie is ook groter, dus het hele spul blijft wel normaal lopen.
de riem is echter normaal ( ikdenk dus kort )
wat ik niet wist dat het een latere versie motor is.
er is ook vacuumvervroeger toegepast , maar dit werkt niet naar mijn zin.
vacuum is prima, membraam is goed , maar als het vacuum vermindert word ontsteekt hij zelfs na bdp dit kan toch niet goed zijn ? de motor trekt slecht , stinkt en er zit geen top in .
de mech vervroeger doet wel normaal zijn werk dus daar rij ik nu mee.
iemand ideeen ? :?:

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8354
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: nokkenas tandwiel

Bericht door Frankenstein »

Het verschil tussen de riemen is maar 4 tanden dus ze lijken net zo lang.

Wat ontsteking betreft heb ik geen idee. Kan je niet een oude ontsteking zonder vacuum erin zetten?
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

hans
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 jan 2008 21:52
Kenteken: 72-JB-06
Bouwjaar: 0- 0-1979
Locatie: den helder home of the suzuki`s

Re: nokkenas tandwiel

Bericht door hans »

Inderdaad dat is precies wat ik gedaan heb , het vacuumgedeelte afgeplugd.
Maar vraag blijft wel wat is precies het voordeel van vacuumvervroeging ?
Als de gasklep dicht is is het vacuum maximaal dus ook de vervroeging als je dan het ontstekingstijdstip op 10 gr voorontsteking zet, en je geeft gas (vacuum valt weg )gaat hij verlaten tot bij mijn ontsteking NA het bdp . Dit wil jij niet .daarna loopt hij naar 30gr voorontsteking , maar dat doet hij ook zonder vacuum .
Als het vacuum wel aangesloten is heb ik het idee dat hij niet op 30gr voorontsteking uit komt waardoor de motor niet lekker meer loopt .
Wie het weet mag het zeggen ,schiet mij maar in de vacuumfeestverlichting
Indien iemand een beter idee heeft van harte welkom tot die tijd blijft mijn vauum afgeplugd . :D

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8354
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: nokkenas tandwiel

Bericht door Frankenstein »

Vacuum wordt toch groter als het toerental omhoog gaat? Er wordt meer lucht in de motor gezogen dus wordt er ook harder aan de vacuumslang getrokken.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

hans
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 jan 2008 21:52
Kenteken: 72-JB-06
Bouwjaar: 0- 0-1979
Locatie: den helder home of the suzuki`s

Re: nokkenas tandwiel

Bericht door hans »

volgens mij is het vacuum het hoogst bij stationaiar draaien ( tenminste wat ik ervan zie )

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8354
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: nokkenas tandwiel

Bericht door Frankenstein »

Hans, je hebt gelijk!

Ben nog ff aan het zoeken geweest en het zit iets anders in elkaar als ik dacht. Bij stationair draaien werkt de mechanische vervroeger prima maar bij hogere toeren wordt het lastiger en is de vacuumvervroeger een mooie oplossing. Bij hogere toeren en lichte belasting trekt de vacuumvervroeger het ontstekingstijdstip naar voren om het mengsel van veel lucht en weinig brandstof goed te ontsteken. Dit mengsel is moeilijk te ontsteken door de geringe hoeveelheid brandstof in het mengsel en het duurt langer om volledig te ontsteken dus vandaar dat het ontstekingstijdstip naar voren wordt gehaald. Als je dan vol op het gas gaat gaan de toeren van de motor niet gelijk omhoog en werkt de mechanische vervroeger dus nog niet. Maar omdat het vacuum dan wegvalt schiet de vacuumvervroeger ook terug en wordt het ontstekingstijdstip verlaat naar rond de 10 graden en krijg je wel een goeie onsteking van het mengsel. Gebeurt dit niet dan wordt het makkelijk te ontsteken mengsel van lucht en veel brandstof te vroeg ontstoken en gaat de motor zichzelf tegenwerken.

Weer wat geleerd!
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

hans
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 jan 2008 21:52
Kenteken: 72-JB-06
Bouwjaar: 0- 0-1979
Locatie: den helder home of the suzuki`s

Re: nokkenas tandwiel

Bericht door hans »

Waar vind je dit soort kennis ? Ik ben er nl nog niet helemaal uit .Eerst de suzuki theorie en dan maar proberen . Dit is wel wat moeilijk want de motor is opgebouwd uit verschillende componenten .Hans.

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8354
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: nokkenas tandwiel

Bericht door Frankenstein »

Google en makkelijk engels kunnen lezen...Ik vind het altijd wel leuk om dot soort dingen uit te zoeken!
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Plaats reactie