Groot onderhoud

Is je LJ80 toe aan een reguliere onderhoudsbeurt? Hier kan je vragen stellen hoe te werk te gaan, en verslag uit brengen (met foto's) van je werkzaamheden.
Gebruikersavatar
ernabenno
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 mei 2008 08:37
Bouwjaar: 0- 6-1983
Locatie: Achterhoek

Groot onderhoud

Bericht door ernabenno » 20 jan 2019 23:30

Het is inmiddels al weer 10 jaar geleden dat we ons lj-tje hebben geroestaureerd. Hij wordt niet heel intensief gebruikt, we rijden er ongeveer 1000 km per jaar mee.Deze winter maar eens de tijd genomen om een aantal zaken aan te pakken.
Allereerst de contactpuntjes, en de bijbehorende condensator. Ik heb die dingen de afgelopen jaren zeker 3 keer vervangen. 1 keer is zelfs het veertje gebroken.
Ik heb er nu een elektronische ontsteking ingebouwd. Niet van een Samurai, maar gewoon een setje dat in de plaats komt van de originele contactpuntjes.
IMG_8905 (Edited).JPG
Zo ziet het er uit
el ontsteking.jpg
En zo zit het gemonteerd.

Ik heb er pas een kilometer of 20 mee gereden, en dit ging perfect. Het komende jaar zullen we er achter komen of het probleemloos blijft werken. Ik kreeg de tip van een Toyota Celicarijder, die er nu al 2 jaar mee rijdt.

Een ander puntje was, dat de Snowmasters na 36 jaar toch wat droogtescheurtjes beginnen te vertonen. Hier moest dus maar eens een vervanger voor komen. In de maat 6.00x16 is niet heel veel meer te koop,ik heb 1 terreinband gevonden, maar op de weg vind ik het een onding. Het dichtst in de buurt zit de maat 175/80 R16. Ook in deze maat is niet veel te krijgen, maar we hebben toch iets kunnen vinden. Het is de Michelin XC4S.
zoek de verschillen
zoek de verschillen

Ook ben ik maar eens verder gegaan met het project "schijfremmen". Ik heb een 410 as, en een lj as.Deze lagen al een paar jaar in de weg, dus deze winter moet het allemaal klaar. Inmiddels schiet het al aardig op. Ik heb meteen alle lagers en keerringen vervangen (duur geintje...) De komende weken wil ik de remmen terugmonteren, en dan kan ie er in principe onder. Kortom. ik verveel me nog lang niet.
Bijlagen
lj nieuwe bandjes 3.jpg
lj nieuwe bandjes 1 klein.jpg
lj nieuwe bandjes 2 klein.jpg
Goodgoan! , Erna & Benno

We don't get lost, we just change where we want to go...

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8195
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Groot onderhoud

Bericht door Frankenstein » 21 jan 2019 00:51

Goed bezig! :facebook Ik moet nog beginnen met de puntjes op de i voor komend seizoen. Paar lekke keerringen achter, softtopframe afmaken en alles nalopen. Eerst maar eens een lijstje maken en onderdelen bestellen. Dat jij bezig bent geeft weer beetje zin om te gaan beginnen! Hopelijk iets meer kilometers maken dit jaar :mrgreen:
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9741
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Re: Groot onderhoud

Bericht door Offroadrunner » 21 jan 2019 05:35

:facebook :facebook :facebook
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany

Gebruikersavatar
zoefsuki
Berichten: 2026
Lid geworden op: 16 dec 2007 23:52
Kenteken: BN-04-LV
Type: LJ80V
Bouwjaar: 09 mei 1979
Locatie: Mooiste dorp aan de rand van de Wieringermeer

