Pagina 1 van 2

Verschil tussen motoren

Geplaatst: 02 mei 2019 18:44
door zoefsuki
Hallo mannen/dames!๐Ÿ˜ƒ
Ik ben met mijn reserve motor bezig. Alles nakijken en waar nodig zaken vernieuwen. Nu vielen mij wat verschillen op. Op de kapotte motor van de V staat C28 en daarboven -2. Op de reserve motor C30 en daarboven een 1.
Op het klepdeksel en op de kop van de reserve staat made in Japan. Terwijl de V motor geen kenmerken heeft. Alleen Suzuki.
De klepdekselbouten van de reserve zijn dikker dan de kapotte motor. Kleine dingetjes maar toch intrigeren ze mij. Heeft dit te maken met de leeftijd van de motor? Of het land van herkomst?
Wacht jullie antwoorden met gepaste spanning af!๐Ÿ˜Ž

Re: Verschil tussen motoren

Geplaatst: 02 mei 2019 21:33
door Frankenstein
Die c28 en c30 zijn denk gietnummers of een datumcode. Dikte van de kopbouten heeft volgens mij idd met een modificatie dus leeftijd te maken.

Re: Verschil tussen motoren

Geplaatst: 03 mei 2019 15:01
door zoefsuki
Ok. Maar wat zou jij verwachten bij een modificatie, dunnere of dikkere boutjes om een klepdeksel op zn plek te houden? Logischerwijze dan . . . .

Re: Verschil tussen motoren

Geplaatst: 03 mei 2019 15:33
door Frankenstein
Ik ben het een keer ergens tegen gekomen over die bouten. Ik ga ff graven in mijn geheugen :wink:

Re: Verschil tussen motoren

Geplaatst: 03 mei 2019 15:42
door Frankenstein
Ff de onderdelenlijst in gedoken, lj80 type 1&2 zouden de bouten m8x65 moeten zijn. Welke maat zijn de bouten bij jou?

Re: Verschil tussen motoren

Geplaatst: 03 mei 2019 15:55
door Frankenstein
Ok, ff de schuur in gedoken. Mijn lj80, einde productie met naar mijn weten originele motor klepdekselbouten ongeveer m6x65. Oude blok uit mijn sj410 type 2, zelfde bouten als mijn lj80. Oude blok uit gatenkaas, b 25 in het blok gegoten aan code. Op de kop s-2, f19 ingegraveerd. Klepdekselbouten m8x65! Dus de bouten van de oudere blokken zijn dus dikker dan bij de nieuwere blokken!

Re: Verschil tussen motoren

Geplaatst: 03 mei 2019 22:30
door zoefsuki
Hij houdt je zo weer lekker bezig hรจ, die ouwe man?๐Ÿ˜…
Ik heb dus de m8 bouten. Sleuteltje 12 ipv 10.
Zal wel met het gewicht te maken hebben. Onderblok oogt ook zwaarder en voller dan die andere. Daar zijn allerlei vlakjes te zien waar de ontwerpers de boel lichter hebben willen maken.

Re: Verschil tussen motoren

Geplaatst: 04 mei 2019 00:12
door Frankenstein
Materiaal is geld ook, dus minder is goedkoper :wink: Vind het wel leuk om dat soort dingen uit te zoeken! Ben je al achter de oorzaak bij je oude blok?

Re: Verschil tussen motoren

Geplaatst: 04 mei 2019 07:47
door zoefsuki
Goedemorgen! Nee nog niet. Richt me nu eerst op dat ik weer kan rijden. Straks ff de bak onder de auto vandaan halen. Monteert makkelijker en beter. Moet ook de askeering vervangen.
Alle keerkringen vervangen en ook meteen het toplagertje. Benzinepomp nagekeken en schoongemaakt. Wat een troep!

Re: Verschil tussen motoren

Geplaatst: 04 mei 2019 10:06
door Frankenstein
:facebook

Re: Verschil tussen motoren

Geplaatst: 05 mei 2019 09:22
door zoefsuki
Klaar voor montage! Houdt me vandaag wel van de straat denk ik. Hoewel: ik hoop vanmiddag toch ff een rondje te kunnen doen . . . .๐Ÿ˜ƒ

Re: Verschil tussen motoren

Geplaatst: 05 mei 2019 09:50
door Frankenstein
Goed bezig!!!

Re: Verschil tussen motoren

Geplaatst: 06 mei 2019 07:59
door suzuki.pickup
het schiet alweer aardig op zie ik. hoop dat alles meezit en je snel weer rijdt.

Re: Verschil tussen motoren

Geplaatst: 07 mei 2019 18:34
door zoefsuki
Ben vandaag met de witte V naar m'n werk geweest! Stationair nog niet helemaal optimaal maar het rijdt weer!!

Re: Verschil tussen motoren

Geplaatst: 07 mei 2019 22:06
door Frankenstein
Super!!! Veel blauwe/witte rook of gelijk een goed blok?