APK KEURING

Algemene zaken, huisregels, mededelingen, tips, op- en aanmerkingen voor het gebruik van Suzuki-LJ80 en zaken die alle Suzuki-LJ80 gebruikers betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suzfan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2747
Lid geworden op: 09 mei 2007 12:07
Kenteken: HK-04-TG
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 jan 1982
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

APK KEURING

Bericht door suzfan »

Onderdelen van de APK-keuring
Binnen de keuring van een motorvoertuig worden een aantal onderwerpen of onderdelen van de auto onder de loep genomen. De keuring kan daarom worden onderverdeeld in de volgende punten:
• Motorruimte
• Exterieur
• Interieur
• Onderzijde
• Milieu

APK keuring van de motorruimte

• Het chassisnummer moet goed leesbaar zijn en overeenkomen met het nummer vermeld op het kentekenbewijs. Ook de plaatsing moet hierbij kloppen.
• De stuurinrichting moet goed in elkaar zitten en de stuurhuis- en stuurkogelhoezen mogen niet gescheurd zijn.
• De motorsteunen mogen gescheurd zijn, maar niet geheel afgebroken.
• De accu moet goed vastzitten en de bedrading moet goed zijn aangesloten.
• Alle onderdelen van de brandstofdistributie mogen niet lekken. Dus leidingen en carburateur moeten geen scheuren vertonen en de dop van de brandstoftank moet goed sluiten.
• Verder moet alles in de motorruimte goed vastzitten.

APK keuring van het exterieur

• Alle portieren - inclusief kofferdeksel en motorkap - moeten goed sluiten
• Het kenteken moet overeenkomen met dat vermeld op het kentekenbewijs, en een keuringsteken hebben.
• Het is verplicht een linker buitenspiegel te hebben, rechts is niet verplicht indien er een goede binnenspiegel aanwezig is.
• De wielen moeten allemaal goed bevestigd zijn en de velgen mogen niet verbogen zijn.
• Alle verlichtingsclusters moeten goed gemonteerd zijn.
• Alle onderdelen aan de buitenzijde zoals bumpers, deurklinken, spiegels, etc. moeten goed bevestigd zijn.
• Alle verplichte verlichting moet goed werken. De verplichte verlichtingen zijn; twee stadslichten, twee of vier dimlichten, twee of vier groot lichten, twee achterlichten, twee knipperlichten voor en twee achter, kentekenplaatverlichting en twee remlichten. Geen van deze lichten, met uitzondering van het groot licht, mag tegenliggers verblinden.
• Als er een trekhaak is gemonteerd moet deze goed vastzitten en mag de bol niet minder dan 49 mm in doorsnee zijn.
• Als een van de achterlichten gescheurd is mag deze, met uitzondering van het achteruitrijlicht, geen wit licht uitstralen.
• De achterzijde moet zijn voorzien van twee, niet driehoekige reflectoren
• Als er andere wielen zijn gemonteerd mogen deze nergens meer dan dertig millimeter uitsteken en op geen enkel punt aanlopen.
• Er mogen één of twee mistachterlichten op de auto zitten. Als er slechts één is gemonteerd moet deze aan de linkerzijde zitten.
• Er mogen geen scherpe delen uitsteken.
• Als er een derde remlicht is gemonteerd moet deze in het midden, boven de andere remlichten zijn geplaatst.
• De ruitenwissers voor moeten goed wissen en mogen niet gescheurd zijn. In geval van achterwisser zijn hier geen eisen aan verbonden.
• Mistlampen mogen alleen kunnen branden als de andere verlichting is ingeschakeld. Achteruitrijdlicht mag alleen gaan branden als de achteruitrijdversnelling is ingeschakeld.

