410 assen onder lj?

Technische aanpassingen gedaan aan je LJ80? Doe in dit topic verslag (met foto's) en deel je kennis met andere LJ80-owners, of stel vragen als je het even niet meer weet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mudhunter
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jul 2011 22:27
Bouwjaar: 10 aug 1979
Locatie: pijnacker

410 assen onder lj?

Bericht door mudhunter »

hooi,

zou je 410 assen onder je lj80 kunnen maken of zou het niet gaan omdat je diffrentieel niet in het midden zit zoals bij een lj

mvg sjaak
Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9971
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Re: 410 assen onder lj?

Bericht door Offroadrunner »

"Alles is pas te maken", maar ik zou het niet doen.
Volgens mij komen de aandrijfassen onder te grote hoeken te staan, waardoor je kruisjes het erg snel zullen begeven.

En waarom zou je? De overbrenging van een 410 as is groter, waardoor je in het terrein minder presteert... Of je zult de differentieels over moeten zetten van je LJ80 in de 410 assen.

En mochten je LJ80 assen rot zijn, dan zijn er echt nog genoeg assen te koop (ik weet toevallig iemand die er al genoeg had liggen, en er sinds afgelopen weekend nog wat bij heeft gekregen :lol: )
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Andorra, Belgium, Denmark, France, Germany, Italy, Luxembourg, Monaco, Norway, Poland
Gebruikersavatar
mudhunter
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jul 2011 22:27
Bouwjaar: 10 aug 1979
Locatie: pijnacker

Re: 410 assen onder lj?

Bericht door mudhunter »

ik heb nog 2 410 assen en die zijn al omgebouwd zodat je gelijk spoa hebt maar dan bouw ik me eigen assen wel om
Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8454
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: 410 assen onder lj?

Bericht door Frankenstein »

Volgens mij kan het wel, zover gaan je diff's niet om. Zijn de 410 assen trouwens niet een stuk breder dan de lj80 assen? Als je spoa gaat krijg je waarschijnlijk wel problemen met de standaard lj80 stuurinrichting. Er is denk best wat info te vinden op lj10.com en op de Australische forums.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl
Gebruikersavatar
frisian-outlaw
Berichten: 242
Lid geworden op: 14 mei 2007 12:37
Kenteken: HK-77-HS
Locatie: Zwaagwesteinde
Contacteer:

Re: 410 assen onder lj?

Bericht door frisian-outlaw »

410 assen onder een lj is geen probleem.
Je kruisjes komen inderdaad in een iets grotere hoek te staan, maar als je je auto gaat verhogen komen ze dat ook al, zolang de hoek acceptabel blijft is het geen probleem.
410 assen zijn overigens even breed als een lj-as.
413 is ook even breed, alleen samurai is breder.
De veerpads zitten ook even ver uit elkaar, dus dat is inprincipe bolt on.
Voordeel van 410 as is, dat ze er met schijfremmen zijn.
En zijn ze dat niet, gemakkelijker om te bouwen naar schijf dan een Lj as.

Nadeel van je 410 as is, dat je overbrenging iets langer is.
Aangezien je spoa wilt gaan doen, neem ik aan dat er ook grotere banden onder komen.
Dus heb je je vertraging wel nodig, een lj houdt qua vermogen niet veel over met grotere banden.

De stuurinrichting is geen probleem.
Dat heb ik bij de mijne ook al aangepast omdat die van mij ook verhoogt is.
Als je een lj met standaard stuurinrichting gaat verhogen krijg je toespoor.

Je lost dit op door gewoon de spoorstang van de 410 te nemen.
En dan een aangepaste stuurstang (lengte moet iets veranderen) tussen je pitman arm en spoorstang te monteren.
Maar je moet sowieso je stuurstang aanpassen, als je met spoa gaat rijden zou ik sowieso een overhead steering nemen om de auto stabieler te laten sturen.
____
Hans
______________________
www.suzuki4x4friesland.tk
Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8454
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: 410 assen onder lj?

Bericht door Frankenstein »

Een mogelijkheid voor het verschil in overbrenging is de lj80 diffs in de 410 assen zetten. Bolt in oplossing en klaar!
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl
Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9971
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Re: 410 assen onder lj?

