Remmen ontluchten

Technische aanpassingen gedaan aan je LJ80? Doe in dit topic verslag (met foto's) en deel je kennis met andere LJ80-owners, of stel vragen als je het even niet meer weet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9971
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Remmen ontluchten

Bericht door Offroadrunner »

Hoe ga je te werk bij het ontluchten van je remmen?

Voordat je aan de slag gaat, nog even dit:

*Zorg dat je altijd met goed gereedschap werkt; slecht gereedschap kan slecht voor je LJ80 zijn; een sleutel die niet goed past op een moer kan de moer beschadigen.
*Remvloeistof is giftig. Let op dat het niet in aanraking komt met mond en ogen!
*Zorg dat je steeds schoon werkt; er mag geen vuil in je remsysteem komen.
*Remvloeistof is hygroscopisch; het trekt vocht aan. Bewaar het daarom in een gesloten bus en gooi gebruikte remvloeistof weg als chemisch afval.
*Remvloeistof is bijtend; hou het zoveel mogelijk uit de buurt van de (mooie) lak op je LJ80.


Benodigdheden:

*Remvloeistof (DOT 3)
*Doorzichtig slangetje
*(Doorzichtig) potje
*Sleuteltje 10 (liefst speciaal ontluchtingssleuteltje)


Werkwijze:
Zorg dat je LJ80 recht staat, op een vlak stuk weg of een vlakke ondergrond. Je gaat het hele systeem ontluchten en verversen. Hou daarbij de volgende volgorde aan. Begin zo ver mogelijk van je remvloeistofreservoir, en werk 'naar voren' toe. Dus steeds een ontluchtingsnippel dichter bij het reservoir. Draai eerst de dop van het remvloeistofreservoir af en vul deze met verse remvloeistof tot aan het max punt. Overvul het reservoir ook niet want dan kan het tijdens het pompen overlopen.
BELANGRIJK!: Zorg er tijdens deze ontluchtingssessie steeds voor dat er voldoende vloeistof in het reservoir zit!! Dat betekent de je om de zoveel keer het pedaal intrappen even moet checken of het reservoir nog genoeg vloeistof bevat. Blijf dus bijvullen. Als je dit vergeet, zal het remsysteem op een gegeven moment lucht aan gaan zuigen, en kun je weer van voor af aan beginnen! Zorg dat er geen troep in je reservoir komt en probeer geen vloeistof te morsen, want dat spul vreet je lak op en dan gaat het roesten!
Het is verstandig om een kwartier van tevoren even alle ontluchtingsnippels in te spuiten met wat WD 40 of een andere kruipolie. Wees voorzichtig met vastzittende nippels, zeker op oudere auto's kan het gebeuren dat de nippels door roestvorming vastzitten. Gebruik niet teveel kracht als ze niet los willen komen, maar spuit indien nodig nog eens wat WD 40. Je bent ver van huis als je nippel afbreekt!
Neem het stofdopje van de nippel en maak de nippel en wat er direct omheen ligt even schoon met een borsteltje of een doek. Vraag je hulp plaats te nemen in de bestuurdersstoel. Spreek af dat hij of zij alleen handelt op jouw teken.
Zet de ringsleutel op de nippel. Schuif het stuk doorzichtige slang op de nippel en dompel het andere uiteinde onder in een laagje remvloeistof in het potje. Zorg ervoor dat de slang steeds ondergedompeld blijft.

Vraag je hulpje het rempedaal net zo vaak in te trappen(pompen) tot er zich in het remsysteem druk opgebouwd heeft. Dit merk je aan de groeiende weerstand bij het intrappen van het pedaal.
Is er genoeg druk, dan het pedaal helemaal intrappen en vasthouden.
Draai de ontluchtingsnippel een halve slag los met de ringsleutel. De vrijkomende vloeistof stroomt nu in de pot, het rempedaal zakt. Draai de nippel weer aan(vast is vast, draai niet te strak aan) en je hulp kan nu de pedaal weer loslaten. Herhaal deze handeling aan de remcylinder net zo lang, totdat er geen luchtbelletjes meer zichtbaar zijn in de remvloeistof die uit het systeem vloeit en de vloeistof er helder uit ziet. Gebruik in geen geval de oude vloeistof opnieuw! Als de pot vol raakt, kun je deze legen(slangetje er even uit kan best nu).
Ben je klaar aan een wiel, dan slang eraf, sleutel eraf en stofdopje terug op de nippel.
Je zult, naar mate je vordert, merken dat er zich steeds meer druk gaat opbouwen in het systeem, wat een goed teken is.
Nogmaals: hou het vloeistofpeil in het reservoir goed in de gaten!