APK keuring van het interieur

• In auto's vanaf 1 januari 1971 zijn gordels verplicht. Ze moeten dan goed aan de carrosserie bevestigd zijn en mogen geen scheuren vertonen.
• In auto's vanaf 31 december 1989 zijn gordels op de achterbank verplicht. Hierbij gelden dezelfde eisen als die van de voorstoelen.
• De stoelen moeten goed bevestigd zijn en moeten voorzien zijn van een werkende blokkering bij verstelling van stoel en leuning.
• Als er sprake is van een gelaagde voorruit mag deze scheuren vertonen, deze mag echter niet vertakt of doorkruist zijn.
• De snelheidsmeter moet goed werken en indien nodig verlicht kunnen worden. De kilometerteller hoeft echter niet te werken voor APK goedkeuring.
• De schakelaars van essentiële voorzieningen als knipperlichten, groot licht e.d. moeten goed werken en op een juiste wijze bevestigd zijn.
• De controlelampjes voor het groot licht en het mist achterlicht moeten werken, verder is geen van de waarschuwingslampjes verplicht.
• De rechterruitensproeier moet gevuld zijn en werken
• De claxon moet werken en mag slechts eentonig zijn
• Een binnenspiegel is verplicht tenzij u een rechterbuitenspiegel heeft. Ook mogen spiegels niet verweerd of gescheurd zijn.
• De voorruit verwarming moet goed genoeg werken om de ruit te kunnen ontwasemen.

APK keuring van de onderzijde

• Dragende delen en onderdelen die bijdragen aan de veiligheid mogen maar tot een bepaald punt door roest aangetast zijn. Dit is in ieder geval anders en daarom zelf moeilijk te beoordelen.
• Uitlaat moet goed bevestigd en gasdicht zijn.
• De draagarmen mogen niet doorgeroest zijn.
• De banden moeten in goede staat zijn. Ze mogen geen bulten en scheuren vertonen en het profiel moet minstens 1,6 millimeter diep zijn.
• De veren mogen niet gebroken zijn.
• Aan één as moeten banden met hetzelfde profiel zijn bevestigd, dus radiaal of horizontaal.
• De wiellagers mogen niet hoorbaar zijn of speling hebben.
• Remslangen moeten goed aan de carrosserie bevestigd zijn en mogen geen scheuren of ernstige roestschade vertonen. Verder mag geen enkel deel van de reminrichting lekken en moet de vloeistof op peil zijn.
• Stofhoezen van de draagassen mogen niet gescheurd of lek zijn.
• De moeren van de stuurinrichting moeten geborgd zijn.
• Stuurkogels mogen niet meer dan één millimeter speling hebben en de stofhoezen mogen niet lek of gescheurd zijn.
• Schokbrekers mogen lekken maar de werking moet hierdoor niet verstoord worden.
• Fuseepennen mogen niet meer dan één millimeter speling hebben.
• De bekabeling van de handrem moet heel zijn en moet op beide voorwielen werken.
• Wanneer u een remproef doet mag de auto niet scheeftrekken. Daarnaast moet de remvertraging voldoende zijn, maar dit kan alleen met de juiste apparatuur worden vastgesteld.

APK keuring van milieueisen

• Auto's gebouwd na 1 januari 1974 moeten aan bepaalde eisen voldoen wat betreft de uitlaatgassen. Dit wordt gecontroleerd met een CO2 meter en is voor iedere auto verschillend.
Roest?? NEE, HIJ IS VAN POLYESTER !!!!
Goldwinger
Berichten: 205
Lid geworden op: 11 dec 2010 07:39
Kenteken: 1OYA144
Bouwjaar: 13 jul 1979

Re: APK KEURING

Bericht door Goldwinger »

En dat moet allemaal in orde ?

Ben ik blij dat ik in België rij ! Remmen werken, chassisnummer klopt, trekhaak zit vast en er zit een verbandetui en een gevarendriehoek in ?

Dan is het een Oldtimer en moet vanaf zijn inschrijving nooit meer gekerud worden....
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 nov 2009 17:11
Kenteken: Nog Geen
Bouwjaar: 07 jul 1980
Locatie: Belgie 9420 bambrugge

Re: APK KEURING

Bericht door Steven »

bij mij hebben ze zelfs de driehoek en verbandkist niet gevraagd :D en wij moeten nooit meer naar de keuring :D
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 660
Lid geworden op: 13 mei 2007 22:06
Locatie: Langeraar
Contacteer:

Re: APK KEURING

Bericht door Tinus »

ag hier in dit land kan je gewoon spoa doen en gewoon door de keuring raken
en wel meer fratsen
wat weer miet in Belgie mag
zo heb elk land zijn eigen voordelen zeg maar :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9972
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Re: APK KEURING

Bericht door Offroadrunner »

Lang leve de Europese Unie en de open grenzen! :mrgreen:

Ahoi! :lol:
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Andorra, Belgium, Denmark, France, Germany, Italy, Luxembourg, Monaco, Norway, Poland
Plaats reactie