Re: Groot onderhoud

Bericht door zoefsuki » 21 jan 2019 18:23

Tja, dat onderhoud hè. Dat is toch iedere keer weer een puntje.
De goede voornemens komen iedere maand wel een keer langs: met de . . . . . vakantie ga ik dit doen! En dát! En zus en dan moet ik zo!
En dan is die vakantie zomaar om . . . .! Als zand tussen je vingers verdwenen! Op naar de volgende. Ik hoop dat ik er dit jaar aan toe kom.
Groetz, Fred
Love my big red Landscorpio.
But . . . LJ80: The smaller, the Better!!!!

suzuki.pickup
Berichten: 418
Lid geworden op: 23 okt 2016 15:02
Kenteken: 34-skd-1
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 23 apr 1981

Re: Groot onderhoud

Bericht door suzuki.pickup » 21 jan 2019 20:33

had de lj voor dit jaar in de planning, maar nu komt de pick up er weer tussendoor : staat in de schuur nadat mijn zoon er verleden week mee op zijn kant heeft gelegen. moeten lichte herstelwerkzaamheden gepleegd worden...
( dus als er nog iemand een nette body van een metaltop heeft of weet sj serie)
lj 80 d '80
lj 80 '81
sj 410 Q '82
sj 410 v '84
sj 413 k '86
sam Q '92
Volvo 240 '90
grand vitara 5drs '99

suzuki.pickup
Berichten: 418
Lid geworden op: 23 okt 2016 15:02
Kenteken: 34-skd-1
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 23 apr 1981

Re: Groot onderhoud

Bericht door suzuki.pickup » 21 jan 2019 20:35

Benno, loopt ie op hoog toeren ook net zo goed als op laag toeren? Dit vanwege geen vervroeger? En : waar kun je dit setje kopen?
lj 80 d '80
lj 80 '81
sj 410 Q '82
sj 410 v '84
sj 413 k '86
sam Q '92
Volvo 240 '90
grand vitara 5drs '99

Gebruikersavatar
ernabenno
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 mei 2008 08:37
Bouwjaar: 0- 6-1983
Locatie: Achterhoek

Re: Groot onderhoud

Bericht door ernabenno » 21 jan 2019 21:31

Ik heb er efkes 95 mee gereden :twisted: :twisted: Dat ging prima, en hij was er vlotjes. (ik heb de zandloper maar 1 keer hoeven omdraaien...) Het setje heb ik in Engeland besteld bij deze firma Het is set K15, niet heel goedkoop, maar een gebruikte Samurai ontsteking kost ook 5 tientjes op de sloop, en is ook al minimaal 20 jaar oud. Ik heb er helaas nog maar 20 km mee gereden (ophokplicht...) maar deze voelden erg goed. Ik hou je wel op de hoogte over mijn ervaringen, dit voorjaar.
Goodgoan! , Erna & Benno

We don't get lost, we just change where we want to go...

Gebruikersavatar
zoefsuki
Berichten: 2026
Lid geworden op: 16 dec 2007 23:52
Kenteken: BN-04-LV
Type: LJ80V
Bouwjaar: 09 mei 1979
Locatie: Mooiste dorp aan de rand van de Wieringermeer

Re: Groot onderhoud

Bericht door zoefsuki » 16 mar 2019 14:57

Goedemiddag! Heb de kap maar eens open liggen. Ik vermoed dat de elektrische ontsteking die ik ooit op het forum gescoord heb nu overleden is. Maandag was ik koud onderweg naar t werk toen de motor instortte. Bij herstarten moeilijk doen op twee of drie poten. Genoeg stroom, genoeg brandstof dus blijft er niet veel over dan de ontsteking.
Ik ben nu bezig met het terugzetten van de originele, maar ben ff de draad kwijt. Hier moet toch iets van een condensatortje gebruikt worden? Miss iemand die ff een fotootje kan schieten?? Dank!!!
Groetz, Fred
Love my big red Landscorpio.
But . . . LJ80: The smaller, the Better!!!!

suzuki.pickup
Berichten: 418
Lid geworden op: 23 okt 2016 15:02
Kenteken: 34-skd-1
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 23 apr 1981

