*  Historie  * Downloads  *  Forum  *  Register  *  Links  *

Historie
 

Hope Star ON 360         LJ-reeks      Suzuki 4x4


1968Suzuki start met de ontwikkeling van een lichte 4x4-auto. Het is de eerste in grote aantallen geproduceerde 4x4 in Japan. In 1970 komt deze auto, de LJ10, op de markt. Dit model heeft drie zitplaatsen: twee voorin en één achterin. Op de plek voor een vierde stoel is het reservewiel geplaatst. Dat is gedaan om de auto te laten voldoen aan de afmetingen zoals die waren gesteld in de Japanse regelgeving voor zogenaamde mini-cars. De LJ10 weegt slechts 600 kilogram en wordt aangedreven door een luchtgekoelde tweecilinder tweetaktmotor van 360 cc en 25 pk. 

1974 – De LJ50 betekent een sprong voorwaarts met de kleine 4x4-Suzuki. De fabrikant start ook met export van zijn compacte vierwielaangedreven auto, om precies te zijn naar Australië. De LJ50 wordt daarvoor uitgerust met een watergekoelde driecilinder tweetaktmotor van 550 cc. Het reservewiel zit voortaan achter op de auto. 

1978 – Met de LJ80 waagt Suzuki de stap naar Europa. Nederland heeft de primeur. Door grotere wielkasten voor, een verhoogde motorkap en verbrede wielkasten achter komt hij net iets stoerder over dan zijn voorgangers. Onder de kap zit een viercilinder viertakt benzinemotor van 800 cc, die 41 pk levert. De LJ80 rolt in Europa de loper uit voor een nieuw marktsegment, die van de compacte 4x4-funauto’s. 

1982 – De SJ410 zorgt voor de internationale doorbraak van Suzuki’s compacte 4x4-funauto. In Nederland schopt hij het al gauw tot marktleider en hij zorgt voor een sterk toegenomen belangstelling voor vierwielaangedreven terreinauto’s in het algemeen. De SJ is iets groter dan de LJ en valt op door een eigentijds uiterlijk. Moderne gasgevulde schokdempers achter zorgen voor meer comfort. Onder de motorkap zien we voortaan een viercilinder-, viertakt-, 1.0-liter-benzinemotor van 45 pk.

1984 – De SJ gaat als 413 zijn tweede succesvolle leven in. De nieuwe viercilinder 1.3-liter-benzinemotor van 66 pk zorgt voor een forse dosis extra kracht, zodat de auto zowel off road als op de verharde weg prima presteert. Dat laatste komt ook door de nu gemonteerde vijfversnellingsbak. In Nederland kennen we de SJ413 vooral als Samurai, de naam die Suzuki toekende aan alle exportversies. 

1988 – De ontwikkelingen gaan snel met de introductie van de eerste Suzuki Vitara, een driedeursmodel dat al snel een grote schare enthousiaste aanhangers heeft. De Vitara ontpopt zich als de ideale alleskunner voor werk, hobby en vrije tijd en markeert het begin van een nieuwe trend in het 4x4-segment. Schroefveren rondom, stuurbekrachtiging en een nieuw, functioneel interieur zorgen voor extra comfort. Het blijft een echte 4x4 met een vijfversnellingsbak, inschakelbare vierwielaandrijving en een tussenbak met hoge en lage gearing. 

1991 – De Vitara verschijnt in een vijfdeursversie. Met een lengte van 4.030 mm biedt hij voldoende plek voor vijf personen en bagage. Hierdoor trekt de Vitara de belangstelling van mensen met een gezin. De 80 pk sterke 1.6-liter-injectiemotor met katalysator gaat zuinig met brandstof om en heeft lage emissiewaarden. Met de introductie van een 1.6-liter-, 16-kleppenbenzinemotor klimt het vermogen tot 95 pk. Een automaat is er als optie. 

1995 – De krachtige zescilinder 2.0-liter-benzinemotor slaat in als een bom in het 4x4-segment. De Vitara nestelt zich hiermee meteen bij de toppers in prestaties en technisch vernuft in zijn soort. De krachtbron levert 134 pk en blinkt uit door zaken als in totaal vier nokkenassen die via wrijvingsverminderende tuimelaars met rollagers de 24 kleppen bedienen. De V6 is te herkennen aan zijn wielkastverbreders, verbrede dorpels en lichtmetalen wielen. 

1996Suzuki lanceert een turbodieselmotor (75 pk) voor de Vitara. Later volgt een TDi-versie met intercooler, van 87 pk. Met deze aanwinst is het Vitara-gamma compleet. Dat bestaat dan uit een driedeurs Metal Top en Cabrio, een vijfdeurs en er is keuze uit benzinemotoren van 1.6 en 2.0 liter, er is een turbodieselmotor en een aantal versies is ook beschikbaar met automatische transmissie. 