Als je bij de laatste nippel bezig bent en er zijn geen luchtbelletjes meer te zien en het pedaal voelt ‘hard’ aan, dan ben je klaar.


Tot slot:

Deze handleiding is gegaan over het ontluchten van je remsysteem. Het is zinvol om, nadat je dit hebt gedaan, je remschoenen ook af te stellen en de vrije slag van het rempedaal indien nodig bij te stellen. Voor een grondige controle van je remsysteem is het nodig om ook de wielremcylinders na te kijken op lekkage en werking.

Het kan zo zijn, dat je hebt gemerkt dat het vloeistofpeil in het reservoir in de loop van de tijd wat gezakt is. Dit hoeft niet per sé op lekkage te duiden. Het is normaal dat door slijtage van remschijven, remblokken, remschoenen en remtrommels het vloeistofpeil licht kan zakken.

Veel succes! :wink:
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Andorra, Belgium, Denmark, France, Germany, Italy, Luxembourg, Monaco, Norway, Poland
SWuzuki
Berichten: 731
Lid geworden op: 11 mei 2007 08:45
Locatie: kollum

Bericht door SWuzuki »

Kijk, altijd goed om weer een keer na te lezen als het weer zover is.
Suzuki LJ80, a way of life.

Afbeelding
Brunow
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 apr 2010 07:34
Bouwjaar: 0- 0-1980

Re: Remmen ontluchten

Bericht door Brunow »

Nu dit noem ik eens informatie! Bedankt!
Nu nog om remvloeistof gaan en werkplaats opruimen!
De komende weken zal je nog van me horen!
& zal proberen wat foto's te nemen!
Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9971
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Re: Remmen ontluchten

Bericht door Offroadrunner »

Brunow schreef: Nu nog om remvloeistof gaan
Wel de goede nemen hé, DOT 3 moet je hebben!
DOT 4 en DOT 5 zorgen ervoor dat je rubbers weg vreten! :wink:
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Andorra, Belgium, Denmark, France, Germany, Italy, Luxembourg, Monaco, Norway, Poland
Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8454
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: Remmen ontluchten

Bericht door Frankenstein »

Ik ben eens een beetje in de remvloeistoffen gedoken en de meningen over dot 3 en dot 4 zijn nogal verdeeld. De een zegt dat het geen probleem is en de ander zegt dat rubber heel snel wegvreet. Het is in ieder geval zeker dat je geen dot 5 mag gebruiken. Er zijn 4 soorten met als grootste verschil het kookpunt wat steeds hoger ligt, dot 3, 4, 5 en 5.1 . Dot 3, 4 en 5.1 zijn allemaal synthetisch en onderling te mengen. Dot 5 is op siliconenbasis en mag nooit met een andere soort gemengd worden omdat het kan gaan vlokken. Je mag het zelfs niet gebruiken als er ooit een andere soort in het remsysteem heeft gezeten. Ook is deze soort heel erg agressief op rubbers dus deze mag je nooit in een lj80 gebruiken. Nou kwam ik van valvoline een dot3 & dot4 combinatievloeistof tegen die dus wel geschikt zou zijn dus mocht je geen dot 3 kunnen vinden is dit nog een optie.

Het wordt trouwens overal sterk geadviseerd om elke 2 jaar je remvloeistof te vervangen. Remvloeistof trekt vocht aan wat in je systeem gaat zitten en je remcilinders en dergelijke aantast. Maar wat nog belangrijker is: het verlaagt het kookpunt van je vloeistof welke bij dot 3 al niet erg hoog is. Mocht je dus heel hard moeten remmen kan de vloeistof gaan koken en door de stoom die dan ontstaat (vaporlock) verlies je dus al je remkracht.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl
Plaats reactie