Schijfremmen op de LJ80

Technische aanpassingen gedaan aan je LJ80? Doe in dit topic verslag (met foto's) en deel je kennis met andere LJ80-owners, of stel vragen als je het even niet meer weet.
frisian-outlaw
Kenteken: HK-77-HS
Contacteer:

Re: Schijfremmen op de LJ80

Bericht door frisian-outlaw »

als je er achter ook schijven op gaat zetten, zou ik persoonlijk wel voor een kraantje kiezen tussn de remleiding!

Zodat je je achterste remmen altijd kan bij draaien.

Ik heb nu zelf achter 413 remmen op de lj zitten, dat lijkt mij persoonlijk wel voldoende met schijven voor en een rembekrachtiger.

Heb er nog niet mee gereden, maar hopelijk duurt het niet zo lang meer totdat ik jullie het test verslag kan geven.
____
Hans

Bericht door Thomas »

Offroadrunner schreef:Thomas, heb je ook nog een andree hoofdremcylinder geplaatst? En de remdrukverdeler, is die ook nog standaard?

Reuze nieuwschierig, ik ben hier hééél langzaam ook onderdelen aan het verzamelen... voor de achteras heb ik de boel al kompleet :P

Hoofdremcilinder en remdrukverdeler blijven gewoon standaard. Als het goed is remt dan de voorkant als een beer en de achterkant doet gewoon een beetje mee. Achter blijven de originele trommelremmen gewoon zitten, dus die kan ik stellen wat ik wil. Degene die mijn schijfremmen heeft gemaakt zegt dat het eigenlijk weinig uitmaakt, omdat je (adhv berekeningen en dergelijke) voor het grootste deel met de voorkant remt omdat daar dan al het gewicht op komt te staan. Maar goed, het duurt nog even voordat ik dat kan proberen helaas.
gerardtijss

Bericht door gerardtijss »

In mijn geval rij ik alleen maar in het terrein en dus eigenlijk altijd in 4WD. Daardoor rem je zelfs met alleen schijven voor ook automatisch op de achterwielen... En met zulke dikke schijven moet dat al helemaal goed gaan!

(op het asfalt heb je er natuurlijk niet zoveel aan en dan is het niet fijn als je achterkant je inhaalt...)
gang is alles!
buurman

Bericht door buurman »

Ik heb al een paar pogingen gedaan om de as van de homokineet af te krijgen, maar resulteert altijd in kapotte homokineet. Zowel de methode met de buis over de steekas als de hamer lukken niet. Hebben jullie daarover concrete tips?
frisian-outlaw
Kenteken: HK-77-HS
Contacteer:

Bericht door frisian-outlaw »

wat is jou bedoeling precies??
410 homokineten op lj steekassen ivm schijfremmen voor??

In dat geval geeft het niets dat je de lj homokineet stuk slaat.
(hoef je toch niet weer te gebruiken)

410 homokineet van de steekas halen op de volgende manier:
slijp de steekas vlak achter de homokineet door
(steekas van een 410 heb je toch niks aan)
dan kan je het binnenwerk van de 410 homokineet omdraaien.
En het hele binnenwerk uit de homokineet halen.
Dan tik je het kleine stukje steekas er zo via de andere kant uit.

En dan je homokineet weer in elkaar zetten.
____
Hans

Bericht door gerardtijss »

Intussen ben ik ook aan mijn as begonnen. Ik haal een reeds gebruike LJ as met schijven uit elkaar, reviseer t 1 en ander en vervang een gebroken steekas, en dan schuif ik alles in de huidige as die dus gewoon onder de auto kan blijven zitten. Omdat de huidige as al aangepast is vanwege mijn spoa is dat wel zo gemakkelijk. Nu heb ik al t één en ander gelezen maar wat wordt mijn boodschappenlijstje? Daarbij wil ik dus geen volledige revisie doen, maar gewoon vervangen wat nodig is nu ik alles toch open heb liggen. Ik dacht aan:

- remmen reviseren (goed vrij laten lopen, rubbertjes vervangen etc.)
- keerringen
- vilt ringen

Voor remmen revisie zijn volgens mij setjes te koop bij de dealer. Zijn die nog elders te vinden? Ik heb online gezocht maar ken de buitenlandse termen hiervoor niet.
gang is alles!
Offroadrunner
Beheerder
Beheerder
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Contacteer:

Bericht door Offroadrunner »

Wat je allemaal nodig hebt zal afhangen wat er allemaal kapot is of aan vervanging toe is. Kijk ook even naar je wiellagers als je de boel toch open hebt liggen, en vergeet de fuseelagertjes niet. Zijn wel duur, maar meestal zijn de bovenste fuseelagertjes kompleet verroest omdat die geen smering krijgen... :wink:

Op de Duitse eBay schijnt nog het één en ander te koop te zijn, een link weet ik zo niet maar wellicht dat iemand anders je daar wel aan kan helpen :roll:
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Andorra, Belgium, Denmark, France, Germany, Italy, Luxembourg, Monaco, Norway, Poland
rubkuh
Type: LJ80V
Bouwjaar: 0- 0-1979

Bericht door rubkuh »

kan je niet gewoon een 410 of 413 vooras plaatsen?

het diff zit wel niet in het midden maar dat moet toch op te vangen zijn met een aandrijf as die meer kan bewegen?

en de as is iets breder als de orginele maar das nie erg toch?
Plaats reactie