1998 – Op de Salon van Genève zorgt Suzuki voor een sensatie met de Grand Vitara. Met een compleet nieuw ontwerp geeft de fabrikant treffend antwoord op de groeiende belangstelling voor 4x4-rijden als een manier van leven. De auto heeft een modieus en functioneel interieur, biedt meer rijcomfort en schittert door nieuwe, krachtige motoren, zoals de 2.5 V6-motor (144 pk) en de 2.0 TDi (turbodiesel met intercooler) van 87 pk. 

In datzelfde jaar wordt een gouden recept in een nieuwe jas gehesen. De Samurai krijgt opvolging in de vorm van de Jimny. Onderhuids heeft Suzuki het nodige aan de techniek verfijnd en gemoderniseerd, waardoor deze nieuwe vaandeldrager onder de compacte 4x4’s qua uitstraling, terreincapaciteiten en comfort moeiteloos de voorhoedepositie kan overnemen van zijn legendarische voorgangers. Niet in het minst door de krachtige 1.3-liter-, 16-kleppenmotor van 80 pk. 

2000 – De zomer van de millenniumwissel staat vooral in het teken van de Suzuki-cabrio’s. Niet alleen is de Grand Vitara Cabrio op de Nederlandse markt verschenen, er is ook buitengewoon veel belangstelling voor de cabrioversie van de Jimny, die later dat jaar uitkomt. Bij de Grand Vitara Cabrio staan de dynamische vormgeving, sportieve prestaties en maximaal genieten centraal. Deze 2.0-literuitvoering combineert de kracht van een 4x4 met het plezier van een cabriolet. De Jimny Cabrio is een slimme, compacte auto met een hoge fun-factor. De 1.3-litermotor levert 80 pk. 

2002 – De in 2001geïntroduceerde Grand Vitara XL-7 5-zitter krijgt in 2002 gezelschap van de 7-zitter. Nooit eerder was er een 7-zitter te koop in dit segment bij de vierwielaandrijvers. Bovendien spant hij de kroon in comfort. Daarvoor zorgt een zescilinder 2.7 V6-motor van 173 pk gekoppeld aan een automatische transmissie. De auto heeft de meest uitgebreide uitrusting in de Grand Vitara-familie. 

2003 – De Grand Vitara krijgt een nieuwe viercilinder-, 16-kleppen-, turbodieselmotor. Het nieuwe zit hem ook in de common-rail brandstofinspuiting. Het is een zeer moderne dieselmotor van 109 pk en een maximumkoppel dat al bij 1.750 toeren wordt geleverd. 

2004 – Met koplampen achter helder glas en een nieuwe grille met een chromen bovenrand gaat de Grand Vitara zijn tweede leven in. De wijzigingen zijn het eerst doorgevoerd bij de XL-7. Ook ín de auto is het nodige veranderd. Het dashboard is bijvoorbeeld compleet nieuw en valt op door de gebruiksvriendelijke draaiknoppen op de modern vormgegeven middenconsole. De auto wint aan sportiviteit door het gewijzigde uiterlijk en het comfort vaart wel bij een uitgebreidere uitrusting. 

2005 - De nieuwe Grand Vitara is als een topatleet in een net pak. Onderhuids is hij soepel, gespierd en krachtig; uiterlijk is hij een fraaie, elegante verschijning. Met meer verfijning, comfort en gebruiksgemak en verbeterde on- en off-roadprestaties spreekt de SUV een bredere doelgroep aan dan ooit. De Grand Vitara is een geboren winnaar en heeft zich doorontwikkeld als een "state-of-the-art" prestatiemachine.

2006Suzuki zet een nieuwe stap in het 4x4-segment en voegt de SX4 4Grip toe aan het gamma. Deze sportcrossover onderscheidt zich van conventionele vierwielaangedreven auto’s door met name zijn uiterlijk. De SX4 4Grip heeft de elegante vormgeving van een personenauto, gecombineerd met de veelzijdigheid van een SUV. Dankzij excellente 4x4-techniek (i-AWD-systeem) biedt de SX4 4Grip de flexibiliteit die past bij een actieve levensstijl.
 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Tot slot nog een 5-tal filmpjes over de geschiedenis van de Suzuki 4x4. Met unieke rijdende beelden van de HopeStar ON360, en een echte originele werkende PTO (Power Take Off) lier.De filmpjes zijn Japans gesproken, en Engels ondertiteld.