Electronische ontsteking

Technische aanpassingen gedaan aan je LJ80? Doe in dit topic verslag (met foto's) en deel je kennis met andere LJ80-owners, of stel vragen als je het even niet meer weet.
Grabber

Bericht door Grabber »

Uhh... bedankt voor je uitgebreide antwoord, maar het merendeel is voor mij abracadabra. :wink: Ik weet nog net wat een inlaatspruitstuk is hè!?
De vacuumslang heeft te maken met vervroeging en detoneren (is dat hetzelfde als pingelen?) las ik al (al snap ik niet hoe dat dan werkt) en dat moet een aansluiting zijn met metrisch draad... evt. pcvklep 410 gebruiken....
:scratch: Eh ja

Dus... het als ik het goed begrijp moet het vacuum afsluiten en daarvoor moet dus een gat met schroefdraad zijn/komen op het spruitstuk? En de aansluiting met de slang is gewoon een slangklem ofzo?
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Contacteer:

Bericht door Frankenstein »

De motor heeft een bepaald tijdstip nodig om te ontsteken (detoneren) anders komt de benzine niet tot ontbranding en doet de motor niets. Als het toerental omhoog gaat moet de ontsteking steeds iets eerder gaan ontsteken anders komt de vonk te laat en krijg je een ontbranding op een verkeerd tijdstip en trekt de motor niet goed. In de normale lj80 ontsteking zit een mechanische vervroeger die dus eerder gaat ontsteken bij hogere toeren. In de elektronische ontsteking een mechanische vervroeger maar ook een vacuumvervroeger wat veel zuiverder werkt. Om deze aan te sluiten heb je dus een aansluiting op je inlaatspruitstuk nodig. Het enige wat er gebeurd is dat er een vacuum ontstaat in het slangetje wat de vacuumvervroeger in werking stelt. Je motor zuigt constant lucht en benzine aan door de carburateur en zorgt dus voor een vacuum (onderdruk) in je inlaatspruitstuk. Hier kan je voor de ontsteking dus mooi gebruik van maken. Bij de sj413 zit de aansluiting op de carburateur maar bij de lj80 niet dus moet je die op een andere plaats maken. Ik heb er een foto bijgedaan van mijn inlaatspruitstuk. De dunne aansluiting is voor de vacuum en de dikke is de pcv klep. Dit zit niet op de lj80 dus kan je dit gat ook voor een vacuum gebruiken, dan hoef je dus niet te boren en draad te tappen. Ik hoop dat dit duidelijker is en anders laat ik het in April wel zien :D

De pcv klep is bedoeld om de overdruk uit het motorblok weer de cilinders in te voeren. Zo komen de dampen niet in de buitenlucht maar worden ze hergebruikt. Dit ff terzijde omdat deze klep nooit op de lj80 heeft gezeten :wink:
Bijlagen
P8220189.JPG
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl
Grabber

Bericht door Grabber »

WAUW Dat is nog eens uitleg! :thumright:
Dank je wel nu snap ik het ook! :wink:
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Contacteer:

Tot uw dienst! :D
Eerst koffie...

Armand

Bericht door Armand »

Maaruh,... heeft er nu al iemand ervaring met het plaatsen van een electronische ontsteking op de LJ80 ? :)
Vulneratus nec victus
Steven
Kenteken: Nog Geen
Bouwjaar: 07 jul 1980

Re: Electronische ontsteking

Bericht door Steven »

Ik wil dat ook, is het al bij iemand gelukt?
K moet mij anders toch een nieuwe delco gaan kopen.
Als ik het goed voor heb en ik de ontsteking van een sj413 vind, kan ik dat mits een tjoepke op het spruitstuk gewoon gebruiken in mij lj?
suzfan
Site Admin
Site Admin
Kenteken: HK-04-TG
Bouwjaar: 18 jan 1982
Contacteer:

Bericht door suzfan »

bij mij zit er een elektronische ontsteking op het blok. Heb het er niet zelf op gezet. Misschien kan Hans meer vertellen?
Roest?? NEE, HIJ IS VAN POLYESTER !!!!
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Contacteer:

Gewoon een sj413 ontsteking er in steken, aansluiten en klaar. De pech die ik had was dat de ontsteking die ik gekocht had stuk was. In Amerika zijn er een heel aantal met deze aanpassing en daar werkt het allemaal perfect!
Eerst koffie...

