Aanhangertje aanpassen

Technische aanpassingen gedaan aan je LJ80? Doe in dit topic verslag (met foto's) en deel je kennis met andere LJ80-owners, of stel vragen als je het even niet meer weet.
Grabber

Re: Hee!!! kijk eens wat ik vandaag live gezien heb!!!!!!

Bericht door Grabber »

grrrr.... je hebt helemaal gelijk; dat luistert natuurlijk héél nauw.
Misschien moet ik het reservewieltje maar eens meenemen naar de bandenfitter en uitleggen dat ik op dezelfde naaf een (flink) grotere band wil hebben en kijken wat zij er voor weten/hebben.
Met een groter wiel en de juste kleur erop wordt het karretje al heel anders achter de LJ denk ik...
Grabber

Bericht door Grabber »

Nog een nieuw gedachtenspinsel; Zouden de voorwielen van de LJ wel onafhankelijk van de aandrijfas te monteren zijn? Dan kan ik ze wel op de bestaande constructie zetten. En de vraag is natuurlijk; kun je ze dan zo bevestigen dat ze niet meer sturen (meesturende wielen op een bagagewagentje van 2 m is een beetje overdreven)?
Offroadrunner
Beheerder
Beheerder
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Contacteer:

Bericht door Offroadrunner »

Alles is te maken, maar je maakt het jezelf wel erg moeilijk op die manier :shock:
Hoop werk alleen al om de stuurinrichting te fixeren, en een hoop werk om de naven op je aanhangwagentje te monteren... 't Zal veel minder werk zijn om dan de komplete achteras te monteren!
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Andorra, Belgium, Denmark, France, Germany, Italy, Luxembourg, Monaco, Norway, Poland
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Kenteken: KD-315L
Bouwjaar: 26 mei 1983
Contacteer:

Aanhangertje aanpassen

Bericht door Frankenstein »

Het eerste wat er bij een lj kapot gaat zijn de voorste remtrommels dus het zal niet meevallen om er daar een paar van te vinden. Ik vind het maken van een paar pasplaten uit een stel achterremtrommels geen slecht idee, als je maar secuur te werk gaat!
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl
Offroadrunner
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Dan krijg je dus zoiets als hier rood is omlijnd:
Je moet dan in de buitenste gaten de wielbouten 'persen' en de binnenste gaten moeten overeen komen met de wielbouten van het aanhangertje...
Vrij moeilijk om die gaten goed gecentreerd te krijgen ten opzichte van elkaar, maar zeker niet onmogelijk! Heel goed rekenen en uittekenen en desnoods een mal maken. :wink:
Bijlagen
pasplaat.JPG
pasplaat.JPG (9.39 KiB) 2266 keer bekeken
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Andorra, Belgium, Denmark, France, Germany, Italy, Luxembourg, Monaco, Norway, Poland
Grabber

Bericht door Grabber »

Probleem met de LJ achteras is dat hij niet op de bestaande (dwars liggende) bladveer kan.
Zet ik de as met veersysteem en al over dan komt de zaak wel heel hoog; aangezien onder de aanhanger een dikke centrale buis loopt en daaronder moet dan nog het achterdifferentieel passen... Of zou dat qua hoogte meevallen? Je praat dan al over een buis van 12 cm, dan een paar centimeter vrije ruimte zodat de bladveren hun werk kunnen doen en dan een diff. tot aan het hart ervan gerekend van een centimeter of 15. Op die hoogte komt dan de naaf. Die zit dus al wel 30 cm onder de onderkant van de aanhanger!
Het is trowuens maar de vraag of de as niet te breed is... bedenk ik nu :?
Offroadrunner
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Nee Grabber, anders!
Je hebt nu een paar naven op je aanhengertje waar je wieltjes op bevestigd zijn, op die naven moet je dan zo'n pasplaat maken die staat afgebeeld in m'n vorige post. Een soort tussenplaat tussen je huidige naven en de LJ80 wielen.
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
lemor5
donateur2123
donateur2123
Kenteken: GY-16-TR
Bouwjaar: 0- 0-1981

Re: Aanhangertje aanpassen

Bericht door lemor5 »

let the sunshine in
Grabber

Bericht door Grabber »

Je bedoelt die torsie-as? Wt is dat voor een ding precies?
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Kenteken: KD-315L
Bouwjaar: 26 mei 1983
Contacteer:

Bericht door Frankenstein »

Een torsieas is een as waar de vering inzit, dus geen geklooi met losse bladveren en dergelijke. Gewoon aan het frame lassen en klaar!
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl
Offroadrunner
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Klopt, in de as zit per wiel een lange staaf ijzer die getordeerd onder spanning staat. Aan het einde van die staaf ijzer zit dan je wiel en door die spanning veert je wiel in en uit. Evt. verhogen van de bodemvrijheid is vrij makkelijk, gewoon de spanning opschroeven en de auto (of in dit geval de aanhanger) komt hoger te liggen :wink:
Afbeelding
Een als als bovenstaande kost bij Soer 'maar' €85,-
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
Grabber

Bericht door Grabber »

Dat klinkt goed! Maar hoe zit het met de bevestiging van Suzuki-velgen? (bevestegingspunten zijn voor opel)
Laatst gewijzigd door Grabber op 29 okt 2008 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Offroadrunner
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Daar zal je iets op moeten verzinnen zoals eerder geneomd in dit topic... Er zijn (voor zover ik weet) geen assen voor aanhangwagentjes beschikbaar die een Suzuki- steek hebben... Ze hebben bij Soer wel assen voor Mercedes wielen met 5 gaten maar die gaan niet passen en die assen zijn weer te zwaar voor een bagagewagentje...
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
suzfan
Site Admin
Site Admin
Kenteken: HK-04-TG
Bouwjaar: 18 jan 1982
Contacteer:

Bericht door suzfan »

Offroadrunner schreef:Daar zal je iets op moeten verzinnen zoals eerder geneomd in dit topic... Er zijn (voor zover ik weet) geen assen voor aanhangwagentjes beschikbaar die een Suzuki- steek hebben... Ze hebben bij Soer wel assen voor Mercedes wielen met 5 gaten maar die gaan niet passen en die assen zijn weer te zwaar voor een bagagewagentje...

En te duur

die op de site hebben een opel steek. Zoek je toch een mooie opel velg (opel heeft ook 16" velgen leuk bandje er om heen)
Roest?? NEE, HIJ IS VAN POLYESTER !!!!
Grabber

Bericht door Grabber »

Eh... ja... maar volgens mij kan ik dan net zo goed meteen aan de slag met het passend maken van Suzukiwielen in één keer op de naaf die nu al onder mijn karretje zit! :lol:

Overigens is het een leuke winkel, die Soer. ze hebben ook spatborden (niet duur zeg!), zeildoeksluiters (!), complete wielen, enz.
Plaats reactie