Pagina 1 van 2

Snelheid max 70/80 loopt hoog in toeren...wel genoeg vermog

Geplaatst: 11 nov 2014 18:25
door Lionel1985
Beste...

Lj80 loopt nu met moeite 70/80 km uur.....enig idee hoe we dit makkelijk op kunnen voeren zodat we er Gwn mee de snelweg op kunnen straks...

Alvast bedankt....

Lionel

Re: Snelheid

Geplaatst: 11 nov 2014 18:50
door marceldodge
ik zou eens kijken of dat hij toevallig niet in zijn 4 wiel hoog staat......

Re: Snelheid

Geplaatst: 11 nov 2014 18:54
door Lionel1985
Hij zou dan toch alsnog niet harder gaan in ze 2 wiel hoog of maakt dat wel uit lijkt mij niet....is er geen mogelijkheid om een sj410 blok in te gooien inclusief versnellingsbak

Re: Snelheid max 70/80 loopt hoog in toeren...wel genoeg ve

Geplaatst: 11 nov 2014 19:19
door man power
als hij in zijn 4x4 staat heb je veel meer wrijving,je kunt ook je blokje eens goed afstellen,of mss lopen je remmen aan als ik mijn remmen pas gesteld heb gaat hij ook niet vooruit de eerste km`s even opkrikken en kijken of de aandrijving soepel draait mss

Re: Snelheid max 70/80 loopt hoog in toeren...wel genoeg ve

Geplaatst: 11 nov 2014 19:23
door Offroadrunner
410 motor kan wel, maar niet met de bak er achter. Dan moet je heel veel meer gaan aanpassen zoals de tunnel verbreden, steunen aan het chassis veranderen, aandrijfassen inkorten, enz.

Maar een 410 motor geeft wel iets meer vermogen, maar niet meer snelheid... je veranderd tenslotte niets aan je overbrenging. Standaard maakt je motor ongeveer 6.000 rpm bij zo'n 90 á 95 km/h, da's best veel maar dat kan hij uren volhouden (weet ik uit eigen ervaring :mrgreen: 1.000 km in 12 uur heb ik al gedaan 8) )

2-wiel hoog of 4-wiel hoog maakt qua snelheid niets uit, maar op de verharde weg NOOIT in 4 wiel aandrijving rijden! Je sloopt onherroepelijk je aandrijflijn! :!:

Re: Snelheid max 70/80 loopt hoog in toeren...wel genoeg ve

Geplaatst: 11 nov 2014 19:32
door Lionel1985
Kwa snelheid maakt het IND niet uit 2 of 4 hoog.....die 410 word indd te veel aanpassen en dat voor alleen wat vermogen en wat dus niet het probleem is.....gaan we niet doen dus.....hij heb genoeg vermogen mr loopt hoog in ze toeren....kon alleen met moeite nr de 80.... Volgens de "papieren " zou die 130 moeten halen haha.....zou leuk zijn 130mr 100 110 moet tog haalbaar zijn

Re: Snelheid max 70/80 loopt hoog in toeren...wel genoeg ve

Geplaatst: 11 nov 2014 19:39
door ernabenno
Lionel1985 schreef: Volgens de "papieren " zou die 130 moeten halen haha.....
))) ))) ))) ))) ))) ))) ))) ))) )))
Als ie goed afgesteld is: 105 km/h
115 kan: berg af, wind mee en de zon in de uitlaat.....

Re: Snelheid max 70/80 loopt hoog in toeren...wel genoeg ve

Geplaatst: 11 nov 2014 19:45
door Lionel1985
Hahaha komt goed......

Re: Snelheid max 70/80 loopt hoog in toeren...wel genoeg ve

Geplaatst: 11 nov 2014 23:05
door Frankenstein
Toerental bij een compleet standaard lj80 is bijna 6000tpm bij 100km/h. Is weinig aan te doen. 410 bak heeft in zijn 4 dezelfde overbreningsverhouding dan de lj80 bak dus daar is ook niks te halen. Je zou de diffs van een sj410 in een lj80 as kunnen zetten, zou iets moeten schelen. Overbrengingsverhouding van het lj80 diff is 4.556 , sj410 is 4.111 dus iets minder omwentelingen van de bak nodig om de wielen een rondje te laten draaien. Grotere banden kan ook schelen om het toerental te laten zakken maar dat gaat wel weer ten koste van het vermogen. De lj80 is en blijft niet echt een snelwegvoertuig en 130 haalt hij alleen in vrije val :mrgreen:

Re: Snelheid max 70/80 loopt hoog in toeren...wel genoeg ve

Geplaatst: 11 nov 2014 23:13
door Lionel1985
Hahahahaha in vrije val :P
Ik denk dat het dan tog de afstelling is ofzo....heel vreemd.....hij gaat ook egt met moeite richting de 80 en da hoort nie haha....Dus blijven we zoeken.....die optie van de 410 laat ik achterwegen te weinig rendement voor de kosten en tijd....Thanks voor de tips iig! :beer: :beer:

Re: Snelheid max 70/80 loopt hoog in toeren...wel genoeg ve

Geplaatst: 12 nov 2014 00:50
door Frankenstein
Geef in ieder geval de motor een beurt, contactpuntjes nakijken of een electronische ontsteking van een sj413/samurai plaatsen en alles goed afstellen. Kijk ook naar de diff en versnellingsbakolie of daar de goeie dunne olie in zit, 75w80.

1 liter blok zou ik wel overwegen als je 800cc blok aan zijn eind is. Vermogenswinst lijkt niet veel maar is toch 5% en daar moet je bij een ander soort auto aardig moeite voor doen om dat te halen. Ombouwen is een aantal delen overzetten van de 800 naar de 1000 en dan kan hij er zo in.

Re: Snelheid max 70/80 loopt hoog in toeren...wel genoeg ve

Geplaatst: 12 nov 2014 13:39
door lj 80
een 410 versnellingsbak vergt geen verbreding van de tunnel
Ook niet van steunen op chassis
als ge een 410 bak hebt van de eerste generatie
Wel aan te passen pook opening en kachel
Deze moet verplaatst worden
Wat krijg je in de plaats : een veel beter H schakelpatroon
Anderzijds hoort het typisch schakelen van een lj voor sommigen wel bij de charme ervan
met veel speling van de pook in elke richting en bij elke stand

grtn luc

Re: Snelheid max 70/80 loopt hoog in toeren...wel genoeg ve

Geplaatst: 12 nov 2014 15:49
door Frankenstein
De sj410 bak van de eerste generaties is inderdaad hetzelfde als de lj80, tot het deel waar de pook aan vastgaat. Naar mijn weten zijn die gebruikt tot ongeveer 1985 (type 2 had hem nog weet ik uit eigen ervaring). Ben wel benieuwd of je je aandrijfas aan moet passen of blijft de lengte hetzelfde?

Re: Snelheid max 70/80 loopt hoog in toeren...wel genoeg ve

Geplaatst: 13 nov 2014 16:25
door brammie
Ik rijd met een 800cc en 410bak
volgens mij zit er een standaard 410 as tussen de V en T bak
Er zit een vreselijk gat in de tunnel voor de pook
en de kachel is aangepast
de verdeelkap is custommade van blik met een inham in het midden voor de pook

Re: Snelheid max 70/80 loopt hoog in toeren...wel genoeg ve

Geplaatst: 13 nov 2014 17:39
door Lionel1985
Thnx voor de reacties allemaal .....kunne we een hoop mee....toch twijfelen we nog wat nou de oplossing is.....zou er geen 413 blok in passen? :Dude: