Gepiep en gekraak!?

Je bent bezig met je LJ80, en je komt er niet meer uit? Hier kan je je vragen kwijt. Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden. Schroom dus niet je vraag te stellen, en schroom ook niet een vraag te beantwoorden!
Plaats reactie
Grabber

Gepiep en gekraak!?

Bericht door Grabber » 19 jun 2007 17:12

Heerlijk cabrio weer, dus lekker op rijden.... Maar nu valt me weer op dat er bij het rijden ergens onder de auto van alles piept en kraakt. Kenmerkend is; a) het wordt erger in de bochten en b) de 'kraak' is niet continu, maar met een bepaalde snelheid achter elkaar; des te harder je rijdt, des te vlugger achter elkaar. Loopt er iets aan? Moet er iets gesmeerd worden??? Wat kan dat zijn? :scratch:

bobbie

Bericht door bobbie » 19 jun 2007 17:40

zou kunnen dat je de bladveren hoort. Misschien zijn de nylon glijplaatjes er tussen uit. Gewoon een keer lekker met wd 40 inspuiten en kijken of het geluid weg is.
Suc6 :wink:

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Contacteer:

Bericht door Frankenstein » 19 jun 2007 19:08

Als je het sneller hoort als je sneller rijdt kan er iets aan je aandrijfassen hangen. Of je remmen zijn niet goed afgesteld.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Offroadrunner
Beheerder
Kenteken: 63-ZB-67
Bouwjaar: 18 apr 1981
Contacteer:

Bericht door Offroadrunner » 19 jun 2007 19:17

Ik denk (maar goed, ik denk wel meer :wink: ) dat er een kruisstukje kapot is van één van je aandrijfassen. Dat het dan in een bocht erger wordt zou kunnen omdat er in de bocht meer krachten op je diff komen, en daardoor misschien je kruisje iets beter hoorbaar wordt.

Even onder je auto kruipen en kijken of je een kruisje hebt met speling erop. Heb je geen speling, dan kan het ook zo zijn dat er een kruisje zo vast zit dat íe iedere keer door z'n draaipunt heen knakt. Voor- of achteras even kompleet van de grond opkrikken en met de hand je aandrijfassen draaien om te kijken of je ergens weerstand voelt.

Maar zoals gezegd; het is maar een gedachte! :lol:
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Denmark, Germany, Belgium, Luxembourg, Monaco, Andorra

lemor5
Kenteken: GY-16-TR
Bouwjaar: 0- 0-1981

denken

Bericht door lemor5 » 19 jun 2007 23:28

jahhh lekker meedenken :wink:
let the sunshine in

Grabber

Bericht door Grabber » 28 jun 2007 23:13

Als er zoiets vastzit waarmee smeer je het dan? Ik heb hier Wd40, maar ook lagervet, kopervet (lijkt me niet de bedoeling) enz...
Ik hoop er één dezer dagen eens onder te kruipen, want het zint me niet. Kan het ook zijn dat er een kluit modder oid in een remtrommel zit die meedraait o.i.d.?
Ben benieuwd...
Ik heb wel het idee dat als het een kruisje zou zijn dat het geluid veeel snller achter elkaar zou moeten klinken; die gaan razendsnel rond. Ik snap er nog steeds niets van...
Maar goed eerst maar eens assteunen halen, want met de krik alleen kruip ik niet onder de auto.

Offroadrunner
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Offroadrunner » 28 jun 2007 23:32

Grabber schreef:Als er zoiets vastzit waarmee smeer je het dan? Ik heb hier Wd40, maar ook lagervet, kopervet (lijkt me niet de bedoeling) enz...
Ik hoop er één dezer dagen eens onder te kruipen, want het zint me niet. Kan het ook zijn dat er een kluit modder oid in een remtrommel zit die meedraait o.i.d.?
Ben benieuwd...
Ik heb wel het idee dat als het een kruisje zou zijn dat het geluid veeel snller achter elkaar zou moeten klinken; die gaan razendsnel rond. Ik snap er nog steeds niets van...
Maar goed eerst maar eens assteunen halen, want met de krik alleen kruip ik niet onder de auto.
Een kruisje dat vast zit kan je niet smeren, daar is maar 1 remedie voor: vervangen!
Een kluit modder in de remtrommel is haast onmogelijk. Losse modder kan wel, maar meedraaien kan dan weer niet. De remschoenen zitten daarvoor in de weg.
Laat je wel even weten wat het is als je de oorzaak gevonden hebt? Ik ben wel benieuwd :roll:
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Denmark, Germany, Belgium, Luxembourg, Monaco, Andorra

Grabber

Bericht door Grabber » 04 jul 2007 21:50

Ben er inmiddels achter dat het geluid vóór vandaan komt. Ik heb de krik onder de achteras gezet en toen gestart en de wielen (in z'n '1') laten ronddraaien; geen geluiden. Toen de auto met de motor uit vooruit geduwd en goed geluisterd; het geluid komt ergens aan de voorkant vandaan. Voor mijn gevoel niet een kruisje, maar nog verder naar voren. Daar zit... voordifferentieel (draait mee natuurlijk), aandrijfassen, lagers.... nog meer wat wat met de bak in vrij en motor uit wel meedraait.....???? Nogmaals het geluid is niet continu maar zeg 30 cm lang op een rolweg van een meter.... :scratch:

Offroadrunner
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Offroadrunner » 04 jul 2007 22:07

En dan denk ik tóch weer aan een kruisje :lol:
nl. Die bij je voordifferentieel. Als die vast zit kraakt ie, totdat de hoek v/h kruisje veranderd en dan hoor je 'm ff niet meer, dat stukje loopt 'ie nog 'soepel' :wink:
Wat je kan doen is het kruisje los schroeven van je diff, en dan het kruisje met de hand alle kanten op proberen te bewegen. Zijn maar 4 boutjes los draaien en dan een goed gemikte klap met de hamer. Ik gok 90% kans dat dat kruisje vast zit...
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL

Grabber

Bericht door Grabber » 04 jul 2007 22:10

Klinkt in elk geval niet te ingewikkeld om het eens te proberen...!
(Wie weet heb ik nieuws als je terug bent van vakantie! :wink:)

Grabber

Bericht door Grabber » 10 jul 2007 20:21

Ehmmm... :oops: Mart gaf de tip dat het geluid ook kan komen van een niet goed vastzittende moer aan de voorzijde... Linksvoor is 0,0 % beweging in te krijgen, maar rechtsvoor kon ik 'm met de hand verdraaien!! :? Na even (splitpen eruit) stevig aanzetten met de ratel.... (splitpen erin) was het geluid weg!!!! :flower: Hoera

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Contacteer:

Bericht door Frankenstein » 10 jul 2007 20:25

Kon je de trommel heen en weer bewegen? Kijk goed of er speling op je trommel zit, anders wordt het tijd voor een nieuw trommeltje.
Eerst koffie...

Grabber

Bericht door Grabber » 10 jul 2007 20:26

Ehh... ik heb het wiel alleen aangedraaid, niet eraf gehaald. zal ik binnenkort 'ns doen ja. In elk geval is 't geluid wel helemaal weg.

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Contacteer:

Bericht door Frankenstein » 10 jul 2007 20:26

:thumleft:
Eerst koffie...