Bericht door Offroadrunner »

Mja, dan zie ik persoonlijk het hele voordeel van die 410 assen niet meer... kun je net zo goed je LJ assen houden! (en daar evt. schijfremmen op monteren)
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Andorra, Belgium, Denmark, France, Germany, Italy, Luxembourg, Monaco, Norway, Poland
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 660
Lid geworden op: 13 mei 2007 22:06
Locatie: Langeraar
Contacteer:

Re: 410 assen onder lj?

Bericht door Tinus »

voordeel is als je dan met te grote banden gaat rijden en je dan een steekas breekt
Dat je die dan makkelijker vervangt dan een aangepast lj steekas.
Meer nut zie ik er ook niet van in.
Beter je LJ as ombouwen.
Dan hou je je klok in het midden van je auto .
en dat kan dan ook weer een voordeel zijn ten opzichte van een 410
in het terrein
Afbeelding
Gebruikersavatar
Henri Berends
Berichten: 1236
Lid geworden op: 20 mei 2007 00:32
Kenteken: 85-RB-70
Bouwjaar: 01 feb 1980
Locatie: Doorwerth, Gelderland
Contacteer:

Re: 410 assen onder lj?

Bericht door Henri Berends »

Vraag: Als je een LJ-vooras wilt ombouwen (schijremmen). Wat heb je allemaal nodig van een 410-as?
(Lees: 410-schijven aanbrengen op een LJ-as)
Laatst gewijzigd door Henri Berends op 16 aug 2012 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie bewaart, die heeft wat.....
Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8454
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: 410 assen onder lj?

Bericht door Frankenstein »

De homokineten, de stuurdelen (dus de delen die over de halve bollen draaien, ben ff de Nederlandse benaming kwijt) en de complete schijfremmen moet genoeg zijn.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl
Gebruikersavatar
ernabenno
donateur2123
donateur2123
Berichten: 881
Lid geworden op: 17 mei 2008 08:37
Bouwjaar: 0- 6-1983
Locatie: Achterhoek

Re: 410 assen onder lj?

Bericht door ernabenno »

Onder mijn crosser had ik destijds ook de vooras van een 410 gebouwd. Had geen spoa, alleen langere veerstropen. Ik heb toen ook de middentunnel moeten aanpassen, want regelmatig kwam er een kruiskoppeling tegenaan. Achteras was origineel, maar ik had wel dezelfde overbrenging in het dif. Het was een omgebouwde lj80V :oops: Kan het zijn dat deze dezelfde diffs hebben als een 410?
Goodgoan! , Erna & Benno

We don't get lost, we just change where we want to go...
Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8454
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: 410 assen onder lj?

Bericht door Frankenstein »

Diff's van een lj80 en een sj410 zijn uitwisselbaar maar hebben wel een andere overbrenging.

Trouwens ff wat makkelijker wat je nodig hebt voor schijfremmen, je gebruikt van de lj80 as alleen het ashuis, diff en de steekassen, de rest komt van de sj410 as af.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl
Gebruikersavatar
Henri Berends
Berichten: 1236
Lid geworden op: 20 mei 2007 00:32
Kenteken: 85-RB-70
Bouwjaar: 01 feb 1980
Locatie: Doorwerth, Gelderland
Contacteer:

Re: 410 assen onder lj?

Bericht door Henri Berends »

Ik zag een 410-vooras liggen. Maar daar waren schijven en remklauwen van verwijderd. Da's dus niet handig. :shock: :(
Wie bewaart, die heeft wat.....
Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9971
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Re: 410 assen onder lj?

Bericht door Offroadrunner »

Henri Berends schreef:Ik zag een 410-vooras liggen. Maar daar waren schijven en remklauwen van verwijderd. Da's dus niet handig. :shock: :(
Je kan 'm voor heel weinig wel meenemen, en dan die delen nog erbij zoeken. Die delen die je dan mist zijn nl. het zelfde als een 413 of Samurai en dus makkelijk te vinden. De homokineten van de 410 zijn er steeds minder en ze vragen er steeds meer geld voor...
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Andorra, Belgium, Denmark, France, Germany, Italy, Luxembourg, Monaco, Norway, Poland
Gebruikersavatar
frisian-outlaw
Berichten: 242
Lid geworden op: 14 mei 2007 12:37
Kenteken: HK-77-HS
Locatie: Zwaagwesteinde
Contacteer:

Re: 410 assen onder lj?

Bericht door frisian-outlaw »

voordeel van 410 assen, je kan 413 steekassen plaatsen en dus dikkere homokineten!! 8)
____
Hans
______________________
www.suzuki4x4friesland.tk
Plaats reactie