Vilten en rubber keerring vervangen
- zoefsuki
- Berichten: 2032
- Lid geworden op: 16 dec 2007 23:52
- Kenteken: BN-04-LV
- Type: LJ80V
- Bouwjaar: 09 mei 1979
- Locatie: Mooiste dorp aan de rand van de Wieringermeer
Vilten en rubber keerring vervangen
Hier dan effe wat fotootjes van mijn strubbelingen met de halve bol.
Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Hoop dat het een beetje duidelijk is.
- Bijlagen
Groetz, Fred
Love my big red Landscorpio.
But . . . LJ80: The smaller, the Better!!!!
Love my big red Landscorpio.
But . . . LJ80: The smaller, the Better!!!!
- Offroadrunner
- Beheerder
- Berichten: 9753
- Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
- Kenteken: 63-ZB-67
- Type: LJ80Q
- Bouwjaar: 18 apr 1981
- Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
- Contacteer:
Re: "Halve bol" vooras
Ziet er weer puik uit Fred, alleen vraag ik me af of de rubberen keerring niet als eerste tegen de bol aan moet en daarna pas de 1e halve maantjes?!
(dan gevolgd door de filten ring en de laatste halve maantjes)
Ik kan me vergissen (en dat hoop ik ook voor je), en in het werkplaatshandboek kan ik er niets over vinden, maar ik heb zo'n vermoedden dat ik toch gelijk heb... die keerring wil je tenslotte zo strak mogelijk tegen de halve bol aan hebben...
En ik neem ook aan dat je de nieuwe fuseelagertjes voldoende in het vet hebt gezet alvorens ze te hebben gemonteerd?


Ik kan me vergissen (en dat hoop ik ook voor je), en in het werkplaatshandboek kan ik er niets over vinden, maar ik heb zo'n vermoedden dat ik toch gelijk heb... die keerring wil je tenslotte zo strak mogelijk tegen de halve bol aan hebben...

En ik neem ook aan dat je de nieuwe fuseelagertjes voldoende in het vet hebt gezet alvorens ze te hebben gemonteerd?

Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold

WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany
- zoefsuki
- Berichten: 2032
- Lid geworden op: 16 dec 2007 23:52
- Kenteken: BN-04-LV
- Type: LJ80V
- Bouwjaar: 09 mei 1979
- Locatie: Mooiste dorp aan de rand van de Wieringermeer
Re: "Halve bol" vooras
blz212 fig 17-13 goed naar het tekeningetje kijkenIk kan me vergissen (en dat hoop ik ook voor je), en in het werkplaatshandboek kan ik er niets over vinden, maar ik heb zo'n vermoedden dat ik toch gelijk heb... die keerring wil je tenslotte zo strak mogelijk tegen de halve bol aan hebben...
Van links naar rechts: afdekplaat, viltring, rubber (is donkerder), halvemaantjes binnenkant
De ring valt met het dikke gedeelte in het randje van de halve maantjes.
Groetz, Fred
Love my big red Landscorpio.
But . . . LJ80: The smaller, the Better!!!!
Love my big red Landscorpio.
But . . . LJ80: The smaller, the Better!!!!
- Offroadrunner
- Beheerder
- Berichten: 9753
- Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
- Kenteken: 63-ZB-67
- Type: LJ80Q
- Bouwjaar: 18 apr 1981
- Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
- Contacteer:
Re: "Halve bol" vooras
Jup, you're right!
't Was ook weer veel te lang geleden dat ik dat heb los gehad... ik kon het me allemaal niet meer goed voor de geest halen.
Nah, we nemen maar een biertje in het café op het feit dat je het niet alsnog los hoeft te halen

't Was ook weer veel te lang geleden dat ik dat heb los gehad... ik kon het me allemaal niet meer goed voor de geest halen.

Nah, we nemen maar een biertje in het café op het feit dat je het niet alsnog los hoeft te halen

Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold

WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany
- j.zwet3
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 13 mei 2007 23:06
- Type: Overig
- Bouwjaar: 0- 0-1983
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: "Halve bol" vooras
Duidelijke foto's, zo te zien is het allemaal wel te doen.
Geen speciale moeilijke dingen, gewoon een beetje sleutelen en niet rommelen.
Ik snap nu ook waarom ze zeggen in det boek dat je moet doorknippen.
Dat is makkelijker voor de garage bedrijven, want dan hoeft niet alles los.
TOPPIE
Geen speciale moeilijke dingen, gewoon een beetje sleutelen en niet rommelen.
Ik snap nu ook waarom ze zeggen in det boek dat je moet doorknippen.
Dat is makkelijker voor de garage bedrijven, want dan hoeft niet alles los.
TOPPIE
Kruising SJ410 / SJ413
- Frankenstein
- Kroegbaas
- Berichten: 8206
- Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
- Kenteken: KD-315L
- Type: LJ80Q
- Bouwjaar: 26 mei 1983
- Locatie: Schipluiden
- Contacteer:
Re: "Halve bol" vooras
Goeie beschrijving! Die kan zo in de howto sectie 

- lj80Robbie
- Berichten: 3280
- Lid geworden op: 10 mei 2007 17:13
- Kenteken: 98-XRL-2
- Type: LJ80Q
- Bouwjaar: 19 feb 1982
- Locatie: Zutphen
Re: "Halve bol" vooras
ziet er goed uit ,
ik heb de boel toen ook los gehad ivm steekas vervangen ,
maar heb toen geen nieuwe vilt op gezet alleen nieuwe vloeibare pakking tussen fuseepen ,
maar als je het doet moet je het goed doen zie foto boven toppie Fred
ik heb de boel toen ook los gehad ivm steekas vervangen ,
maar heb toen geen nieuwe vilt op gezet alleen nieuwe vloeibare pakking tussen fuseepen ,
maar als je het doet moet je het goed doen zie foto boven toppie Fred

