Pagina 1 van 1

Volkswagen zoekt samenwerking met Suzuki

Geplaatst: 26 jun 2009 13:48
door Offroadrunner
Volkswagen zou interesse hebben in een samenwerking met Suzuki voor de ontwikkeling van kleine auto’s. Die moet worden veiliggesteld door de aankoop van een aandeel van tien procent in Suzuki.
Een samenwerking met Suzuki zou een model moeten opleveren ónder de Up. Daarvan start in 2011 de productie in Bratislava. Dat meldt persbureau Reuters. Volgens hun bron zouden de besprekingen zich nog in een pril stadium bevinden. VW geeft geen commentaar op het verhaal.
Ferdinand Piëch heeft bevestigd dat er interesse is in Suzuki. Tijdens de introductie van de nieuwe Polo, noemde hij de naam van het Japanse merk op de vraag met welke merken het VW-concern zou kunnen worden uitgebreid.
In Japan doet Suzuki goede zaken met de compacte modellen. Op de thuismarkt is het inmiddels het derde grootste merk na Toyota en Daihatsu. Die laatste is een submerk van Toyota dat eveneens grossiert in kleine modellen.
Verder heeft Suzuki veel succes in India. Daar is Suzuki-Maruti het bestverkochte merk. Aan het einde van vorig jaar heeft General Motors in de overlevingsstrijd het aandeel van tien procent in Suzuki moeten terugverkopen aan het merk.
Volkswagen-paus Piëch zal het goed kunnen vinden met Osamu Suzuki, beiden zijn zeventigers die het familiebedrijf leiden. Suzuki zat dertig jaar op het pluche waarna hij afscheid nam. Onlangs keerde hij echter terug in de directiekamer.
Afbeelding Afbeelding

Bron: Autoweek.nl

Re: Volkswagen zoekt samenwerking met Suzuki

Geplaatst: 26 jun 2009 18:21
door Henri Berends
Bron: autointernationaal.nl
'Volkswagen stapt in Suzuki' 25-06-2009 14:24

Volgens persbureau Reuters is Volkswagen voornemens om een belang van 10 procent in Suzuki te nemen. Het Duitse autoconcern wil op deze manier samenwerking afdwingen op het gebied van de ontwikkeling van compacte, goedkope auto’s voor zogeheten opkomende economieën.
Suzuki behoorde aanvankelijk tot de ‘General Motors club’ vanwege een minderheidsbelang dat de Amerikanen in het Japanse merk hadden. Maar noodgedwongen heeft General Motors haar aandelen moeten verkopen, waardoor Suzuki weer ‘vrij’ is. Op de thuismarkt is Suzuki het op één na populairste automerk, na Toyota. In met mini autosegment (de zogeheten Kei cars) bekleedt Suzuki ook de tweede positie, net achter Daihatsu. Suzuki heeft hier het marktleiderschap bewust uit handen te geven om voldoende exemplaren van de winstgevendere Swift te kunnen bouwen.
Toch zijn het juist die ‘kei cars’ waar Volkswagen interesse in heeft. De maximaal 3,4 meter lange modellen met een motorinhoud van minder dan 660 cc zijn extreem populair in de dicht bevolkte Japanse stedelijke gebieden. Volkswagen is van mening dat dit type auto’s ook een enorm afzetpotentieel hebben in andere Aziatische stedelijke agglomeraties. Daarnaast is men in Wolfsburg onder de indruk van Suzuki’s dochtermerk Maruti, dat in de vorm van de nieuwe Alto met een prima alternatief voor de Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo gekomen is. Suzuki/Maruti bouwt dit model momenteel ook voor Nissan, die er vervolgens de naam Pixo op plakt. Naar een dergelijke deal heeft Volkswagen ook wel oren, want het ziet er niet naar uit dat de eigen, in Slowakije te bouwen nieuwe Lupo in 5-deurs vorm voor een vechtprijs van 8 mille aangeboden kan worden. Tenminste, als Volkswagen er ook nog geld aan wil verdienen. De Duitsers volgen ook nauwlettend de eerste, gunstige verkoopresultaten van de Tata Nano. Slaat dit model aan, dan zal dit Indiase automerk zeker ook andere markten willen gaan veroveren. Via Suzuki/Maruti kan het leven van Tata veel beter zuur worden gemaakt dan wanneer dit vanuit Wolfsburg gecoördineerd moet worden.
Voor Autointernationaal.nl komt een participatie van Volkswagen in Suzuki niet onverwacht. Het Japanse merk wil zijn gamma uitbreiden met grotere modellen, maar de middenklasser Kizashi maakt in prototypevorm niet al te veel indruk. Suzuki kan het wiel compleet zelf proberen uit te vinden, inclusief de ontwikkeling van dieselmotoren, transmissies met dubbele koppeling en hybride aandrijftechniek, maar ook zichzelf een pasje verschaffen voor het onderdelenmagazijn van Volkswagen. De Duitsers zijn op hun beurt toe aan wat nieuws. Skoda staat uitstekend op de rails, Seat lijkt zich te stabiliseren en Bentley is eveneens goed in vorm. Kortom, het wordt tijd om de mouwen op te stropen en een ander merk onder handen te nemen. En dit keer geen Europees label (daar is het Volkswagen al sterk genoeg), maar een Aziatisch merk (waar Volkswagen buiten China niet echt veel voorstelt). Suzuki noch Volkswagen willen commentaar geven, maar de Duitse bestuursvoorzitter Ferdinand Piëch heeft zich in het verleden herhaaldelijk zeer prijzend uitgelaten over Suzuki. That says it all.