Re: Groot onderhoud

Bericht door suzuki.pickup » 16 mar 2019 19:48

heb zojuist de foto's naar je geappt.
lj 80 d '80
lj 80 '81
sj 410 Q '82
sj 410 v '84
sj 413 k '86
sam Q '92
Volvo 240 '90
grand vitara 5drs '99

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8195
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Groot onderhoud

Bericht door Frankenstein » 17 mar 2019 01:00

Al een paar andere bougiekabels geprobeerd?
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
zoefsuki
Berichten: 2026
Lid geworden op: 16 dec 2007 23:52
Kenteken: BN-04-LV
Type: LJ80V
Bouwjaar: 09 mei 1979
Locatie: Mooiste dorp aan de rand van de Wieringermeer

Re: Groot onderhoud

Bericht door zoefsuki » 17 mar 2019 12:55

Goedemiddag! Nee ik heb nog geen andere kabels geprobeerd. Maarrrrr . . . Wat gebeurt er nou precies. Als ik wil starten pakt hij een tand of 30 en dan is het net of er een schroevendraaier ergens ingestoken wordt. Kloink of bonk of harde tik van dik materiaal tegen ander dik materiaal. De motor stokt. Starten lukt daarna niet meer alleen die harde tikken. Ik ga zo eerst de startmotor er ff uit trekken om beter naar de tanden op de krans te kunnen kijken. Wordt vervolgd.
Groetz, Fred
Love my big red Landscorpio.
But . . . LJ80: The smaller, the Better!!!!

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8195
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Groot onderhoud

Bericht door Frankenstein » 17 mar 2019 16:09

Ben benieuwd, startmotor er uit en kijken of je het blok met een ratelsleutel rond krijgt zonder geluiden.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
zoefsuki
Berichten: 2026
Lid geworden op: 16 dec 2007 23:52
Kenteken: BN-04-LV
Type: LJ80V
Bouwjaar: 09 mei 1979
Locatie: Mooiste dorp aan de rand van de Wieringermeer

Re: Groot onderhoud

Bericht door zoefsuki » 19 mar 2019 11:17

Ik heb de elek ontsteking weer teruggeplaatst. Nu branden de olie en chg lampjes niet! Vreemd. Zeker een draadje verkeerd gemonteerd. Als ik starten wil gaat hij nu wel rond maar ontsteekt niet. Ook af en toe weer dat gekloink. Ga vandeweek verder zoeken. Lukt me na het werk niet. Word gatverdamme toch een tikkie ouder . . . . Bah!
Groetz, Fred
Love my big red Landscorpio.
But . . . LJ80: The smaller, the Better!!!!

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8195
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Groot onderhoud

Bericht door Frankenstein » 19 mar 2019 11:40

De jaren gaan vanzelf door Fred, bij mij worden de lettertjes ook steeds kleiner met lezen :?
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
ernabenno
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 mei 2008 08:37
Bouwjaar: 0- 6-1983
Locatie: Achterhoek

Re: Groot onderhoud

Bericht door ernabenno » 25 mar 2019 23:03

De eerste kilometers met de nieuwe ontsteking zitten er inmiddels op, en hij loopt toch een stuk beter als voorheen. Eerder hikte hij af en toe nog wel eens, maar da's helemaal over.
Vandaag heeft ie weer een nieuwe APK, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Uitlaat was slecht, 2 rubbers waren uitgescheurd en ik kreeg de remmen niet goed afgesteld. De uitlaat heb ik bij de dealer besteld, van voor naar achter (ja, ook de voorpijp is nog gewoon te bestellen bij de dealert..) En het afstellen van de remmen heb ik maar laten doen. Ik ben nog bezig met schijfremmen, maar kreeg helaas de as voor de apk niet af.
Goodgoan! , Erna & Benno

We don't get lost, we just change where we want to go...

Plaats reactie