-
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 28 aug 2011 19:41
- Type: LJ80V
- Bouwjaar: 0- 0-1979
- Locatie: eindhoven
Re: Vilten en rubber keerring vervangen
dit is wel duidelijk,
maarrrr waar kan ik het vet aanvullen wat in die bol hoort?
maarrrr waar kan ik het vet aanvullen wat in die bol hoort?
- lj80Robbie
- Berichten: 3280
- Lid geworden op: 10 mei 2007 17:13
- Kenteken: 98-XRL-2
- Type: LJ80Q
- Bouwjaar: 19 feb 1982
- Locatie: Zutphen
Re: Vilten en rubber keerring vervangen
rubkuh schreef:dit is wel duidelijk,
maarrrr waar kan ik het vet aanvullen wat in die bol hoort?
het zijn halve bollen , dus als je de boel eraf heb pennen eruit via het gat van 1 van die fuseepennen kan ook .
Laatst gewijzigd door lj80Robbie op 06 jun 2012 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- Frankenstein
- Kroegbaas
- Berichten: 8206
- Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
- Kenteken: KD-315L
- Type: LJ80Q
- Bouwjaar: 26 mei 1983
- Locatie: Schipluiden
- Contacteer:
Re: Vilten en rubber keerring vervangen
Gewoon er in vrotten voordat je alles weer dicht schroeft. Of even het hele zaakie voorzichtig uit elkaar halen en dan goed vullen.rubkuh schreef:dit is wel duidelijk,
maarrrr waar kan ik het vet aanvullen wat in die bol hoort?
Re: Vilten en rubber keerring vervangen
..... en bij gebrek aan vet doet "Blue Band" margarine het ook. Jaren geleden waren we met pinksteren in Sclayn (Chateau Cherimont) We hadden met Sjefke geregeld dat we de hele week mochten blijven, maar al op 1e pinksterdag brak er een steekas. Er stonden nog een paar lj-s weg te roesten en van Sjefke mocht ik wel een vooras van een van de wagentjes af halen. Bij gebrek aan vet hebben we toen de boel maar gevuld met Blue band margarine.rubkuh schreef:dit is wel duidelijk,
maarrrr waar kan ik het vet aanvullen wat in die bol hoort?

Heeft het toch zeker 5 jaar uitgehouden. Toen hebben we de as maar vervangen voor eentje van een 410; met schijven.....
Laatst gewijzigd door ernabenno op 06 jun 2012 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Goodgoan! , Erna & Benno
We don't get lost, we just change where we want to go...
We don't get lost, we just change where we want to go...
-
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 28 aug 2011 19:41
- Type: LJ80V
- Bouwjaar: 0- 0-1979
- Locatie: eindhoven
Re: Vilten en rubber keerring vervangen
o dus als ik hem in elkaar zet, vullen met vet. dan is da voldoende... ?
- Offroadrunner
- Beheerder
- Berichten: 9753
- Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
- Kenteken: 63-ZB-67
- Type: LJ80Q
- Bouwjaar: 18 apr 1981
- Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
- Contacteer:
Re: Vilten en rubber keerring vervangen
De bol zelf hoeft niet vol vet, alleen de homokineet moet je vol vet douwen. Toch zijn er veel mensen die de bol zelf ook volledig vol proppen met vet. Ik zie zelf het voordeel niet zo...
Mocht je die bol vol willen proppen, dan kan je na montage het beste de bovenste fuseepen even verwijderen. In dat gat past precies het mondstuk van de vetspuit, dus gewoon een kwestie van doorspuiten totdat het vet er bij de vilten/rubberen ringen uit komt zetten. Maar voordat je dat doet moet je wel zorgen dat de homokineet zelf goed vol vet zit. Dat doe je door de homokineet alle kanten op te bewegen en dan van alle kanten goed veel vet erin de douwen. Heerlijk schoon werkje!
Mocht je die bol vol willen proppen, dan kan je na montage het beste de bovenste fuseepen even verwijderen. In dat gat past precies het mondstuk van de vetspuit, dus gewoon een kwestie van doorspuiten totdat het vet er bij de vilten/rubberen ringen uit komt zetten. Maar voordat je dat doet moet je wel zorgen dat de homokineet zelf goed vol vet zit. Dat doe je door de homokineet alle kanten op te bewegen en dan van alle kanten goed veel vet erin de douwen. Heerlijk schoon werkje!

Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold

WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany
- Frankenstein
- Kroegbaas
- Berichten: 8206
- Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
- Kenteken: KD-315L
- Type: LJ80Q
- Bouwjaar: 26 mei 1983
- Locatie: Schipluiden
- Contacteer:
Re: Vilten en rubber keerring vervangen
Volgens het werkplaatshandboek moet de bol voor 30% vol met vet voordat de homokineet er in gaat. Ik heb ze zelf ook lekker vol gedouwd, kan geen kwaad en waar vet zit kan geen water zitten.
Re: Vilten en rubber keerring vervangen
dat is ook mijn mening
Ik heb zelfs een vetnippel er op gemaakt zodat ik hem vol kan pompen
Afgekeken bij een patrol
Ik heb zelfs een vetnippel er op gemaakt zodat ik hem vol kan pompen
Afgekeken bij een patrol
