Achteras

Technische aanpassingen gedaan aan je LJ80? Doe in dit topic verslag (met foto's) en deel je kennis met andere LJ80-owners, of stel vragen als je het even niet meer weet.
Plaats reactie
Thomas

Achteras

Bericht door Thomas »

Hallo,

Ik probeer de remmen van de achteras los te krijgen om de binnenkant schoon te maken en nieuwe remblokken te monteren. Ik krijg alleen de trommels er niet vanaf. Ben al goed in de weer geweest met WD-40, maar krijg ze er niet af. Ik denk dus niet dat de bouten vastgeroest zijn.

Omdat ik de wielen niet kan draaien, heb ik twee oorzaken bedacht. De eerste is dat de parkeersper ingeschakeld is en dus niet werkt. Ik heb de parkeersper helemaal losgehaald, palletje in en uit getrokken, maar dit heeft geen effect op het draaien van de wielen of het differentieel.

De tweede optie is dat de remblokken heel vast tegen de trommel aanzitten. Omdat de stelschroef niet in de buurt zit van het gat in de trommel, kan ik ze op die manier niet losser draaien.

De vraag is natuurlijk of iemand een andere oorzaak weet of dat er een oplossing voor is...

Hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Grt Thomas
Offroadrunner
Beheerder
Beheerder
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Contacteer:

Re: Achteras

Bericht door Offroadrunner »

Zitten beide remtrommels helemaal vast?

Je kan eens proberen om een koevoet oid voorzichtig tegen de wielmoeren aan te zetten en zo je wiel proberen rond te draaien... maar wel voorzichtig om beschadiging van je schroefdraad te voorkomen! :wink:
Heeft de auto lang stil gestaan? Misschien ooit eens verplaatst na lang stil staan, en toen geremd? dan ziten je remmen vast en willen niet meer terug. Je zal er toch enigsins beweging in moeten zien te krijgen om de boel te kunnen demonteren. Is het niet linksom, dan wel rechtsom! Gepast geweld gebruiken helpt vaak, maar sloop de boel niet!
Succes!!
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Andorra, Belgium, Denmark, France, Germany, Italy, Luxembourg, Monaco, Norway, Poland
Thomas

Bericht door Thomas »

Dat met die koevoet vind ik een beetje eng, ik ben niet zo goed in gepast geweld. Ik kan dan wel iets maken (stukje dik staal) met twee gaten erin en een flinke arm die ik dan aan de wielbouten schroef. Dan heb ik iets waar ik met wat minder gepast geweld op kan meppen. Ik denk dat ik dat komende week eens ga proberen, ik laat wel even weten hoe dat ging!

Ik denk trouwens dat de auto niet lang heeft stilgestaan toen ik hem kocht, maar ze staat inmiddels al wel een anderhalf jaar stil. De laatste actie die de auto heeft gezien heeft dus inderdaad te maken met remmen...

Dank voor de tip Harold!
Offroadrunner
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Zo'n dikke stalen strip met 2 gaten is idd een veel beter plan als een koevoet :wink:

Laat maar weten of het lukt!
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Andorra, Belgium, Denmark, France, Germany, Italy, Luxembourg, Monaco, Norway, Poland
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Kenteken: KD-315L
Bouwjaar: 26 mei 1983
Contacteer:

Bericht door Frankenstein »

Het wiel eraan zetten en dan wrikken wil ook nog wel eens helpen. Heb je de achteras los of zit hij nog onder de auto? Als hij los is kan je hem met 1 kant ophangen en dan op het wiel gaan staan en springen.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl
bobbie

Bericht door bobbie »

Met een zware hamer op de remtrommels slaan wil vaak wel helpen . De remschoenen even laten schrikken :? . Uiteraard wel even kijken waar je slaat . Maar heb er in de garage vaak goede resultaten mee bij vast zittende remmen.
Suc6
lj80Robbie
donateur2123
donateur2123
Kenteken: 98-XRL-2
Bouwjaar: 19 feb 1982

Bericht door lj80Robbie »

dan zitten er randjes op de remtrommels waar je achter blijft hangen ,
de remmen terug stellen helpt ook ,heb ik ook gedaan, je kan via die gaatjes erbij komen met een platte schroevendraaier de tandjes verstellen en dan weer proberen
met een hamer om en om tikken op de trommel,
Offroadrunner
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

lj80Robbie schreef:dan zitten er randjes op de remtrommels waar je achter blijft hangen ,
de remmen terug stellen helpt ook ,heb ik ook gedaan, je kan via die gaatjes erbij komen met een platte schroevendraaier de tandjes verstellen en dan weer proberen
met een hamer om en om tikken op de trommel,
Hij krijgt de trommel niet gedraaid, en dus ook de gaatjes niet recht voor de tandwieltjes op de remcilinder... Da's nou juist het probleem :wink:
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
bobbie

Bericht door bobbie »

vandaar wat ik zei even laten schrikken :cry:
lj80Robbie
donateur2123
donateur2123
Kenteken: 98-XRL-2
Bouwjaar: 19 feb 1982

Bericht door lj80Robbie »