Re: Volkswagen zoekt samenwerking met Suzuki

Geplaatst: 20 aug 2009 17:04
door Offroadrunner
En weer in het nieuws:

Volkswagen wil verkering met SuzukiAfbeelding

Het lijkt erop dat Volkswagen een beetje Fiat-trekjes begint te krijgen. Want na de overname van Porsche heeft VW CEO Martin Winterkorn gezegd dat hij ook wel een beetje verliefd is op het schattige Japanse Suzuki. Waarom? Suzuki is natuurlijk al jarenlang de expert op het gebied van kleine (zuinige) koffiemolens auto’s.

Volkswagen zou serieus overwegen om een aandeel van 10% te kopen in Suzuki of om een joint venture op te zetten. GM had tot 2008 een aandeel van 17% in Suzuki, maar die aandelen moesten ze toen verkopen omdat ze het geld nodig hadden. Dat was dus geen slimme move.

Overigens doet ook het gerucht de ronde dat Renault interesse zou hebben in een samenwerking met Suzuki. Toch grappig om te zien dat een merk dat jarenlang werd gezien als het suffertje van de klas nu opeens volop in de belangstelling staat. (via: Autoblog.nl)

Re: Volkswagen zoekt samenwerking met Suzuki

Geplaatst: 20 aug 2009 17:41
door Frankenstein
Offroadrunner schreef: Toch grappig om te zien dat een merk dat jarenlang werd gezien als het suffertje van de klas nu opeens volop in de belangstelling staat.
Krijgen we eindelijk gelijk dat Suzuki het mooiste merk ter wereld is! Heeft wel een tijd geduurd voordat de rest van de autowereld het doorhad...

Re: Volkswagen zoekt samenwerking met Suzuki

Geplaatst: 08 sep 2011 18:57
door Offroadrunner
Bron: Autoweek.nl
Samenwerking VW en Suzuki in gevaar

Wat begon als een ongelukkige formulering over de samenwerking dreigt uit te lopen op een rel. Suzuki en Volkswagen praten niet meer met elkaar en het voortbestaan van de samenwerking is momenteel allesbehalve zeker.
Afbeelding
In maart verscheen het jaarverslag van Volkswagen waarin het bedrijf stelde “aanzienlijke invloed” te kunnen uitoefenen op het beleid van Suzuki. Dit werd de Duitsers niet in dank afgenomen en sindsdien lijkt de nog jonge samenwerking in een steeds versnellende neerwaartse spiraal terecht te zijn gekomen. Volgens Osamu Suzuki, voorzitter van de Japanse autofabrikant “Praat Volkswagen niet met ons,” en “Zijn wij niet van plan met Volkswagen te praten.”
Twee jaar geleden tekenden Volkswagen en Suzuki een overeenkomst om zo samen hun positie te versterken. De samenwerking zou Volkswagen toegang tot de belangrijke en snel groeiende Indiase automarkt verschaffen, waar Suzuki marktleider is. Op haar beurt zou Suzuki toegang krijgen tot de magazijnen van Volkswagen om daar nieuwe technologieën te kunnen betrekken voor haar eigen modellen. Eerder dit jaar maakte Suzuki bekend niks te hebben gevonden wat ze graag zouden willen gebruiken, en daarom sloot het bedrijf een overeenkomst met Fiat om daar hun dieselmotoren te betrekken. Ook verklaarde Suzuki open te staan voor allianties met anderen.

