Banden

Technische aanpassingen gedaan aan je LJ80? Doe in dit topic verslag (met foto's) en deel je kennis met andere LJ80-owners, of stel vragen als je het even niet meer weet.
Offroadrunner
Beheerder
Beheerder
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Contacteer:

Banden

Bericht door Offroadrunner »

Van de week kreeg ik een belletje van een goede vriend van mij, of ik nog wat aan een setje goede gebruikte 16" modderbanden had?

Nu is het geval dat ik van Hugo afgelopen zomer een setje 16" LJ80 velgen met banden had gekocht. Deze moeten (nog steeds) worden opgeknapt, en de banden die eromheen zitten zijn nog helemaal goed, alleen iets te klein naar m'n zin. Dus ik zeg tegen Niels (die vriend :wink: ) dat ik wel intresse heb. Zojuist is Niels weer weg, en hij heeft hier 4 hele mooie banden gedumpt die nog járen dienst kunnen doen onder m'n LJ :lol: Alleen vrees ik wel dat ik de LJ iets zal moeten verhogen :shock:

Hieronder 2 foto'tjes.
Eerst de band die er nu omheen zit (215/75R15), dan de LJ80 velg met band (175/80R16), en dan de 'nieuwe' modderband (205/80R16) :lol:

Afbeelding

Hier staat de 'nieuwe' band in het midden:
Afbeelding

Nu nog een keer tijd vrij zien te maken om de velgen op te knappen... :? 8)
Groeten / Grüße / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Andorra, Belgium, Denmark, France, Germany, Italy, Luxembourg, Monaco, Norway, Poland
lj80Robbie
donateur2123
donateur2123
Kenteken: 98-XRL-2
Bouwjaar: 19 feb 1982

Re: Banden

Bericht door lj80Robbie »

zijn die banden net zo groot als die van grabber om te vergelijken,
Offroadrunner
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Ik denk dat Grabber's banden nog groter zijn... volgens mij gaan die banden naar 32" toe terwijl deze banden blijven steken op 29"... en da's toch nog een behoorlijk verschil!
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Andorra, Belgium, Denmark, France, Germany, Italy, Luxembourg, Monaco, Norway, Poland
Grabber

Bericht door Grabber »

Maar ze zijn wel wat breder dan die van mij, volgens mij?
Offroadrunner
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Ik denk ongeveer even breed. Misschien lijken ze breder, maar dat zal komen door die 'kleine' bandjes die er nu naast staan :wink:
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
Tinus
Contacteer:

Bericht door Tinus »

de band die ik (en grabber :lol: :P )heb is 78 cm
Afbeelding
Offroadrunner
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

78 cm komt overeen met 31", dus ik zat er 1" naast :wink:

Mijn 'nieuwe' banden zijn 74 cm, iets meer dan 29". Scheelt dus toch nog wel een klein stukje maar ze zijn mij mooi genoeg :wink:
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
lj80Robbie
donateur2123
donateur2123
Kenteken: 98-XRL-2
Bouwjaar: 19 feb 1982

Bericht door lj80Robbie »

de nieuwe banden die ik heb zit op 72 zit nog niet op de velg ,
Offroadrunner
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Ik kom er zojuist achter dat mijn 'nieuwe' banden exact even hoog zijn als de modderbanden onder m'n Samurai. Deze Bronco Grizzly Claws (235 / 75 R15) zijn alleen een stukkie breder dan de banden die onder de LJ komen :lol:
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
Offroadrunner
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Vanmiddag uit m'n werk maar eens even langs de bouwmaterialenzaak gereden en een staalborstel voor op de haakse slijper aangeschaft.
Thuis gekomen de eerste band van de velg af gepeutert, dat ging nog redelijk makkelijk met een stalen strip en een koevoet :lol: De velgen zijn in de loop der jaren voorzien van -ik schat- zo'n 7 lagen verf. Origineel zijn ze zwart geweest. Na 10 minuten herrie en rondvliegende oude verf was de meeste zooi al verdwenen, en na 20 minuten had ik de voorkant van de velg al mooi schoon! Wat een uitvinding, zo'n staalborstel op 10.000 toeren :twisted:

Ik ben nu bezig met de beste velg, ik heb 1 exemplaar dat vrij slecht is maar die kan evt. als reservewiel dienst gaan doen straks...
Zo direct nog maar een half uurtje borstelen, en dan morgen eens gaan kijken wat voor primer en lak ik erop moet gaan spuiten...
Iemand nog een goed advies over welke primer en lak ik het beste kan gebruiken? :roll: Ik zat aan een zinkprimer te denken, maar als iemand een betere suggestie heeft...
Bijlagen
Na 10 minuten
Na 10 minuten
Na 20 minuten
Na 20 minuten
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
Grabber

Bericht door Grabber »

Volgens mij bestaat er ook speciale velgenprimer bij de automaterialenzaak, maar wat daar voor speciaals in zit, weet ik niet...
Suzie Q

Bericht door Suzie Q »

Zinkprimer is prima spul. Je moet wel een tijdje wachten vooraleer je ze weer spuit anders gaat de nieuwe laag "bladeren". Waarom niet gewoon menieen? Schuren met waterproof en nog een paar lagen en dan afwerken.
Succes, het ergste werk heb je bijna klaar.
Offroadrunner
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Zo, nu eerst een biertje!

Vandaag tussen alle drukte door het één en ander aan de velgen gedaan. Het kaal maken van de velg gaat razendsnel door die staalborstel op 10.000 rpm, alleen dan moeten de kleine hoekjes en gaatjes nog :shock:

Ik ben toch wel erg geschrokken van wat er onder de verf vandaan komt, hele stukken roest vallen eraf en het staal dat achterblijft is nu zo ruw als een maanlandschap... iemand enig idee hoe dat weer strak en glad te krijgen? Het zal wel plamuren en schuren worden, dus dat gaat wel enige uren in beslag nemen vrees ik... :?
Of heeft er nog iemand 2 of 3 velgen over die ik kan overnemen? Ik denk dat ik dan stukken sneller klaar ben als nu...

Overigens is dat borstelen met een haakse slijper dodelijk vermoeiend, je moet de haakse slijper zó stevig vasthouden dat je na 5 minuten al geen gevoel meer in je handen hebt. Doe je dat niet, dan slaat de slijper onheroepelijk uit je handen, met alle gevolgen van dien. :shock:
Bijlagen
Zelfde velg
Zelfde velg
Nog niet eens de slechtste velg!
Nog niet eens de slechtste velg!
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
Tinus
Contacteer:

Bericht door Tinus »

mmmmm gewoon goed dik in de verf zetten wachten dat het droog is . banden er omheen en dan heeeeeeeeeeeel gauw door een baggerput heen gaan :mrgreen:
Afbeelding
Grabber

Bericht door Grabber »

goeie primer vult ook wel wat oneffenheden op :idea:
Plaats reactie