Geen kapsones bij Suzuki

Alle nieuwtjes, ins & outs over Suzuki. Een nieuw prototype? Een update van de Ignis? Nieuws over het Suzuki Rallyteam? Hier kan je die berichten posten en lezen!
Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9749
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Geen kapsones bij Suzuki

Bericht door Offroadrunner » 24 jan 2010 17:30

Ondanks de samenwerking met Volkswagen, hoopt Osamu Suzuki dat zijn merk bescheiden blijft.

Afbeelding

Volkswagen heeft onlangs 19,9 procent van de aandelen in Suzuki binnengehaald. Osamu Suzuki, de 79-jarige directeur bij het Japanse merk, hoopt desondanks dat zijn merk een bescheiden kleine auto-specialist blijft. Suzuki verklaart dat de bescheiden opstelling en het zuinige management onderdelen zijn van het succes van het merk. Ondanks de slechte automarkt, verwacht Suzuki in maart een winst over het fiscale jaar aan te kondigen van 164 miljoen dollar.
Osamu Suzuki verklaart dat zijn merk groot is geworden met de verkoop van kleine auto’s in Japan en op de opkomende markten. “We zijn niet van plan een grote speler te worden,” verklaart hij. “Dat is een geheel verkeerd uitgangspunt. Als Suzuki-medewerkers gaan denken dat ze de nummer 1 van de wereld zijn, dan hebben ze het bij het verkeerde eind. We moeten niet te hoog inzetten, niet jaloers zijn en onze eigen weg bewandelen.” Osamu nam de naam Suzuki aan nadat hij in het huwelijk trad met de kleindochter van de oprichter van het merk.
Met de samenwerking met VW wil Suzuki profiteren van de Duitse expertise op het gebied van groene technologie zoals hybrides en elektrische auto’s. Volkswagen wil op zijn beurt gebruik maken van Suzuki’s goede positie op de markten in Azië. Zo heeft Suzuki de helft van de rap groeiende Indiase automarkt in handen en is het succesvol in Pakistan. Maar de adem van de concurrentie wordt al in de nek gevoeld. Daarom moet het snel schakelen en aan de gang gaan met groene technologie. Volkswagen heeft op zijn beurt vaste voet aan de grond in Brazilië en China.
Marktanalisten maken zich zorgen om het individuele karakter van Suzuki, nu Volkswagen een vinger in de pap heeft. Osamu stelt gerust. “Een mondiale samenwerking is niet nieuw voor ons.” Eerder werkte het merk samen met General Motors. “Wanneer Suzuki groter en succesvoller wordt en VW vraagt om een groter aandeel, zal het antwoord zijn dat we liever op de oude voet verder gaan.”
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

Plaats reactie