Steven
Kenteken: Nog Geen
Bouwjaar: 07 jul 1980

Bericht door Steven »

Werkt het dan ook zonder die vacuum?
Heeft er iemand een sj413 ontstekeing voor mij :)
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Contacteer:

Het kan zonder vacuum maar dan moet je een beetje proberen met het ontstekingstijdstip, die moet dan iets vroeger staan. Maar een vacuum heb je er zo aangemaakt.
Eerst koffie...

frisian-outlaw
Kenteken: HK-77-HS
Contacteer:

Bericht door frisian-outlaw »

Zoals al eerder vermeld is, zou ik niet zonder de vacuum vervroeging gaan rijden.
Je haalt ten eerste niet het maximale vermogen uit de motor (terwijl er al niet veel in zit) en je krijgt verkeerde verbranding op het verkeerde tijdstip wat op langere termijn erg schadelijk voor je motor is.

Als je een klein beetje handig bent, is een vacuum aansluiting maken op je inlaat een eitje.
Je kan het desnoods met een boutje maken.
Slijp de kop van een bout af.
Boor hier een gaatje in.
boor een gaatje in je inlaat.
Tap hier draad in.
Draai het boutje met gat in je inlaat.
Schuif de slang om het boutje.

En je hebt een vacuum aansluiting.
____
Hans
donateur2123
donateur2123
Kenteken: BN-04-LV
Type: LJ80V
Bouwjaar: 09 mei 1979

Bericht door zoefsuki »

frisian-outlaw schreef:Zoals al eerder vermeld is, zou ik niet zonder de vacuum vervroeging gaan rijden.
Je haalt ten eerste niet het maximale vermogen uit de motor (terwijl er al niet veel in zit) en je krijgt verkeerde verbranding op het verkeerde tijdstip wat op langere termijn erg schadelijk voor je motor is.

Als je een klein beetje handig bent, is een vacuum aansluiting maken op je inlaat een eitje.
Je kan het desnoods met een boutje maken.
Slijp de kop van een bout af.
Boor hier een gaatje in.
boor een gaatje in je inlaat.
Tap hier draad in.
Draai het boutje met gat in je inlaat.
Schuif de slang om het boutje.

En je hebt een vacuum aansluiting.
Hoi!
Maarre . . . dit alles wel met gedemonteerd spruitstuk op de werkbank, neem ik aan? Want hoe krijg je anders het boorsel en tapresten uit je uitlaatspruitstuk? Lijkt me niet zo best als dat je cilinders bereikt . . . Of zie ik het helemaal verkeerd. Zo ja, dan heb ik het niet gesnopen . . .
Groetz, Fred
Love my big red Landscorpio.
But . . . LJ80: The smaller, the Better!!!!
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Contacteer:

FF de carburateur los en een doekje in het spruitstuk proppen. Heb ik toen ook gedaan en dan werkte best!
Eerst koffie...

frisian-outlaw
Kenteken: HK-77-HS
Contacteer:

Bericht door frisian-outlaw »

En tijdens het boren en tappen de stofzuiger er bij houden.
____
Hans
donateur2123
donateur2123
Kenteken: GY-16-TR
Bouwjaar: 0- 0-1981

Bericht door lemor5 »

kan misschien een electrische ontsteking van een 413 kopen (hier in de buurt) waar moet ik op letten, en wat heb je er allemaal bij nodig om hem in de lj te plaatsen. heeft iemand ook een foto (heb geen idee hoe het er uit ziet, dus ze kunnen me van alles verkopen) alvast bedankt.
let the sunshine in
Plaats reactie