Pagina 1 van 1

Suzuki Jimny Metal Top 1.3 Exclusive (2008)

Geplaatst: 12 mei 2009 08:31
door Offroadrunner
10-05-'09
Suzuki’s kleinste 4WD, de Jimny, heeft bescheiden afmetingen en hij ziet eruit als een speeltje voor trendy stadse types. Maar onder z’n modieuze SUV-koetsje schuilt een echte 4x4 die voor geen kleintje vervaard is.

Afbeelding

Als het om SUV’s gaat, lijken terreineigenschappen helemaal uit het oog verloren. Oké, een paar P.C. Hoofttractoren, helemaal aan de bovenkant van het 4x4-spectrum, schijnen de nodige techniek aan boord te hebben om nog een behoorlijk eind te komen in het terrein. Bij de meeste dikke bakken zijn de offroadeigenschappen echter bedroevend en over de midi-varianten hoeven we het helemaal niet te hebben, want die beschikken vaak slechts over een opgehoogd personenwagenonderstel. Meer hebben ze ook niet nodig, 99 procent van de SUV-eigenaren piekert er immers niet over om de gebaande paden te verlaten. Nee, zij verwachten van hun auto alleen maar dat 'ie op asfalt prima presteert en verder niks.
Hoe anders is het met de kleine Suzuki Jimny. De auto is nog helemaal opgezet volgens de klassieke principes van de terreinautobouw: een separaat ladder chassis, starre assen, een in lengterichting geplaatste motor en inschakelbare vierwielaandrijving voorzien van een hoge en lage overbrenging. Met een stuurinrichting die sterke verwantschap vertoont met die van grote vrachtwagens, een onderstel dat associaties oproept met een paardenkar en een interieur waar een blind paard (als het er al in zou passen) geen schade lijkt te kunnen doen, is dit absoluut geen auto voor de verwende automobilist. Wie het letterlijk wat hogerop zoekt en alleen maar voor de looks van een SUV gaat, kan beter met een wijde boog om de Jimny heen lopen.

Afbeelding

Onvermoeibaar
Goed, de Jimny in Exclusiveuitvoering zoals hij hier op de pagina schittert, is standaard voorzien van airco, centrale vergrendeling, elektrisch bedienbare zijruiten, verwarmbare buitenspiegels, lichtmetalen wielen en airbags. Maar dat neemt niet weg dat de Jimny de nodige ruimte nodig heeft om op gang te komen, dat 'ie ondanks de stabilisatorstang in bochten stevig helt en net wat minder stabiel aanvoelt dan we tegenwoordig gewend zijn. Oké, deze kleine terreinwagen toont zich in stedelijk gebied lekker wendbaar, maar het doet toch allemaal sterk denken aan een ritje met een Ford Taunus uit 1978. Is de uit 1997 stammende Jimny anno 2008 een overbodig product? Nee! Het enige asfalt waar je met de Jimny moet komen, is dat tussen twee offroadparkoersen, voor het overige moet je lekker met de kleine Suzuki in het terrein blijven. Daar geeft hij welgemanierde SUV’s het nakijken.

Afbeelding

Het karretje weegt niet veel, dankzij z’n soepele veren houden de wielen erg lang contact met de ondergrond en door de lage terreinversnelling zit de auto nimmer om aandrijfkracht verlegen. Verbluffend waartoe de reus in zakformaat allemaal in staat is. Duin op, duin af, door de modder, in de sneeuw. Onvermoeibaar tokkelt de Jimny verder. En dan te bedenken dat de Jimny er al is vanaf een bedrag waarvoor je op pak ’m beet een Range Rover of Mercedes-Benz G-klasse net een set lichtmetalen wielen, een dvd-installatie en leren bekleding hebt. Waarmee we overigens niet willen zeggen dat die opties bij de grote jongens hun geld niet waard zijn, wel dat je voor een schappelijk bedrag een leuke auto voor de pret erbij kunt hebben.

Afbeelding
Bron: Autoweek

Re: Suzuki Jimny Metal Top 1.3 Exclusive (2008)

Geplaatst: 12 mei 2009 09:01
door Frankenstein
Mooi he, zo'n Jimny :wink:

Re: Suzuki Jimny Metal Top 1.3 Exclusive (2008)

Geplaatst: 12 mei 2009 10:04
door Gert-Jan
Leuke beschrijving :D

Wordt het zo langzamerhand niet eens tijd voor een Jimny-forum :?:

Thuis heb ik nog een folder met een engelstalig artikel liggen. Daarin gaan een standaard Jimny en een zwaar uitgevoerde Cayenne (veel electronica en dito pk's) op het testterrein bij Solihull (Land Rover) met elkaar de strijd aan.

Conclusie:
De Cayenne was in het terrein bijna net zo goed als de Jimny, maar voornamelijk door de brute kracht en de 'slimme' electronica.

Als ik terug ben van vakantie zal ik het artikel eens inscannen...

Re: Suzuki Jimny Metal Top 1.3 Exclusive (2008)

Geplaatst: 12 mei 2009 10:35
door Frankenstein
Heb ook wel eens een test gelezen tussen de Jimny, Porsche Cayenne, Hummer, Subaru forester en nog 1. Jimny kwam op een 2e plaats na de Cayenne maar in het terrein was hij onverslaanbaar. Was een heel leuk stukje, weet alleen het blad niet meer. Dag en suv magazine ofzo.

Er is een Jimny forum in Zweden. Alles in het Engels maar wel veel info. Ben wel lid maar niet actief. Heb mijn handen al vol aan de 2 forums waar ik nu op zit.

Re: Suzuki Jimny Metal Top 1.3 Exclusive (2008)

Geplaatst: 12 mei 2009 10:41
door suzfan
we kunnen wel een apate hoek op dit forum in richten. en mischien www.suzukijimny.nl hier naar toe verwijzen krijgen we misschien ook meer lj80 liefhebbers

Re: Suzuki Jimny Metal Top 1.3 Exclusive (2008)

Geplaatst: 12 mei 2009 11:00
door Offroadrunner
suzfan schreef:we kunnen wel een apate hoek op dit forum in richten. en mischien http://www.suzukijimny.nl hier naar toe verwijzen krijgen we misschien ook meer lj80 liefhebbers
Die link is al bezet :wink:

Eigenlijk denk ik dat het wel goed is zo, we hebben in dit topic (Suzuki nieuws) een mooi plekje om alle nieuwtjes over Suzuki te plaatsen en dus ook over de Jimny.

Re: Suzuki Jimny Metal Top 1.3 Exclusive (2008)

Geplaatst: 12 mei 2009 11:41
door Frankenstein
Het is hier trouwens best druk voor een werkdag...

Re: Suzuki Jimny Metal Top 1.3 Exclusive (2008)

Geplaatst: 12 mei 2009 14:00
door suzfan
het is overdag altijd wel druk!