Onduidelijkheid
Door Volkswagen in het duister te laten over de deal met Fiat en de verklaring open te staan voor relaties met anderen, is er bij de Duitsers onduidelijkheid over wat Suzuki’s bedoelingen zijn. Hans Dieter Poetsch van Volkswagen zei eerder dat de samenwerking opnieuw wordt bekeken. Ook bij Suzuki willen ze een kritische blik werpen op de samenwerking, in oktober wil het bedrijf duidelijkheid over de te volgen koers. Zoals het er nu naar uitziet lijkt de samenwerking echter dood te bloeden voordat er überhaupt een gezamenlijk project is opgestart.

Re: Volkswagen zoekt samenwerking met Suzuki

Geplaatst: 08 sep 2011 23:23
door Frankenstein
Jammer voor Volkswagen :twisted:

Re: Volkswagen zoekt samenwerking met Suzuki

Geplaatst: 26 sep 2011 20:48
door Offroadrunner
--Vervolg--
Volkswagen vindt Suzuki ‘theatraal’

Al langere tijd zit de relatie tussen Volkswagen en Suzuki in een neerwaartse spiraal, en beide fabrikanten schuwen de media niet. Suzuki claimt dat Volkswagen de eer van de Japanners schendt, Volkswagen vindt dat te theatraal.

Dat het niet echt boterde tussen Suzuki en Volkswagen was al langere tijd duidelijk. De bom barstte echter toen Suzuki besloot een motorendeal met Fiat aan te gaan, en niet bij Volkswagen aan te kloppen voor dieselmotoren. In Wolfsburg zijn ze namelijk van mening dat dit contractbreuk is, en dat Suzuki deze schending van de overeenkomst dient te corrigeren. Suzuki is van mening dat er van schending geen sprake is door bij Fiat aan te kloppen. De Japanners vinden dat de uitspraken van Volkswagen hun eer schendt, en dat de Duitsers hun uitspraken moeten terugnemen, iets wat ze bij het Duitse concern in ieder geval niet van plan zijn. Voorzitter Osamu Suzuki heeft een officiële klacht gestuurd naar Volkswagen topman Martin Winterkorn. Volkswagen bevestigde de klacht te hebben ontvangen maar vindt dat Suzuki ‘theatraal’ doet en dat de situatie daarmee niet gebaat is.
Het is de zoveelste botsing tussen de twee autobouwers en het einde van het huwelijk lijkt dan ook aanstaande. Suzuki maakte eerder al bekend de 1,49 procent aandelen in Volkswagen zo snel mogelijk van de hand te willen doen. Bij Volkswagen, dat 19,9 procent van de Suzuki aandelen bezit, zijn ze niet van plan om hun aandeel in Suzuki te verkopen. Analisten verwachten niet dat er nog toekomst zit in de samenwerking.
Bron: autoweek.nl

Re: Volkswagen zoekt samenwerking met Suzuki

Geplaatst: 17 okt 2011 18:30
door Offroadrunner
--Vervolg--
Suzuki ruziet door met Volkswagen

Suzuki eist toegang tot de hybride-technologie van Volkswagen. Als dat niet gebeurt, wil het de Duitsers dwingen hun aandelen terug te verkopen.

Suzuki en Volkswagen tekenden in 2009 voor een samenwerking waarbij technologie moest worden uitgewisseld. Dat heeft niet bepaald het gewenste resultaat gehad. Suzuki beschuldigt Volkswagen er van te veel te willen vertellen bij Suzuki, waarvan de Duitsers een aandeel van 19,9 procent in handen hebben.

Vervolgens zette een motorendeal van Suzuki met Fiat kwaad bloed bij VW. In plaats van een TDI te monteren in de vernieuwde versie van SX4, kiest Suzuki voor een Multijet diesel van de Italianen. Nu beschuldigt Suzuki Volkswagen er van dat het de hybride technologie achterhoudt. De eis is nu dat de Japanners ‘zeer binnenkort’ toegang willen krijgen tot die groene techniek. Wanneer dat niet gebeurt, zullen de Duitsers gedwongen worden hun aandeel terug te verkopen aan Suzuki.

“Het idee achter het partnerschap was dat we de beschikking kregen over dit soort technieken,” vertelt Suzuki vice-president Yasuhito Harayama tegen persbureau Reuters. In 1998 ging het merk een partnerschap aan met GM, dat 17,4 procent van de aandelen kocht. Die samenwerking werd opgeheven toen GM tijdens de kredietcrisis bijna kopje onder ging. Volkswagen werd daarop de nieuwe partner van het merk.