Jimnyvraagjes

Je bent bezig met je LJ80, en je komt er niet meer uit? Hier kan je je vragen kwijt. Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden. Schroom dus niet je vraag te stellen, en schroom ook niet een vraag te beantwoorden!
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Contacteer:

Jimnyvraagjes

Bericht door Frankenstein » 07 sep 2012 19:02

Ik heb een paar technische vragen over mijn Jimny waar iemand misschien wel antwoord op heeft.

1 van mijn achterwielen heeft een zijdelingse speling, ik kan het wiel een paar mm heen en weer halen als ik het wiel beetpak en er recht aan trek. Wiel draait wel netjes en geluidloos rond maar ik denk dat het wiellager of de knelring speling heeft. Iemand een idee of ik in de goeie richting zit? En is het verstandig om 2 kanten tegelijk te vervangen of zou het ene wiel gewoon een opdonder hebben gehad en is de andere kant nog goed?

Ik heb er nu 215-75-15 banden onder zitten terwijl de originele maat 205-70-15 is. Zou dit veel (begatief) effect hebben op het brandstofverbruik? Nu zijn de banden aan vervanging toe dus ik kan naar de originele maat terug.

Ik heb er nu de oude General grabber at banden onder zitten en bij nat wegdek schiet ik alle kanten op door bijna geen grip. Ik zit te denken aan de nieuwe General grabber at (lijkt bijna een wegband) of meer weggericht de General Grabber uhp. Wens is wel een all seasonband voor de winters. Iemand ervaring met deze banden of een andere goeie tip?
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

mr suzuki
Kenteken: 40 NB 55
Bouwjaar: 0- 0-1978

Re: Jimnyvraagjes

Bericht door mr suzuki » 07 sep 2012 22:18

Ik denk dat je wiellager gewoon op is,ik zeg gewoon V.V

En wat banden.een paar fijne cooper,s er onder 215 of zo dat vind ik hele fijne banden goede levens duur en je kunt er ook het zand er mee door.

:facebook
2013 Lustrum,dan zit ik al 30 jaar in de suzuki wereld.
Veel moois beleeft al die jaren pffff

mr suzuki

Bericht door mr suzuki » 07 sep 2012 22:22

Frank wel een paar ATR bandjes,ff googlelen. :)

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Contacteer:

Bericht door Frankenstein » 09 sep 2012 11:13

Thanks Marco, hoe vind jij de cooper atr's op nat wegdek? Daar gaat het mij voornamelijk om. Mijn huidige grabber at's hebben me afgelopen winter 1200 euro gekost omdat ik volgas doorgleed op nat asfalt. Als ik teveel gas geef voor een stoplicht slaan de achterwielen door en dat met een pk monster als de Jimny :mrgreen: Ik zat er al vaker naar te kijken maar weet dat Jos ze ooit onder zijn lj80 had en die waren vrij snel versleten.

Achterwiellager ga ik eerdaags vervangen. Zal de andere kant ook van de grond halen en voelen, weet ik gelijk of ik 1 of 2 setjes moet bestellen. Wel vreemd dat hij nog goed rolt maar wel heen en weer gaat. Kan het gebeuren dat de knelring opgeschoven is? Er gaat aan die kant iig een nieuw setje in maar ben benieuwd wat er aan de hand kan zijn!
Eerst koffie...

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Contacteer:

Bericht door Frankenstein » 09 sep 2012 11:15

Verder niemand die ooit grotere banden onder zijn 4x4 heeft gezet en naar het brandstofverbruik heeft gekeken?

Robbie en Tinus, wat voor verbruik haal(de) jullie met de Jimny?
Eerst koffie...

lj80Robbie
Kenteken: 98-XRL-2
Bouwjaar: 19 feb 1982

Bericht door lj80Robbie » 09 sep 2012 18:49

Frankenstein schreef:Verder niemand die ooit grotere banden onder zijn 4x4 heeft gezet en naar het brandstofverbruik heeft gekeken?

Robbie en Tinus, wat voor verbruik haal(de) jullie met de Jimny?

standaard banden 1 op 10 wel rijden als een bejaarde :lol:
hoe groter en breder de banden gaat verbruik zeker iets omhoog ,

ik vindt dat die lj ook zuinig aandoet met de brandstof ook org banden .

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Contacteer:

Bericht door Frankenstein » 09 sep 2012 19:18

Liep die van jou 1 op 10? Dan mag ik nog blij zijn met mijn 1 op 11 en ik rij echt niet als een bejaarde! Ben nog aan het rekenen geweest en omdat de grotere banden een effect hebben op de kilometerteller leg je eigenlijk meer af per kilometer. Klinkt raar maar de teller zit niet op de wielen maar op de tussenbak. Dus grotere wielen geven meer afstand per omwenteling dan de standaard maat. Ik kom dan uit op 1 op 11,5 dus dat is dan nog netter. Wil wel kijken voor een paar echt goeie banden met goeie grip op nat wegdek en evt beter brandstofverbruik door een lagere rolweerstand. Alleen is resultaten van banden zoeken een nog groter oerwoud dan gsm abonnementen... Er komen bandenlabels met effect op brandstofverbruik, grip op nat wegdek en geluidswaarden, alleen wordt dat pas in November ingevoerd dus daar heb ik nog niet zoveel aan...

Vandaag wel even gekeken en alleen het wiel aan de bijrijderskant heeft speling dus dat is maar 1 kant vervangen. Eerdaags onderdelen bestellen en dan maar even sleutelen.
Eerst koffie...

lj80Robbie

Bericht door lj80Robbie » 09 sep 2012 19:49

Frankenstein schreef:Liep die van jou 1 op 10? Dan mag ik nog blij zijn met mijn 1 op 11 en ik rij echt niet als een bejaarde! Ben nog aan het rekenen geweest en omdat de grotere banden een effect hebben op de kilometerteller leg je eigenlijk meer af per kilometer. Klinkt raar maar de teller zit niet op de wielen maar op de tussenbak. Dus grotere wielen geven meer afstand per omwenteling dan de standaard maat. Ik kom dan uit op 1 op 11,5 dus dat is dan nog netter. Wil wel kijken voor een paar echt goeie banden met goeie grip op nat wegdek en evt beter brandstofverbruik door een lagere rolweerstand. Alleen is resultaten van banden zoeken een nog groter oerwoud dan gsm abonnementen... Er komen bandenlabels met effect op brandstofverbruik, grip op nat wegdek en geluidswaarden, alleen wordt dat pas in November ingevoerd dus daar heb ik nog niet zoveel aan...

Vandaag wel even gekeken en alleen het wiel aan de bijrijderskant heeft speling dus dat is maar 1 kant vervangen. Eerdaags onderdelen bestellen en dan maar even sleutelen.

nou dat valt dan weer mee , wat rij je met een volle tank aan km

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Contacteer:

Bericht door Frankenstein » 09 sep 2012 21:12

Ik kijk altijd naar de dagteller en het aantal liters. Maar theoretisch zou ik de 440km moeten halen, maar meest tank ik rond de 370.
Eerst koffie...

lj80Robbie

Bericht door lj80Robbie » 10 sep 2012 14:41

Frankenstein schreef:Ik kijk altijd naar de dagteller en het aantal liters. Maar theoretisch zou ik de 440km moeten halen, maar meest tank ik rond de 370.

ok je heb altijd wat res erin ,dan klopt het aardig 1 op 11

Tinus
Contacteer:

Bericht door Tinus » 10 sep 2012 19:30

Brandstof gebruik
met yokohama's at maat 235 70 15
Rijd me meissie gemiddeld 380 km op een volle tank

Moet zeggen dat ik deze band zeer prettig vind rijden
Hoop grip mee
Afbeelding

Offroadrunner
Beheerder
Kenteken: 63-ZB-67
Bouwjaar: 18 apr 1981
Contacteer:

Bericht door Offroadrunner » 10 sep 2012 19:55

Wat geeft de importeur eigenlijk op voor gemiddeld verbruik? Volgens mij toch ook ergens rond de 1:10 toch?
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Contacteer:

Bericht door Frankenstein » 10 sep 2012 21:27

Gemiddeld 1: 12.2 dus het is zo slecht nog niet. Zeker als je andere ervaringen hoort... Die Yokohama ga ik induiken Tinus! Wil gewoon zeker weten dat ik een goeie band voor nat wegdek heb. Het is een beetje duur om er wat onder te gooien en er dan achterkomen dat je alsnog alle kanten op glijdt...
Eerst koffie...

mauser sniper
Kenteken: 85tb06
Bouwjaar: 25 jun 1980

Bericht door mauser sniper » 10 sep 2012 22:02

Had zelf toen ik noch mijn jimny had de 16 inch lj80 velgen eronder met de continental lm 90 band vondt het zeer fijn rijden alleen fluiten die banden erg dat is het enigste minpunt als je erniet van houd tevens ging de verbruik wel aardig omhoog :mrgreen:

mr suzuki

Bericht door mr suzuki » 12 sep 2012 20:31

Frankenstein schreef:Thanks Marco, hoe vind jij de cooper atr's op nat wegdek? Daar gaat het mij voornamelijk om. Mijn huidige grabber at's hebben me afgelopen winter 1200 euro gekost omdat ik volgas doorgleed op nat asfalt. Als ik teveel gas geef voor een stoplicht slaan de achterwielen door en dat met een pk monster als de Jimny :mrgreen: Ik zat er al vaker naar te kijken maar weet dat Jos ze ooit onder zijn lj80 had en die waren vrij snel versleten.

Achterwiellager ga ik eerdaags vervangen. Zal de andere kant ook van de grond halen en voelen, weet ik gelijk of ik 1 of 2 setjes moet bestellen. Wel vreemd dat hij nog goed rolt maar wel heen en weer gaat. Kan het gebeuren dat de knelring opgeschoven is? Er gaat aan die kant iig een nieuw setje in maar ben benieuwd wat er aan de hand kan zijn!
Frank.ik denk als je het los hebt dat je kunt zien wat er aan scheeld.
En wat banden bij mij licht er 215 op en ben goed te spreken ook metnat weer en brandstof daar heb ik nooit na gekeken,maar volgens mij rond de 1-10.

Plaats reactie